شمانیوز
شما نیوز

جلسه توجیهی و معرفی طرح عدالت ترمیمی در منطقه آزاد قشم برگزار شد

معاون فرهنگی، اجتماعی و گردشگری سازمان منطقه آزاد قشم گفت: با وجود ظرفیت های مختلف اجتماعی و دینی در جزیره قشم، با یک برنامه ریزی دقیق و هدف گذاری صحیح این جزیره می تواند تبدیل به نخستین جزیره ترمیمی کشور و از مهمترین جزایر ترمیمی در سطح بین المللی باشد.

جلسه توجیهی و معرفی طرح عدالت ترمیمی در منطقه آزاد قشم برگزار شد

به گزارش شمانیوز به نقل از روابط عمومی و امور بین الملل سازمان منطقه آزاد قشم، مرتضی شیخ زاده در جلسه توجیهی و معرفی طرح عدالت ترمیمی که روز چهارشنبه (26 شهریورماه) برگزار شد؛ اظهار کرد: درون‌مایه اصلی عدالت ترمیمی را می‌توان گسترش صلح و سازش از طریق مشارکت فعال جوامع، ترمیم روابط انسانی و اجتماعی، تقویت همبستگی اجتماعی، جبران و ترمیم خسارت‌های ناشی از جرم، درمان و بازپروری بزهکاران و مشارکت دادن بزه‌دیده، بزهکار، خانواده، جامعه محلی و دولت دانست.

وی ادامه داد: برای حل ریشه ای مشکلات و مسائل اجتماعی در سطوح مختلف همیشه باید با نگاهی آسیب شناسانه به دنبال راهکارهایی جدید با کمترین هزینه و بیشترین نرخ مشارکت جوامع محلی باشیم.

معاون فرهنگی، اجتماعی و گردشگری سازمان منطقه آزاد قشم افزود: خوشبختانه مردم جزیره قشم از سال های دور با مباحث عدالت ترمیمی آشنایی کامل را دارند و برای حل مشکلات خود از شیوه هایی مشابه بهره می گیرند و تنها نیازمند ساماندهی، برنامه ریزی علمی و دقیق و نامگذاری جدید در این زمینه هستند.

به گفته شیخ زاده؛ هرچه تعداد پرونده های کیفری در جزیره کمتر شود، فضا برای بهبود کیفیت زندگی ساکنان و همچنین آسیب شناسی وضعیت موجود و پیدا کردن راه حل جهت برطرف کردن ریشه ای آسیب های اجتماعی، شرایط بهتری ایجاد می شود.

وی تصریح کرد: هماهنگی و مشارکت مردم یکی از مهمترین ویژگی ها و مولوفه های برقراری عدالت ترمیمی است که از سال ها قبل برنامه ریزی های خوبی در جهت افزایش مشارکت جوامع محلی در طرح ها و برنامه ریزی های صورت گرفته از سوی سازمان منطقه آزاد قشم پیش بینی شده است.

معاون فرهنگی، اجتماعی و گردشگری منطقه آزاد قشم در پایان خاطرنشان کرد: این جزیره دارای ظرفیت های فراوانی است و معتقد هستیم که با یک برنامه ریزی استاندارد و دقیق در این حوزه می توانیم قشم را به نخستین جزیره ترمیمی کشور و یکی از مهمترین جزایر ترمیمی سطح جهان تبدیل کنیم.

براساس این گزارش، دادستان عمومی و انقلاب شهرستان قشم نیز زاده در جلسه توجیهی و معرفی طرح عدالت ترمیمی، گفت: قشم به عنوان یک خاورمیانه کوچک موقعیت ویژه ای درباره تنوع اقوام و همچنین وحدت و همبستگی دینی و مذهبی داراست و می تواند به یک پایلوت بین المللی در حوزه عدالت ترمیمی در منطقه تبدیل شود.

رضا صفایی با اشاره به نقش بسیار مهم سازمان منطقه آزاد قشم در برقراری و پایه گذاری موضوع عدالت ترمیمی در جزیره قشم، تصریح کرد: ناهماهنگی میان برخی دستگاه ها در گذشته مشکلاتی را ایجاد کرده است که ترویج مساله عدالت ترمیمی شاید بتواند تا اندازه ای به حل این مشکلات کمک کند.

وی خاطرنشان کرد: امیدواریم با ترویج عدالت ترمیمی و جلب مشارکت جوامع محلی پیش از ورود دستگاه قضایی و تشکیل پرونده کیفری بسیاری از مسائل مورد اختلاف در سطح جامعه با رایزنی، مذاکره و استفاده از ظرفیت بزرگان و ریش سفیدان منطقه حل شود.

مدیر اجتماعی و سلامت سازمان منطقه آزاد قشم نیز در ابتدای این جلسه گفت: آیات و احادیث فراوانی در رابطه با حل مشکلات میان اختلاف مردم وجود دارد که با موضوع عدالت ترمیمی و برقراری اصلاح و صلح میان مردم همخوانی دارد.

فرشته سلجوقی با بیان اینکه ریشه بسیاری از آسیب های اجتماعی امروز در مسائل اقتصادی است، تصریح کرد: با ایجاد اعتماد میان مردم و مسئولان به ویژه دستگاه قضایی می توانیم شاهد بهبود وضعیت و کاهش آسیب های اجتماعی باشیم.

در بخش دیگری از این جلسه دکتر محمد فرجی ها، استاد حقوق جزا و جرم شناسی به بیان مطالب مفصلی را درباره بسترهای ظهور و تاریخچه ای از ایجاد شهرها، مناطق، مدارس و خانواده های ترمیمی پرداخت و نسبت به برنامه ریزی برای تبدیل قشم به یکی از مهمترین قطب های عدالت ترمیمی در کشور ابراز امیدواری کرد.

همچنین در ادامه دکتر عباسی شیخ الاسلام، استاد حقوق بین الملل ونایب رییس کانون وکلای خراسان بزرگ گزارشی درباره تجربیات کلان شهر مشهد در جهت تبدیل به نخستین شهر منطبق با اصول عدالت ترمیمی در کشور ارائه کرد.

در پایان این جلسه نیز حاضرین به بیان نقطه نظرات و پیشنهادات و پرسش های خود پرداختند. در این جلسه، علاوه بر معاون فرهنگی، اجتماعی و گردشگری سازمان منطقه آزاد قشم، دادستان عمومی و انقلاب شهرستان و جمعی از مدیران سازمان منطقه آزاد قشم به همراه گروهی از مسئولان شهرستانی مرتبط با حوزه های اجتماعی و آسیب های اجتماعی حضور داشتند.

گفتنی است، منطقه آزاد قشم هفته آینده میزبان دکتر محمدباقر الفت، معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه است تا مزایای توسعه عدالت ترمیمی در جزیره، بیشتر مورد توجه و کنکاش قرار گیرد.

 

  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied