شمانیوز
شما نیوز

جاماندگان بیمه بیکاری بخوانند

کافرما باید تمام حق و حقوق کارگر را بر اساس قانون کار پرداخت کند. اما متاسفانه اگر کارفرمایی از کارگر امضا گرفته باشد، ملاک عمل هیئت‌های حل اختلاف امضا و تایید شخص است. بنابراین کارگران نباید چنین امضاهایی به کارفرما بدهند. چون به ضرر آنها خواهد بود.

جاماندگان بیمه بیکاری بخوانند

محمدحسین خزائی (مشاور حقوق کار و تامین اجتماعی) در برنامه اینترنتی کارگر ایرانی، با اشاره به اهمیت موضوعات حقوقی و قانون کار گفت: بر همین اساس در کشورهای مختلف حتی خانواده‌ها مشاوره‌های حقوقی دارند. قانون کار از سال ۱۳۲۳ شروع شد و حدود ۳ سال معطل ماند تا به مجلس برود و تصویب شود. قانون کار برای اولین بار در سال ۱۳۲۵ تصویب شد. البته کشور انگلستان مشکلات زیادی برای این قانون و تصویب آن درست کرد

او ادامه داد: قانون کار بعد از پیروزی انقلاب اسلامی با خون دل‌های زیاد در سال ۶۹ تصویب شد. خانه کارگر از ابتدا برای صیانت از قانون کار به میدان آمد و تلاش کرد. وظیفه ما است که حافظ قانون کار باشیم. علیرغم اینکه دست اندازهای زیادی برای آن ایجاد کرده‌اند
خزایی گفت: از ابتدای امسال در بحث قانون کار گروهی در حال تربیت در خانه کارگر هستند که بحث مشاوره قانون کار به صورت حضوری برقرار خواهد شد که تا یک ماه آینده نیز به نتیجه خواهد رسید. آقای علیرضا محجوب در روزهای شنبه پاسخگوی سوالات کارگران از ساعت ۶ صبح در محل خانه کارگر به عنوان ملاقات مردمی خواهد بود.
وی در پاسخ به پرسش یکی از مخاطبان درباره امضا گرفتن مبنی بر اینکه کارگر حق و حقوقی ندارد، گفت: قراردادهای سفید امضا واقعا احجاف بزرگی در حق کارگران است. کافرما باید تمام حق و حقوق کارگر را بر اساس قانون کار پرداخت کند. اما متاسفانه اگر کارفرمایی از کارگر امضا گرفته باشد، ملاک عمل هیئت‌های حل اختلاف امضا و تایید شخص است. بنابراین کارگران نباید چنین امضاهایی به کارفرما بدهند. چون به ضرر آنها خواهد بود.
خزایی در پاسخ به این پرسش که آیا گرفتن سنوات به صورت ماهیانه امکان پذیر است یا پایان دوره کار باید باشد، گفت: سنوات به هر دو صورت می‌تواند پرداخت شود. این مسئله بستگی به کارفرما دارد. در صورتی که کارفرما بخواهد در پایان خدمت یعنی در هنگام ترک کار یا بازنشستگی آن را بپردازد، از جمله اختیارات کارفرما خواهد بود.
او ادامه داد: اخیراً دیوان عدالت اداری حکمی داده که علی‌الحساب بودن سنوات و الزام کارفرما بر پرداخت مابه‌التفاوت سنوات‌های پرداخت شده، به تاریخ روز برداشته شده است. البته اگر سنوات پایان خدمت پرداخت شود، بیشتر به نفع کارفرما است
این مشاور روابط کار در پاسخ به سوالی گفت: درخواست بیمه بیکاری باید بعد از یک ماه باشد، در شرایط کرونایی تعداد درخواست‌دهندگان بیش از سه برابر شده است و این مسئله مشکلات زیادی را برای دولت به وجود آورده است. تنها در صورتی که سایت همچنان باز باشد، کارگران می‌توانند برای ثبت نام بیمه بیکاری کرونا اقدام کنند. بیمه بیکاری همه افرادی که در اثر کرونا بیکار شده‌اند، از طریق سایتی که توسط وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی معرفی شده پرداخت می‌شود.
او ادامه داد: اگر کارگرانی هستند که برای بیمه بیکاری ثبت نام کرده‌اند اما پیامکی برای آنها ارسال نشده است، باید بدانند که هنوز ارسال پیامک‌ها تمام نشده و ادامه دارد.
وی در پاسخ به سوالی درباره اینکه اگر ترک کار ابتدای فروردین ماه۹۹ باشد و تسویه حساب در اسفند ۹۸، سنوات بر اساس مزد چه سالی حساب می‌شود، گفت: اگر کارگری قرارداد کاری از ابتدای فروردین ماه داشته باشد، باید سنوات بر اساس مزد ۹۹ حساب شود. در غیر این صورت بر اساس مزد ۹۸ محاسبه خواهد شد.
خزایی درباره شرایط احراز بیمه بیکاری در پاسخ به سوالی گفت: در قانون کار آمده اگر کارگری ماهر نباشد، باید یک ماه و اگر کاری تخصصی باشد، سه ماه باید به صورت آزمایشی کار کند. اگر قبل از این زمان کارگر بیکار شده باشد، نمی‌تواند بیمه بیکاری بگیرد.
او در پاسخ به یکی از مخاطبان که می‌گفت در سال جدید دستمزد یک میلیون تومان در ماه را دریافت می‌کند، گفت: کارفرما باید حداقل دستمزد را به کارگران پرداخت کند. مبنای حداقل دستمزد در قانون کار آمده است و برابر مزد حجمی و ساعتی هم مبنای قانونی وجود دارد که باید رعایت شود. اگر کارگران در ماه ۱۷۶ ساعت خود را پر کنن، باید حداقل دستمزد مصرح قانون کار را بگیرند و علاوه بر آن بیمه سنوات و عیدی و دیگر مزایای اجباری حداقل دستمزد کارگران را دریافت کنند.
وی افزود: زنان به لحاظ سن و سابقه برای بازنشستگی زمان کمتری دارند درحالیکه مردان بر اساس ۵۰ سال سن و ۳۰ سال سابقه کار می‌توانند بازنشسته شوند، زنان با ۴۲ سن، ۲۰ سابقه کار بازنشسته می‌شوند. البته شرایط دیگری نیز دارد که باید طبق شرایط به قانون مراجعه کرد.
وی در پاسخ به پرسشی درباره دستورالعمل کارگاه‌ها بابت سختی کار گفت: شورای عالی حفاظت فنی شمولیت کارگاه برای سخت و زیان آوری را تصویب می‌کند. این مسئله در کارگروه این شورا بررسی می‌شود. بهتر است کارگران به صورت گروهی درخواست خود را برای سختی و زیان آوری به شورای عالی حفاظت فنی داده شود.
 
منبع:ایلنا
آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۲ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied