شمانیوز
شما نیوز

همه چیز درباره صندوق دارا دوم

صندوق «دارا دوم» پس از کش‌وقوس‌های فراوان روز چهارشنبه پنجم شهریور ماه در هفته دولت تشکیل خواهد شد.

همه چیز درباره صندوق دارا دوم

این صندوق در قالب ۴ شرکت از جمله پالایش نفت تهران، پالایش نفت اصفهان، پالایش نفت تبریز و پالایش نفت بندرعباس۳ روز دیگر عرضه می‌شود. با این حال مقامات سازمان خصوصی‌سازی حاضر به ارائه توضیح درخصوص جزییات و فرآیند اجرایی این عرضه نشدند.

این سازمان درگیری تمام‌عیاری با وزارت نفت طی چند وقت اخیر داشت و بار‌ها این وزارتخانه را به همکاری نکردن در عرضه دارا دوم متهم کرد. در حالی که نخستین صندوق ETF دولتی موسوم به «دارا یکم»، شامل ۳ بانک و ۲ شرکت بیمه‌ای، با سقف مشارکت ۲ میلیون تومانی عرضه شده بود، فرهاد دژپسند وزیر اقتصاد از تعیین سقف ۵ میلیون تومانی خرید، در عرضه دارا دوم، برای تمام دارندگان کارت ملی خبر داده است. محاسبات آماری حاکی از این است که سقف مشارکت سهامداران (در صورت اختصاص ۵ میلیون تومانی به هر کد ملی) در دومین عرضه دولتی بزرگ سال به ۱۲ میلیون و ۹۱۱ هزار نفر خواهد رسید.

خرید و نگهداشت سهام بنیادی در سبد (پرتفوی) سرمایه‌گذاران به‌طور معمول مورد تایید و تاکید کارشناسان بازار سرمایه قرار دارد. بررسی ۴ شرکت موجود در این صندوق نشان از شرایط مساعد از لحاظ قیمتی در شرایط فعلی خواهد داشت. از طرفی ارائه تخفیف دولتی به خریداران نیز می‌تواند موجب افزایش جذابیت دارا دوم شود. هر چند میزان ارزندگی این صندوق بر عموم سرمایه‌گذاران پوشیده نیست و بیشتر صاحب‌نظران اقتصادی پیش‌بینی از عرضه‌ای موفق دارند اما دولت و متولیان بازار سرمایه نیز باید سیاست‌گذاری‌‌های جدید معاملاتی را متناسب با جریان نقدینگی تازه ورودی به این بازار در نظر بگیرند و برای توسعه و تعمیق بخش مولد اقتصادی گام بردارند.

صندوق ۶۴ هزار میلیارد تومانی

محاسبه ارزش روز شرکت‌های موجود در صندوق «دارا دوم» نشان می‌دهد شرکت پالایش نفت تهران ۲۶ هزار و ۴۴۹ میلیارد تومان، پالایش نفت اصفهان ۲۶ هزار و ۵۸۶ میلیارد تومان، پالایش نفت تبریز ۷ هزار و ۶۴۹ میلیارد تومان و پالایش نفت بندرعباس نیز در رقم ۲۰ هزار و ۷ میلیارد تومان محاسبه می‌شود. در صورتی که ارزش روز ۴ شرکت را به‌طور مجزا با احتساب رقم ۲۰ درصدی تخفیف دولتی به خریداران در نظر بگیریم شتران ۲۱ هزار و ۱۵۹ میلیارد تومان، شپنا ۲۱ هزار و ۲۶۹ میلیارد تومان، شبریز ۶ هزار و ۱۱۹ میلیارد تومان و شبندر ۱۶ هزار و ۵ میلیارد تومان ارزش‌گذاری می‌شود. بر اساس این گزارش، در مجموع خالص ارزش دارایی (NAV) صندوق «دارا دوم»، برمبنای آخرین قیمت تابلوی بورس در هفته قبل، ۶۴ هزار و ۵۵۴ میلیارد تومان محاسبه می‌شود. بر این اساس در صورت اعمال تخفیف ۲۰ درصدی و اختصاص ۵ میلیون تومان سهم به هر کد ملی، برای فروش تمام سهام مذکور به مشارکت ۱۲ میلیون و ۹۱۱هزار نفر نیاز است.

 
منبع: دنیای اقتصاد

 

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۱ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied