شمانیوز
شما نیوز

دارندگان اوراق تسهیلات مسکن چه قدر سود کردند؟

آمارها نشان می دهد اوارق تسهیلات مسکن در خرداد امسال نسبت به خرداد سال گذشته رشد ۲۱۰ درصدی در ارزش دادوستدها داشته است.

دارندگان اوراق تسهیلات مسکن  چه قدر سود کردند؟

به گزارش خبرنگار شمانیوز و به نقل از مهر  : فرابورس ایران اعلام کرد: ارزش معاملات خُرد بازار سهام در فرابورس شامل دادوستدهای انجام‌شده در بازارهای اول، دوم، پایه، اختیار معامله خرید و فروش و SME به رقم ۶۸۹ هزار و ۳۴۷ میلیارد ریال رسید که از این میزان گروه فلزات اساسی با معاملاتی به ارزش ۸۳ هزار و ۳۶۱ میلیارد ریال سهم ۱۲ درصدی را در اختیار گرفت و در جایگاه نخست صنایع فرابورسی با بالاترین ارزش معاملات ایستاد.

فرابورس ایران خردادماه ۹۹ را با عرضه اولیه یک شرکت پتروشیمی، پذیره‌نویسی سه اوراق خصوصی و دولتی و نیز روزهای سبز و صعودی در متغیرهای معاملاتی نظیر حجم، ارزش و تعداد دفعات معاملات پشت سر گذاشت.

بر اساس این گزارش، در ماهی که گذشت شاخص کل فرابورس نیز با ایستادن بر قله ۱۴ هزار و ۱۸۰ واحدی به بازدهی ۲۸ درصدی رسید و همچنین این شاخص توانست میزان رشد خود از ابتدای سال را نیز به ۱۱۵ درصد برساند. همزمان ارزش بازار فرابورس افزایش ۲۴ درصدی را در خرداد و ۱۰۸ درصدی را از آغاز سال به ثبت رساند.

در ۱۷ روز کاری خرداد روزانه ۲ هزار و ۶۸۱ میلیون ورقه بهادار به ارزش ۵ هزار و ۵۴۵ میلیارد ریال در بازارهای فرابورس دادوستد شد و در مجموع این ماه شاهد دست به دست شدن ۴۵ هزار و ۵۸۲ میلیون ورقه به ارزش ۹۴۲ هزار و ۶۱۲ میلیارد ریال در مجموع بازارها بودیم. حجم و ارزش دادوستدها نیز در ماه قبل رشد ۴ و ۵۴۱ درصدی را نسبت به خرداد ۹۸ تجربه کرد.

در همین حال بررسی معاملات در بازارهای فرابورسی نشان می‌دهد به غیر از بازار پایه که کاهش ۲۱ درصدی در حجم معاملات سهام را تجربه کرده، سایر بازارها خردادماه را با افزایش حجم، ارزش و تعداد دفعات معاملات به انتها رسانده‌اند.

به عنوان مثال در بازار اول شاهد جابه جایی ۴ هزار و ۵۳۲ میلیون سهم به ارزش ۱۰۱ هزار و ۲۰۳ میلیارد ریال بودیم که نسبت به خرداد ۹۸ افزایش ۷۲ درصدی حجم و ۷۷۰ درصدی ارزش معاملات در این بازار نسبت به خرداد ۹۸ رقم خورد. در بازار دوم، SME و ابزارهای نوین مالی نیز روند صعودی معاملات در ماه گذشته قابل مشاهده است.

از سوی دیگر خردادماه در بازار سهام فرابورس عرضه اولیه سهام شرکت پلیمر آریا ساسول رقم خورد که ۲۳۹.۱ میلیون سهم این شرکت عرضه و با استقبال خریداران روبه‌رو شد.

 

از بازار بدهی چه خبر؟

بازار ابزارهای نوین مالی در ماه گذشته شاهد جابه جایی ۲ هزار و ۴۷۳ میلیون ورقه بهادار به ارزش ۲۰۷ هزار و ۳۹۲ میلیارد ریال بود. از جمله رخدادهای مهم در این بازار باید به پذیره‌نویسی اوراق اجاره شرکت کرمان موتور به تعداد ۲ میلیون ورقه و نیز پذیره‌نویسی اوراق مرابحه عام دولت در نمادهای اراد ۳۱، اراد ۳۲، اراد ۳۳ و اراد ۳۴ در مجموع به تعداد ۱۰۹.۵ میلیون ورقه اشاره کرد که موجب تعمیق بازار بدهی فرابورس شد.

اوراق بدهی و صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله نیز به ترتیب افزایش بیش از ۴۰۰ و ۲۰۰ درصدی در حجم و ارزش معاملات را تجربه کردند. اوراق تسهیلات مسکن نیز با مبادله ۳.۱ میلیون ورقه از این اوراق به ارزش ۲ هزار و ۲۲۵ میلیارد ریال رشد ۱۱۳ و ۲۱۰ درصدی حجم و ارزش دادوستدها را رقم زد.

 

صنایع، پیشروی معاملات

ارزش معاملات خُرد بازار سهام در فرابورس شامل دادوستدهای انجام‌شده در بازارهای اول، دوم، پایه، اختیار معامله خرید و فروش و SME به رقم ۶۸۹ هزار و ۳۴۷ میلیارد ریال رسید که از این میزان گروه فلزات اساسی با معاملاتی به ارزش ۸۳ هزار و ۳۶۱ میلیارد ریال سهم ۱۲ درصدی را در اختیار گرفت و در جایگاه نخست صنایع فرابورسی با بالاترین ارزش معاملات ایستاد. گروه‌های سرمایه‌گذاری‌ها، محصولات شیمیایی و بانکی‌ها به ترتیب سهم ۱۰، ۹ و ۷ درصد از ارزش کل معاملات بازار سهام را به خود اختصاص دادند و در رده‌های دوم تا چهارم قرار گرفتند.

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied