شمانیوز
شما نیوز

ارزش روز سهام عدالت دوشنبه 3 شهریور

تا قبل از افت شاخص بورس، ارزش ۳۰ درصد سهام عدالت بالغ بر ۶ میلیون تومان بود، اما حالا ارزش سبد سهام عدالت افت کرده و دریافتی افراد به زیر ۵ میلیون تومان می‌رسد. این ضرری است که با تاخیر در فروش سهام عدالت به مردم وارد شده است.

ارزش روز سهام عدالت دوشنبه 3 شهریور

دارندگان سهام عدالت با دو مشکل مواجه‌اند. آن‌ها از یک طرف به پول حاصل از فروش سهام عدالت نیاز فوری دارند و از سوی دیگر می‌دانند که اگر سهامشان در این روز‌ها نقد شود، ضرر خواهند کرد.

 

اما این ضرر به چه میزان است و افت شاخص بورس و تاخیر شرکت سپرده‌گذاری در فروش سهام عدالت چقدر به ضرر مردم بوده است؟

 

بر اساس گزارش‌ها ۱۴ تیرماه، اولین واریزی ۳۰ درصد سهام عدالت انجام شد. آن زمان ارزش کل سهام عدالت ۱۴ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان بود و هر کدام از دارندگان سهام عدالت ۵۳۲ هزار تومانی باید منتظر واریز مبلغی حدود ۴ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان بودند.

 

این یعنی یک خانوار چهار نفره حدود ۱۷ میلیون تومان از واگذاری ۳۰ درصد اول سهام عدالت دریافت می‌کرد.

 

در فاصله ۱۴ تیر تا ۲۰ مرداد ماه ارزش کل سبد سهام عدالت روند صعودی داشت. ارزش این سهام در ۱۹ مرداد ماه به ۲۰ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان رسید.

 

اگر بانک‌ها واریز ۳۰ درصد پول سهام عدالت را بر اساس این روز محاسبه کرده باشند، هر فرد باید حدود ۶ میلیون تومان دریافت می‌کرد. یعنی ارزش ۳۰ درصد سهام عدالت یک خانوار چهار نفره ۲۴ میلیون تومان بود.

 

روند تغییرات شاخص کل بورس و ارزش سبد سهام عدالت

ارزش سهام عدالت امروز ۳ شهریور | ارزش سهام عدالت با ریزش بورس آب رفت


 

اما در اولین روز شهریورماه، با افت شاخص کل بورس، ارزش سبد سهام عدالت هم افت کرد و به ۱۶ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان رسید و حالا دریافتی هر نفر به زیر ۵ میلیون تومان رسیده است. همچنین برای اولین بار ارزش ۳۰ درصد دارندگان سهام عدالت یک میلیون تومانی هم به زیر ۱۰ میلیون تومان رسیده است.

 

این به آن معناست که با تدوام افت شاخص بورس، پول دریافتی مردم هم کمتر می‌شود. یعنی در حالی که در روز‌های گذشته برخی از دارندگان سهام عدالت از دریافت مبالغ بالای ۶ تا ۷ میلیون تومان خبر می‌دانند، حالا باید منتظر واریزی زیر ۵ میلیون تومان باشند.

 

این مساله درباره دارندگان سهام عدالت یک میلیونی هم صادق است. در حالی که برخی از این افراد از دریافت ۱۲ تا ۱۳ میلیون تومان خبر می‌دانند، اکنون دریافتی آن‌ها از فروش ۳۰ درصد اول به زیر ۱۰ میلیون تومان رسیده است.

 

البته کاهش ارزش واریزی‌ها به شرط آن است که کارگزاری و بانک‌ها، طی یک هفته گذشته اقدام به فروش سهام عدالت مردم کرده باشند. در این صورت مردم هم با تاخیر دو تا سه ماهه مواجه شده‌اند و هم ارزش سهام‌شان افت کرده است. چراکه آن‌ها امیدوار بودند این تاخیر، حداقل منجر به افزایش ارزش سهام‌شان شود.

 

اما نکته مهم این است که ارزش ۳۰ درصد سهام عدالت در اولین روز شهریور ماه ۱۶ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان بود و در روز دوم شهریور با افت یک میلیون تومانی به ۱۵ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان رسید. نگرانی اصلی این است که افت شاخص کل بورس ادامه داشته باشد و ارزش سهام عدالت مردم هم آب برود.

 

ضرر دو جانبه سهام عدالت

حالا دارندگان سهام عدالتی که هنوز پول سهام عدالت خود را کامل دریافت نکرده‌اند با دو مشکل مواجه‌اند. آن‌ها از یک طرف می‌گویند به پول حاصل از فروش سهام عدالت نیاز فوری دارند و از کارگزاری‌ها می‌خواهند هرچه سریع‌تر پول آن‌ها را واریز کنند.

 

از سوی دیگر می‌دانند که اگر سهامشان در این روز‌ها نقد شود، ضرر خواهند کرد. بر این اساس شاید آن‌ها ترجیح می‌دهند کمی منتظر بمانند که شاخص سبز شود و ضرر آن‌ها کمتر شود.

 

اما نکته دیگر این است که کسی نمی‌داند شاخص بورس چه زمانی سبز می‌شود و ارزش سبد سهام عدالت چه زمانی به بالاترین رقم خود طی دو ماه گذشته خواهد رسید. یعنی ارزش ۲۰ میلیونی.

 

در این میان برخی معتقدند مهم‌ترین عاملی که باعث شده پول حاصل از فروش سهام عدالت برای سهامداران واریز نشود، تعلل شرکت سپرده‌گذاری مرکزی در ارائه وجوه فهرست متقاضیان فروش سهام عدالت به کارگزاری‌ها است.

 

البته در این میان از وزارت اقتصاد گرفته تا کارگزاری‌ها و بانک‌ها همه راه‌های ارتباطی برای حل مشکل دارندگان سهام عدالت ایجاد کردند. اما این راه‌های ارتباطی در مواردی مسدود است یا بیشتر سبب سردرگمی مردم شده است.

 

در این میان مردم متضرر اصلی این تاخیر و تعلل بوده‌اند. چراکه شرکت سرمایه‌گذاری می‌توانست کمی زودتر فهرست متقاضیان را به کارگزاری‌ها بدهد و کارگزاری‌ها هم می‌توانستند در روز‌های سبز بازار سهام عدالت مردم را واگذار کنند که نکردند.

 

 

منبع: تجارت نیوز

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۷۴ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied