شمانیوز
شما نیوز

جزئیات افزایش حقوق کارمندان، کارگران و بازنشستگان در سال ۹۹

با افزایش ۲۱ درصدی مزد کارگران حداقلی بگیر در سال ۹۹، دستمزد پایه کارگران به یک میلیون و ۸۳۵ هزار و ۴۲۷ تومان افزایش یافت.

جزئیات افزایش حقوق کارمندان، کارگران و بازنشستگان در سال ۹۹

به گزارش خبرنگار شمانیوز و به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان : نشست تعیین حداقل دستمزد سال ۱۳۹۹ کارگران به دلیل عدم توافق نمایندگان کارفرمایی و کارگری درخصوص درصد افزایش مزد و ورود به رأی گیری اعضا پایان یافت.

 
در این جلسه، میزان افزایش دستمزد «کارگران حداقلی بگیر» و «سایر سطوح مزدی» تعیین و تصویب شد و در نهایت اعضای جلسه درصد افزایش مزد کارگران حداقلی بگیر را ۲۱ درصد و درصد سایر سطوح مزدی را ۱۵ درصد معادل ۹۱ هزار تومان رقم ثابت در ماه تصویب کردند.
 
با این حساب در این جلسه، دستمزد روزانه کارگران از ابتدای سال روزانه مبلغ ۶۱۱،۸۰۹ ریال تعیین شده است. این در حالی بود که دستمزد پایه کارگران حداقلی بگیر در سال ۱۳۹۸، یک میلیون و ۵۱۶ هزار و ٨٨٢ تومان بود و امسال این مبلغ به یک میلیون و ۸۳۵ هزار و ۴۲۷ تومان افزایش یافت.
 
نکته قابل توجه این است که شورای عالی کار درخصوص حق مسکن کارگران هیچ مصوبه‌ای نداشت و کمک هزینه مسکن کارگران همچون سال گذشته ۱۰۰ هزار تومان باقی ماند. باید گفت افزایش حق مسکن تنها ردیف فیش حقوقی است که با وجود تصویب در شورای عالی کار باید به تصویب هیأت وزیران نیز برسد؛ بنابراین تا پیش از تصویب هیأت وزیران، حق مسکن در سال ۹۹ به میزان ۱۰۰ هزار تومان سال قبل اعمال می‌شود، اما حق بن ماهانه کارگری به صورت نقدی به میزان ۴۰۰ هزار تومان برای این افراد تعیین شد.
 
از دیگر مزایای پرداخت شده به کارگران حق اولاد است. برای کارگران دارای فرزند زیر ۱۸ سال، به ازای هر فرزند ۱۸۳ هزار و ۵۴۲ تومان به عنوان حق اولاد پرداخت می‌شود، همچنین طبق مصوبات این جلسه پایه سنوات کارگران قرارداد موقت و دائم مشمول قانون کار با بیش از یک سال سابقه کار به ۱۷۵ هزار تومان رسید. 

در این راستا احمد میدری معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی اظهار کرد: در هر سال کارگران علاوه بر حقوق ماهانه دو ماه عیدی و پاداش و یک ماه حق سنوات می‌گیرند.

به گفته معاون وزیر کار دریافتی هرماه کارگران بیش از ارقام فوق است و میزان دریافتی هر ماه را باید در عدد ۱۵ ضرب و بر عدد ۱۲ تقسیم کرد.

میدری با بیان اینکه دریافتی متوسط کارگران حداقل دو میلیون و ۹۱۹ هزار تومان خواهد بود، گفت: کارفرمایان علاوه بر مبلغ فوق، باید ۲۱ درصد به‌عنوان حق بیمه به سازمان تأمین اجتماعی بپردازند.

بر این مبنا حقوق یک کارگر بدون فرزند با حداقل دستمزد در یک ماه ۳۰ روزه، ۲ میلیون و ۳۳۵ هزار و ۵۴۲ تومان و حقوق یک کارگر با یک فرزند با حداقل دستمزد در یک ماه ۳۱ روزه، ۲ میلیون و ۵۸۰ هزار و ۱۵۰ تومان خواهد بود.

حالا با تعیین دستمزد یک میلیون و ۸۳۵ هزار تومانی کارگران در سال ۹۹، حداقل عیدی کارگران برای سال جاری، ۳ میلیون و ۶۷۰ هزار تومان و حداکثر عیدی کارگران ۵ میلیون و ۵۰۵ هزار تومان خواهد بود. یعنی عیدی سال ۹۹ کارگران نباید از ۳ میلیون و ۶۷۰ هزار تومان کمتر و از ۵ میلیون و ۵۰۵ هزار تومان نباید بیشتر باشد.

نکته قابل توجه این است که علی رغم اینکه در متن ماده ۴۱ قانون کار کشورمان تصریح شده است که دستمزد باید به صورت منطقه‌ای تعیین شود، اما سال‌هاست که این ماده از قانون اجرا نمی‌شود. به اسم حمایت از کارگران مناطق محروم و برقراری عدالت نه تنها در حق همه کارگران ظلم می‌کنند و دستمزدی که تعیین شده هیچ وقت رضایت کارگران به خصوص کارگرانی که در شهر‌های بزرگ هستند را به همراه نداشته است، چرا که دستمزد تعیین شده همیشه کمتر از هزینه‌های زندگی و سبد معیشت آن‌ها بوده است.

از طرفی ظلم بزرگتری در حق کارگران مناطق محروم صورت گرفته است، چرا که در صورت پرداخت یکسان کارفرما‌ها امکانات و زیر ساخت‌های موجود در شهر‌های بزرگ و دسترسی که به بازار دارند را رها نمی‌کنند به مناطق دوردست و محروم بروند و هزینه حمل و نقل را هم به هزینه‌های خود بیافزایند. در نتیجه صنایع و واحد‌های تولیدی همه در اطراف شهر‌های بزرگ متمرکز شده‌اند و بهره‌ای جز بیکاری و فقر برای کارگران مناطق محروم در پی نداشته است.

با این وجود انصافاً در شرایط کنونی از سویی مبلغ ناچیز دستمزد ۹۹ کفاف معیشت کارگران را نمی‌دهد و همانند مُسکن مقطعی است و از سوی دیگر افزایش دستمزد‌ها هم برای کارفرمایان نمی‌صرفد، چراکه ادامه تولید وجود ندارد.

 

حقوق بازنشستگان تأمین اجتماعی چقدر است؟

دهقان کیا رئیس کانون بازنشستگان تأمین اجتماعی درباره میزان حقوق بازنشستگان تأمین اجتماعی گفت: حقوق بازنشستگان تأمین اجتماعی یک میلیون و ۸۰۰ هزار تومان تعیین خواهد شد و بن این افراد از ۴۸ هزار تومان به ۶۰ هزار تومان، حق اولاد از ۱۲ به ۱۵ هزار تومان، حق مسکن از ۲۲ هزار تومان به ۳۰ هزار تومان، حق همسر از ۵۹ هزار تومان به ۶۰ هزار تومان افزایش می‌یابد و در نهایت حقوق بازنشستگان تأمین اجتماعی ۲ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان تعیین خواهد شد.

به گفته دهقان کیا طبق ماده ۱۱۱ قانون تأمین اجتماعی، هر میزان حداقل حقوق کارگران اعلام شود، حقوق بازنشسته‌ها هم همان مبلغ است.

 

میزان حقوق کارمندان دولت در سال ۹۹

بر اساس تصمیم هیئت وزیران، حقوق شاغلان دستگاه‌های اجرایی در سال ۱۳۹۹، ۱۵ درصد نسبت به سال ۱۳۹۸ افزایش یافته، به طوری که پس از افزایش مذکور، حکم حقوقی آنان از ۲۸ میلیون ریال کمتر نخواهد بود.

همچنین، حداقل حقوق و مزایای مستمر شاغلان دستگاه‌های اجرایی مشمول قانون مدیریت خدمات کشوری به استثنای مشمولان قانون نظام هماهنگی پرداخت کارکنان دولت در سال ۱۳۹۹ به میزان ۱۷ میلیون و ۹۷۴ هزار و ۵۰۰ ریال و حداکثر حقوق و مزایای مستمر این قبیل کارکنان به میزان ۷ برابر حداقل حقوق مذکور در این بند تعیین می‌شود.

افزون بر این، حداقل حقوق کارمندان مشمول قانون نظام هماهنگ پرداخت کارکنان دولت در سال ۱۳۹۹ به میزان ۹ میلیون و ۷۱۷ هزار و ۵۰۰ ریال تعیین می‌شود که با احتساب فوق العاده‌های موضوع ماده (۶) قانون یاد شده این میزان نباید کمتر از ۱۷ میلیون و ۹۷۴ و ۵۰۰ ریال شود و مابه التفاوت آن تا این مبلغ به سقف محاسبه شده، اضافه خواهد شد.

گفتنی است، پس از اعمال افزایشات مذکور، مبلغ مابه التفاوت ریالی مجموع مبلغ مندرج در حکم کارگزینی (برای کارکنان رسمی و پیمانی) و قرارداد ماهانه (برای کارکنان قرارداد کارمعین و کار مشخص و طرحی) به نسبت مدت کارکرد از مبلغ ۲۸ میلیون ریال با عنوان " تفاوت تطبیق موضوع جز (۱) بند (الف) تبصره (۱۲) " در احکام درج می‌شود.

 

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied