شمانیوز
شما نیوز

بیات در گفت‌وگو با شمانیوز:

حقوق کارگران نباید کمتر از 35 درصد افزایش یابد

رئیس اتحادیه کارگران قراردادی و پیمانی گفت: افزایش حقوق کارگران برای سال آینده با توجه به شرایط کارگاه‌ها و کارفرمایان نباید کمتر از ۳۵ درصد باشد.

حقوق کارگران نباید کمتر از 35 درصد افزایش یابد

فتح‌الله بیات، رئیس اتحادیه کارگران قراردادی و پیمانی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی پایگاه خبری و تحلیلی شمانیوز، با بیان این‌که اعضای شورای عالی کار باید در تعیین رقم دستمزد سال آینده کارگران معیشت خانوارهای کارگری را در اولویت قرار دهند، اظهار کرد: دستمزد باید به گونه‌ای باشد به خانوارهای کارگری قدرت خرید بدهد. اگر معیشت و تامین هزینه‌های زندگی کارگران را پوشش ندهد در سال آینده دچار مشکل خواهد شد.

 

وی با اشاره به اعلام رقم چهار میلیون و ۹۴۰ هزار تومان هزینه سبد معیشت کارگران، گفت: اگرچه هزینه زندگی کارگران بیش از این رقم است، ولی اعلام رقم چهار میلیون و ۹۴۰ هزار تومان به منزله‌ پذیرفتن شرایط دشوار زندگی کارگران و افزایش هزینه‌های زندگی آنها است که از این جهت می‌تواند در جریان مذاکرات مزدی راهگشا باشد؛ لذا با توجه به اینکه تعیین این رقم در کمیته دستمزد شورای عالی کار و با توافق نمایندگان کارفرمایی و کارگری صورت گرفته، لازم است مذاکرات دستمزد ۱۳۹۹ به این سمت پیش رود.

 

رئیس اتحادیه کارگران قراردادی و پیمانی درباره‌ پیش‌بینی افزایش دستمزد سال آینده کارگران خاطرنشان کرد: دستمزد سال آینده باید بین ۵۸ تا ۶۰ درصد افزایش داشته باشد؛ چون رقم سبد معیشت کارگران و همچنین مقایسه خط فقر و معیشت این را نشان می‌دهد اگر یکبار برای همیشه افزایش مزد کارگران واقعی شود، تصمیم‌گیری در شورای عالی کار برای سال‌های بعد آسان‌تر خواهد بود.

 

بیات افزود: ولی اگر شرایط کارگاه‌ها و کارفرمایان را هم بخواهیم در نظر بگیریم معتقدم که افزایش دستمزد نباید کمتر از ۳۵ درصد باشد.

وی درباره افزایش ۱۵ درصدی حقوق کارمندان دولت گفت: این رقم برای شرایط اقتصادی سال آینده درصد کمی است، ولی چنین درصدی را نمی‌توان برای دستمزد کارگران اعمال کرد، چون کارمندان دولت از مزایای رفاهی و شغلی، حق جذب و سنوات برخوردارند ولی کارگران از کمترین مزایای حقوقی و رفاهی بهره‌مند نیستند.

 

 

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۱ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied