شمانیوز
شما نیوز

رپرتاژ آگهی/

واردات خودرو به فراموشی سپرده شد؟

در سومین سال ممنوعیت واردات خودرو و قطع امید برای هرگونه تغییر در این قانون، به نظر می‌رسد که پرونده خودروهای دپو شده در گمرکات کشور برای همیشه مختومه شده باشد. مصوبه اخیر دولت برای تعیین تکلیف نهایی وارداتی‌هایی که به هر دلیل امکان ترخیص نداشته‌اند، جامع‌ترین دستورالعمل برای این دست از خودروها بوده است. مصوبه‌ای که به نظر می‌رسد دیگر هیچ زمان دیگری تکرار و یا تمدید نخواهد شد.

واردات خودرو به فراموشی سپرده شد؟

بعد از تنش‌های متعدد بین شرکت‌های واردکننده، وزارت صمت، گمرک ایران، سازمان توسعه تجارت، بانک مرکزی و البته مردم به نظر می‌رسد که پرونده خودروهای دپو شده به کلی بسته شده و بازار این محصولات برای همیشه در خود فرو مانده است. اکنون خودروهای مانده در گمرک شامل 3000 دستگاه و یا کمتر می‌شوند که یا مشکل حقوقی دارند. یا شرکت واردکننده از پس هزینه‌های انبارداری و تسویه حساب آن برنیامده و یا این‌که روند اداری آن طی نشده است. با بسته شدن در خروجی گمرک دیگر امیدی به بیرون آمدن این محصولات مطرح نخواهد بود.

 

چهره بازار خودرو چگونه خواهد شد؟

 

حتی حالا که صحبت از قیمت‌گذاری خودرو در بورس می‌شود، بسیاری از کارشناسان و فعالان صنعت خودرو معتقدند اگر رابطه عرضه و تقاضا متعادل نشود، شاهد کاهش قیمت نخواهیم بود. این مساله در ماجرای قیمت‌گذاری خودرو در حاشیه بازار هم وجود دارد، چه آنکه اگر عرضه خودروهای جدید با تقاضا نخواند، نمی‌توان منحنی قیمت را در حد قابل توجهی پایین آورد. بازار خودرو که این روزها حتی بدون دخالت خودروهای وارداتی وضعیتی بغرنج و بحرانی داشت، اکنون باید خود را آماده یک تنش قیمتی دیگر کند. قیمت خودروهای داخلی هنوز حتی رنگ آرامش به خود ندیده است. شرایط فروش شرکت‌های بزرگ داخلی در مقطعی کوتاه مدت بازار را کنترل کرد ولی از آنجا که عرضه هیچ تناسبی با تقاضا ندارد بار دیگر این کنترل از دست خارج شد. به عنوان‌ مثال ایران خودرو با دو مرحله فروش فوق‌العاده و یک مرحله فروش مشارکتی و البته چندین مرحله پیش‌فروش تلاش خود برای بهبود بازار بعد از حذف پژو 405 را انجام داد ولی به نظر می‌رسد که این اتفاق هنوز با موفقیت صد در صدی انجام نشده است.

 

فشار قیمت گران‌ترین‌ها بر ارزان‌ترین‌ها

 

شاید در ظاهر امر تاثیر افزایش قیمت خودروهای چند میلیاردی خارجی بر خودروهای چند صد میلیون تومانی داخلی چندان منطقی نباشد. اما حقیقت اینجاست که با استناد به مدل اقتصادی وابستگی پله‌ای، گران‌ترین خودروی موجود در بازار به نوعی روی ارزان‌ترین خودروی بازار تاثیرگذار است و البته برعکس. در حال حاضر سایپا اگرچه خانواده پراید را از دور تولید خارج کرده و اگرچه این خودرو با رسیدن به سقف مقاومتی 90 میلیون تومان بی‌اندازه تعجب‌برانگیز شده ولی این خودرو هنوز هم رکورد ارزان‌ترین محصول تولیدی را از آن خود دارد. هرگونه افزایش قیمت این خودرو به سرعت و با روش پله‌ای روی کانال بعدی خود تاثیر می‌گذارد. به همین ترتیب با رسیدن به قیمت گران‌ترین محصول داخلی، فاز خودروهای وارداتی آغاز می‌شود. در مقابل در حال حاضر ب‌ام‌و سری 7 به‌عنوان گران‌ترین خودروی صفرکیلومتر بازار با همین الگو بر رده‌های پایینی خود سایه می‌اندازد.

 

اثر خنثی خودروهای چینی

 

در بازار خودروی ایران یک استثنای بزرگ وجود دارد؛ خودروها چینی. خارجی‌هایی که وارداتی نیستند. نه در فاز قیمتی داخلی‌ها قرار می‌گیرند و نه در بازه نرخ کهکشانی وارداتی‌ها. خودروهای چینی به دلیل رابطه اقتصادی و سیاسی دو کشور، از حمایت‌های خوبی برخوردار هستند. چینی‌های بازار به دلیل بهره‌گیری از طراحی‌های مدرن، آپشن‌های جذاب و البته شرایط متنوع فروش خود را در این بازار پرتلاطم تثبیت کرده‌اند. به نظر می‌رسد شرکت‌های مطرح این حوزه مانند مدیران خودرو و کرمان خودرو اگرچه با مشکلات تامین نقدینگی و نوسان نرخ ارز روبرو هستند ولی همچنان به مراتب رابطه بهتری با مشتریان خود برقرار می‌کنند.

 

 

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۲ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied