شمانیوز
شما نیوز

مدیریت واردات امسال برجسته‌تر می شود

رحمانی گفت: سال گذشته در حوزه ساخت داخل حدود ۳.۴ میلیارد دلار داخلی سازی انجام دادیم که امسال هم ادامه دارد و مدیریت واردات برجسته‌تر می شود.

مدیریت واردات امسال برجسته‌تر می شود

به گزارش خبرنگار شمانیوز و به نقل از باشگاه خبرنگاران : جوان رضا رحمانی، وزیر صمت جلسه‌ی شورای معاونین وزارت صمت با حضور جهانگیری معاون اول رئیس جمهور تصریح کرد: امروز یک روز تاریخی برای مجموعه وزارت صمت است، جهانگیری، معاون اول رییس جمهور که خودشان در حوزه صنعت یک برند هستند و همواره یار و یاور صنعتگران بوده اند، در محل وزارتخانه حضور یافتند.

او افزود: مجموعه اقدامات انجام شده در وزارتخانه به همت همه خانواده وزارتخانه بوده است و تحت حمایت‌های رییس جمهور و معاون اول محترم انجام شده است. خیلی از اقدامات انجام شده طرح‌هایی است که در زمان وزارت جهانگیری افتتاح و پایه ریزی شده اند.

رحمانی با بیان اینکه در این جلسه گزارشی از تولید و تامین و تجارت در سال گذشته و ادامه برنامه‌های این حوزه برای سال ۹۹ ارایه می‌شود گفت: اوایل سال ۹۷ تحریم‌ها شروع شد و پیش بینی دشمن تعطیلی کارخانجات ما بوده که به حمدالله این نقشه دشمن با شکست مواجه شد.

 وزیر صمت بیان کرد:برخی وابستگی‌ها نیز داشتیم، مثلا در حوزه الکترود گرافیتی، که برنامه‌های خودکفایی را به سرعت شروع کردیم.در نیمه دوم سال ۹۷ واحد‌های تولیدی ما در کمترین میزان تولید قرار داشتند و شرکت‌های خارجی لوازم خانگی کشور را ترک کرده بودند که در بخش فولاد و الومینیوم نیز شرایط سختی حکمفرما بود.

او افزود: با وجود همه مشکلات و تحریم‌ها با برنامه ریزی صورت گرفته و همت جهادی همه همکاران، با اعلام بانک مرکزی سال گذشته از رشد منفی به رشد ۷ درصدی در صنعت رسیدیم. این رشد در سه ماهه چهارم پارسال هم البته بیشتر شد. جواز تاسیس صنعتی در سال ۹۸ حدود ۱۵ درصد نسبت به سال ۹۷ افزایش داشت که نشانگر روحیه و امید مردم به تولید است. با صدور پروانه‌های بهره برداری برای این جواز‌ها بیش از ۱۰۷ هزار نفر مشغول به کار شدند.

وزیر صمت تصریح کرد: در صدور پروانه‌های کسب جدید، ۴۴۲ هزار نفر افزایش اشتغال داشتیم.

رحمانی گفت: شاخص‌های مثبت در صدور جواز تاسیس و پروانه‌های بهره برداری، نشانگر روند مثبت تولید و تجارت، علیرغم همه مشکلات و تنگنا‌ها و تحریم‌ها بوده است. در سال ۹۸، صادرات کشور به لحاظ وزنی ۱۴.۲ درصد افزایش پیدا کرد.

او افزود: بیش از دو سوم کالا‌های منتخب صنعتی و معدنی دارای تولید افزایشی بوده است. با تامین منابع مالی برای نوسازی و بهسازی ناوگان حمل و نقل عمومی، روند مثبت افزایشی در حوزه تولید این خودرو‌ها را شاهد خواهیم بود.

او با بیان اینکه در صنایع مادر، روند تولید افزایشی بوده است گفت: در تاریخ مس، پارسال بیشترین تولید را داشتیم و رکورد زدیم و برای اولین بار نیز صادرات مس دو برابر شده است.تامین نقدینگی واحد‌های تولیدی از مهمترین مواردی است که باید به صورت ویژه در دستور کار واقع شود.

وزیر صمت بیان کرد: در مجموع ۳۳ هزار میلیارد تومان از محل تسهیلات رونق تولید تسهیلات به واحد‌ها پرداخت شده است. در تبصره ماده ۱۸ نیازمند نگاه ویژه برای تامین مناسب منابع هستیم.

او ادامه داد: در سال ۱۳۹۸ حدود ۳۱ درصد منابع بانکی به بخش صنعت و معدن اختصاص پیدا کرد که این میزان باید افزایش یابد. برای سال ۱۳۹۹ برای بخش صنعت و صنایع معدنی، حدود ۵۰۰ هزار میلیارد تومان سرمایه در گردش لازم داریم و سرمایه ثابت مورد نیاز ۷۵ هزار میلیارد تومان است.

وزیر صمت گفت: نسبت تسهیلات پرداختی به بخش تولید از ۷۶ درصد به ۵۶ درصد رسیده است که کاهشی بوده و این میزان باید افزایش و ارتقا یابد.

او تاکید کرد: سال گذشته ۷ محور را در دستور کار داشتیم که امسال آن ۷ محور نیز تداوم دارد و چند موضوع جدید نیز به آن افزوده شده است.مدیریت واردات را امسال برجسته‌تر می‌کنیم، پارسال میانگین واردات ۲۲ درصد کاهش یافت و واردات کالا‌های مصرفی نیز ۳۱ درصد کاهشی بوده است.

وزیر صمت تاکید کرد: توجه به بازار داخلی بنا بر فرمایشات رهبری امسال پیشران اقتصادمان است. توجه به دانش بنیان‌ها و فناوری و توسعه صادرات با نگاه به ۱۵ کشور همسایه را در دستور کار داریم.

او افزود: صادرات در این شرایط بر خلاف تصورات منفی نبوده است و مرز‌ها عمدتا فعال هستند.

وزیر صمت: بیش از ۶۰ درصد مالیات کشور را بخش صنعت می‌پردازد. سرمایه ثابت مورد نیاز سال ۹۹ در بخش صنعت ۷۵ هزار میلیارد تومان است.

رحمانی گفت: اقداماتی از جمله تفویض اختیارات به استان‌ها را در راستای بهبود فضای کسب و کار در دست اجرا داریم.

او ادامه داد: برای تامین نقدینگی واحد‌های تولیدی به سمت روش‌های نوین رفتیم، گام‌های خوبی برداشته شد و از بازار سرمایه کمک‌های خوبی گرفتیم.

این مقام مسئول تصریح کرد: سال گذشته در حوزه ساخت داخل حدود ۳.۴۰ میلیارد دلار داخلی سازی انجام دادیم.  داخلی سازی حدود ۳ میلیارد و ۸۰ میلیون دلار را امسال داریم و مابقی ۱۰ میلیارد دلار برنامه هدف گذاری شده تا افق ۱۴۰۰ سال بعد انجام می‌شود.

او افزود: در حوزه یخچال و فریزر، ۲ هزار و ۳۰۰ دستگاه توان تولید داریم و سال گذشته ۹۰۰ هزار دستگاه تولید داشتیم و حجم تولید ۴۰ درصدی را به ۵۰ درصد رساندیم.

وزیر صمت بیان کرد: در حوزه‌هایی مانند شیرینی و شکلات بیش از سه چهارم ظرفیت خالی داریم، در این حوزه با فعالسازی ظرفیت‌های خالی صادرات نیز باید مورد توجه قرار بگیرد. امسال ۱۵۰۰ میلیارد تومان منابع مالی و نقدینگی برای احیای ۲۲۰۰ واحد نیاز داریم.

او ادامه داد: برای خودکفایی، پارسال گام‌های خوبی برداشتیم، در حوزه الکترود گرافیتی که وابستگی وجود داشت، اقدامات مهمی انجام دادیم و در گام اول به سمت تامین و در گام دوم به سمت داخلی سازی به کمک خود تولیدکنندگان رفتیم.

رحمانی بیان کرد: در حوزه آلومینیوم، با افتتاح آلومینیوم جنوب ۳۰۰ هزار تن به ظرفیت آلومینیوم اضافه می‌شود.طرح آلومینای سراب در حال پیگیری جدی است که به خودکفایی در این صنعت کمک می‌کند.

وزیر صمت ادامه داد: در حوزه لاستیک سنگین ۴ واحد در حال انجام است و بین ۹ تا ۷۲ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است که یک واحد بزرگ را نیز سال گذشته در اردبیل افتتاح کردیم.

او افزود: یکی از وابستگی‌های ما انواع پارچه به ویژه پارچه چادر مشکی است که برنامه‌های خودکفایی در این حوزه داریم.یکی از واحد‌های این حوزه با سرمایه گذاری ۱۵۰۰ میلیارد تومان حدود ۳۰ میلیون متر مربع به ظرفیت این حوزه اضافه می‌کند.

رحمانی تاکید کرد: حوزه معدن از حوزه‌های تاثیرگذار است، منابع خدادادی معدنی ظرفیت‌های خوبی بوجود آورده است و امسال برنامه‌های ویژه‌ای در این بخش داریم.

او بیان کرد: امیدواریم بعد از اتمام کرونا بتوانیم رونمایی از خودرو‌های جدید را داشته باشیم.

 

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied