شمانیوز
شما نیوز

جاویدنیا مطرح کرد؛

کاهش چشمگیر پرونده‌های فیشینگ و کلاهبرداری با اجرای رمز دوم پویا

معاون فضای مجازی دادستان کل کشور تاکید کرد که بعد از اجرای رمز دوم پویا پرونده‌های ورودی فیشینگ و کلاهبرداری به دادستانی به طور چشمگیری کاهش پیدا کرده است.

کاهش چشمگیر پرونده‌های فیشینگ و کلاهبرداری با اجرای رمز دوم پویا

به گزارش شمانیوز به نقل از ایبنا، جواد جاویدنیا درباره کاهش شمار فیشینگ وکلاهبرداری از تراکنش‌های بانکی با الزام بانک‌ها به اجرای رمز دوم پویا برای تراکنش‌های بیشتر از ۱۰۰ هزار تومان،  گفت: با ایجاد وحدت و هماهنگی بین بانک‌ها و ورود جدی بانک مرکزی، موضوع رمز دوم پویا اجرایی شد و ما شاهد کاهش چشمگیر پرونده‌های ورودی فیشینگ و کلاهبرداری ظرف روزهای گذشته بوده‌ایم.

 

وی با تاکید بر اینکه حتما رمز دوم پویا پایان و خاتمه راه مقابله با کلاهبرداران اینترنتی و فیشینگ نخواهد بود،  افزود: حتما افرادی بانیت سواستفاده از تراکنش‌ها به فکر شگردهای جدید برای رمز دوم پویا هم خواهند بود و برای مقابله با این موضوع آگاه‌سازی بیشتر مردم و همچنین اقدامات فنی تکمیلی باید انجام شود.  

 

معاون فضای مجازی دادستان کل کشور اظهار داشت: با هماهنگی بانک مرکزی،  نظام بانکی،  پلیس فتا و قوه قضاییه موضوع الزام استفاده از رمز دوم پویا در کشور اجرا شد و این موضوع پرونده‌های کلاهبرداری‌های اینترنتی را به شدت کاهش داده که قابل تقدیر است.

 

جاویدنیا خاطرنشان کرد: طبیعی است که در ابتدای اجرای این پروژه،  اشکالات و ایراداتی از جمله دریافت رمز دوم وجود داشته باشد که جای نگرانی نیست و این مسائل حل خواهند شد.

 

این مقام مسئول درباره میزان کاهش پرونده‌های ورودی مربوط به فیشینگ و کلاهبرداری از حساب‌های بانکی گفت: هفته اول بعد از اجرای رمز دوم پویا در عمده حوزه‌ها،  با کاهش ۵۰ درصدی در حجم پرونده‌های ورودی روبه‌رو بودیم؛  بخشی از افرادی که مراجعه می‌کردند نیز پرونده‌شان مربوط به قبل از اجرای رمز دوم بود و بعد از پیگیری در مراجع انتظامی،  پرونده آنها به دادستانی ارجاع دادهشده بود.

 

وی تاکید کرد: در حالی که قبل از اجرای رمز دوم پویا شاهد رشدی ۳۰۰ درصدی در حجم پرونده‌های دادستانی در این موضوع بودیم ولی بعد از اجرای رمز دوم پویا، نه تنها رشد پرونده‌های ورودی متوقف شد بلکه روند آن به طور چشمگیری کاهش پیدا کرده است.

 

وی خواستار اطلاع‌رسانی دقیق‌تر آثار مثبت و دستاوردهای رمز دوم پویا برای مردم شد و گفت: باید به مردم امنیتی که استفاده از رمزدوم پویا ایجاد کرده است را توضیح داد؛  به بانک‌ها چندین بار مهلت زمانی داده شد تا این موضوع را اجرایی کنند.

 

جاویدنیا تصریح کرد: باید به جایی برسیم که مردم خودشان درخواست کنند تا حتی تراکنش‌های کمتر از ۱۰۰ هزار تومان‌شان را با رمزدوم پویا انجام دهند.

 

معاون فضای مجازی دادستان کل کشور با بیان اینکه بیشتر تراکنش‌های بانکی مبلغی کمتر از ۱۰۰ هزار تومان دارند،  افزود: هرچند برای مبالغ بیشتر از ۱۰۰ هزار تومان نگرانی‌های بیشتری وجود دارد اما یکی از شگردهای کلاهبرداران،  سواستفاده از چندین نفر مختلف است.

 

وی درباره کاهش تعداد تراکنش‌های نرم‌افزاری و با استفاده از اپلیکیشن‌های پرداخت بعد از اجرای رمز دوم پویا اظهار داشت: این کاهش آمار نباید حمل بر لطمه دیدن کسب‌وکارهای اینترنتی شود و خدای ناکرده به طرح رمز دوم پویا لطمه بزند.  

 

جاویدنیا ادامه داد: هدف اصلی از اجرای رمز دوم پویا جلوگیری از اقدامات مجرمانه بوده است و عمده مردم نه تنها از تراکنش‌های خودناراضی نیستند بلکه امنیت تراکنش‌ها نیز بالاتر رفته و باعث افزایش رضایتمندی آنها شده است.

 

این مقام مسئول با بیان اینکه طبیعی است که اجرای طرحی به این بزرگی،  مشکلاتی را هم در ابتدا به همراه داشته باشد،  گفت: باید ارزیابی‌های دقیق و واقع‌گرایانه‌ای درباره حجم ماهانه تراکنش‌ها و پرونده‌های ورودی به دادستانی انجام شود؛  جمع ارقام‌ فیشینگ و کلاهبرداری که برای شکایت به دادستانی معرفی می‌شد،  میلیاردی بود ولی شاهد هستیم که در طول هفته‌های گذشته این موضوع از نظر ارزش و رقم نیز به شدت کاهش پیدا کرده است.

 

وی با بیان اینکه کاهش تراکنش‌ها سود برخی از شرکت‌های پرداخت را کاهش داده است، افزود: با این حال باید توجه داشت که پول‌های سیاه، پولشویی و قمار یا سایر موارد غیرقانونی در تراکنش‌ها استفاده می‌شد و بخشی از کاهش تعداد تراکنش‌ها نیز مربوط به این بخش بوده و افرادی از این بخش سیاه سود می‌بردند.

 

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied