شمانیوز
شما نیوز

خبر خوب برای دوستداران لبنیات

مصرف شیر و ماست شما را لاغر می‌کند

شیر و لبنیات از منابع غذایی پروتئین حیوانی به شمار می‌رود و غذاهای پر پروتئین باعث لاغری می‌شوند.

مصرف شیر و ماست شما را لاغر می‌کند

به گزارش شمانیوز به نقل از روابط عمومی شرکت صنایع شیر ایران (پگاه)، اگر شما هم فردی درگیر رژیم غذایی و برنامه‌های کاهش وزن باشید بدون شک این جمله را شنیده‌اید که لبنیات چاق می‌کند! اما اگر این حرف‌ها باعث شده شما هم شیر و لبنیات را از زندگی‌تان بیرون کنید ما خبر خوبی برای شما داریم.

مصرف شیر و لبنیات نه تنها چاق نمی‌کند بلکه اگر با محاسبه کالری و به عنوان جایگزین مواد غذایی پر کالری دیگر مصرف شود لاغر هم می‌کند. مخصوصاً کاهش چاقی شکمی که هم خیلی شایع است و هم عامل خطر بسیاری از بیماری‌ها مثل فشارخون، بیماری‌های قلبی و عروقی و دیابت نوع ۲؛ اما مساله خیلی مهم‌تر در رسیدن به این هدف انتخاب درست لبنیات است.

نه، فکر نکنید که اگر یک صبحانه سنگین با یک عالمه خامه و پنیر خامه‌ای بخورید و بعد آن یکی دو تا بستنی نوش جان کنید لاغر هم می‌شوید! مهم‌ترین نکته در لاغر شدن با لبنیات، انتخاب درست لبنیات و اصلاً شناخت لبنیات است.

قضیه تأثیر لبنیات در کاهش وزن چیست؟

بیایید شیر را به عنوان سرگروه لبنیات تفکیک کنیم و ببینیم چگونه باعث کاهش وزن می‌شود؟

پروتئین:

همان طور که می‌دانید شیر و لبنیات از منابع غذایی پروتئین حیوانی هم به شمار می‌روند؛ زیرا مقادیر بالایی پروتئین دارند.

خود غذاهای پر پروتئین باعث لاغری می‌شوند. زیرا پروتئین‌ها نسبت به قندها و چربی‌ها برای هضم، جذب، ذخیره و دفع شدن در بدن به انرژی بیشتری احتیاج دارند. به طور کلی می‌توان گفت غذاهای پُرپروتئین، سوخت و ساز بدن را بالا برده و مصرف انرژی را افزایش می‌دهند. علت دیگر این است که پروتئین‌ها زودتر از قندها آدم را سیر می‌کنند و اشتها را کاهش می‌دهند. از طرفی توجه داشته باشید شیر علاوه بر پروتئین و ترکیباتی که در بالا گفتیم، آب هم دارد. پس یک نوشیدنی سنگین به شمار می‌رود که نسبت به نوشیدنی‌های دیگر فرد را برای مدت بیشتری سیر و پُر نگه می‌دارد.

آیا شیر و ماست چاق کننده است؟

اسید لینولئیک کونژوگه:

همه‌ی چربی‌های شیر هم بد نیستند. لبنیات علاوه بر چربی‌های اشباع در مقادیر کمتر چربی‌های غیراشباع و اسید چرب‌های مفید و بلند زنجیر هم دارد. یکی از آن‌ها اسید لینولئیک کونژوگه (CLA) است.

مطالعات نشان داده‌اند که دریافت این اسید چرب در رژیم غذایی باعث کاهش چربی بدن در افراد چاق و افزایش توده عضلانی و در نتیجه کاهش وزن می‌شود.

کلسیم:

شیر و لبنیات بیشتر شهرت و اعتبار خود را مدیون همین کلسیم هستند. می‌دانید که کلسیم نقش مهمی در تقویت استخوان‌ها و جلوگیری از پوکی استخوان بر عهده دارد اما تحقیقات نشان داده‌اند که کاهش وزن هم یکی دیگر از تأثیرات مصرف کلسیم است. بررسی انواع رژیم‌های غذایی هم نشان داده افرادی که کلسیم بیشتری دریافت می‌کنند وزن بیشتری هم کم می‌کنند.

در این میان افزایش مصرف شیر از بهترین راه‌های افزایش دریافت کلسیم است. چرا که خود لاکتوز موجود در آن جذب کلسیم را هم افزایش می‌دهد.

ویتامین D:

به نظر می‌رسد ویتامین D از دشمنان سرسخت چاقی و اضافه‌وزن باشد. مطالعات زیادی نشان داده‌اند که اضافه کردن ویتامین D به رژیم غذایی افراد چاق کاهش وزن آن‌ها را راحت‌تر و سریع‌تر می‌کند. از طرفی دیده شده که سطح سرمی ویتامین D در افرادی که وزن بیشتری کم می‌کنند افزایش پیدا می‌کند. ویتامین D را یک ویتامین خورشیدی می‌دانند چرا که در مواجهه با نور خورشید در بدن ساخته می‌شود و نقش بسیار مهمی هم در پوکی استخوان دارد. خیلی از مطالعات کمبود این ویتامین را به بیماری‌های قلبی عروقی، سرطان‌ها و خیلی بیماری‌های دیگر هم ربط داده‌اند. به طور کلی می‌توان گفت ویتامین D شدیداً با چاقی در ارتباط است. افراد چاق سطح ویتامین D سرمی پایین‌تری دارند و افزایش سطح این ویتامین هم به کاهش وزن کمک‌کننده خواهد بود. این را هم فراموش نکنید که کلسیم برای جذب شدن و انجام بیشتر وظایف خود نیازمند ویتامین D است. پس به طور کلی کلسیم هم در نبود ویتامین D نمی‌تواند آن طور که باید اظهار وجود کند.

چه قدر لبنیات بخوریم تا لاغر شویم؟

تا اینجا پی بردیم که مصرف شیر و لبنیات، آن هم از نوع کم چرب و یا بدون چربی نقش مهمی در کاهش وزن خواهد داشت؛ اما نکته مهم دیگر نحوه مصرف و میزان مصرف آن‌هاست. در این میان بهترین انتخاب‌ها شیر کم چرب و ماست کم چرب است. در بین پنیرها پنیرهای سفت مثل پنیر تبریزی و پنیر چدار می‌توانند انتخاب خوبی باشند. پنیر خامه‌ای و چرب را نمی‌توان جزو لبنیات در نظر گرفت. قطعاً این پنیرها ارزش شیر و ماست را برای کاهش وزن و غیره ندارند. کشک غنی از کلسیم است و می‌تواند انتخاب خوبی باشد. دوغ هم در صورتی که در خانه و از ماست تهیه شود ارزش لبنی واقعی را دارد. متأسفانه دوغ‌های صنعتی نه تنها درصد کلسیم پایینی دارند، افزودنی‌ها، نگه‌دارنده‌ها و سدیم افزوده شده بر آن‌ها کاهش وزن که نمی‌دهد هیچ، حتی مصرف بیش از حد آن می‌تواند باعث افزایش وزن شود (البته همچنان بر نوشابه و نوشیدنی‌های قندی ترجیح داده می‌شود).

برای رسیدن به بهترین تأثیرات شیر و لبنیات در کاهش وزن لازم است روزانه ۳ واحد از آن‌ها را مصرف کنید. یک واحد معادل است با: یک لیوان شیر، یک لیوان ماست، یک قوطی کبریت پنیر، ۱.۵ تا ۲ لیوان دوغ و حدود ۳ قاشق غذاخوری کشک.

شما می‌توانید ۳ واحد مورد علاقه‌ی خود را از این میان انتخاب کنید.

نکته مهم

دقت داشته باشید که رسیدن به این فواید لبنیات با مصرف به حد و اندازه و البته کنترل کالری آن‌ها به دست می‌آید. لبنیات هم مانند تمام مواد غذایی کالری دارند. پس نباید افراطی و خارج از برنامه رژیم غذایی مصرف شوند.

در واقع برای رسیدن به فواید لبنیات در برنامه کاهش وزن لازم است آن‌ها را جایگزین برخی مواد غذایی دیگر مصرفی کنیم.

 

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied