شمانیوز
شما نیوز

چرا رنگ کره‌ها متفاوت است؟

کره یکی از فرآورده‌های شیر و از نظر چربی بسیار غنی است. مواد دیگری نیز در کره وجود دارد که ازآن جمله ۱۶ درصد آب و حدود ۱/۵ درصد مواد جامد غیر از چربی مانند پروتئین، کلسیم و فسفر است.

چرا رنگ کره‌ها متفاوت است؟

به گزارش شمانیوز به نقل از روابط عمومی و امور بین الملل شرکت صنایع شیر ایران (پگاه)، زردی رنگ کره به دلیل مواد محلول در چربی است. کاروتن و بتاکارتون که پیش ویتامین آ هستند موجب ایجاد رنگ متمایل به زرد در کره می‌شود. رنگ کره طبق نوع تغذیه دام شیرده متفاوت است.

ماندگی و تغییر رنگ

البته رنگ زرد کره با تغییر رنگ به پررنگ‌تر شدن سطح آن بر اثر ماندگی تفاوت دارد. بیشترین عاملی که موجب سطح رنگ کره در اثر ماندگی می‌شود، کاهش سطح آب کره در اثر تبخیر سطحی است و معمولا زمانی اتفاق می‌افتد که کره برای مدت طولانی بدون پوشش در محیط بماند اما لایه‌های پایین‌تر کره به دلیل عدم تماس با جریان هوا و حفظ آب خود، تغییر رنگ نمی‌دهند.

کره منبع غنی از ویتامین‌ها

کره دارای ویتامین‌هایی است که در چربی حل و قابل استفاده برای بدن می‌شوند، کره مملو از ویتامین‌های محلول در چربی به ویژه ویتامین D است که می‌تواند به جذب حداکثری کلسیم کمک کند.

از جمله ویتامین A و E و K2 است؛ قصد بزرگنمایی درباره ویتامین‌های A و E را نداریم، اگر شما در رژیم غذایی فعلی‌تان غذاهای حیوانی و گیاهی را مصرف می‌کنید، پس احتمالاً از هر دوی آنها بهره‌مند هستید اما کمی در مورد ویتامین K2 بگوییم که در رژیم‌های جدید کمیاب است و بسیاری از مردم از آن اطلاعی ندارند.

K2 تأثیرات قدرتمند و مفیدی دارد؛ این ماده در سوخت ‌و ساز کلسیم دخالت دارد و مصرف کم آن می‌تواند با بیماری‌های بسیار جدی مرتبط باشد از جمله آنها می‌توان به بیماری‌های قلبی و عروقی، سرطان و پوکی استخوان اشاره کرد؛ لبنیاتی که از شیر گاو گرفته شده‌اند حاوی ویتامین K2 هستند.

چرا کره‌های محلی سفیدترند؟

دلیل تفاوت رنگ کره‌های محلی و صنعتی مقدار متفاوت آب موجود در آن است. با اینکه هردوی این محصولات از یک منبع تولید می‌شوند ولی دارای روش تولید متفاوت هستند. تولید کره‌های صنعتی بسیار پیشرفته‌تراز کره‌های محلی است و به همین دلیل آب کمتری در کره باقی می‌ماند.

دلیل سفیدی رنگ کره‌های محلی به کره‌های صنعتی وجود آب بیشتر درکره محلی است و مواد جامد غیر از چربی کمتری در ترکیب خود هستند و کیفیت محصول نهایی بهتر و نگهداری آن ساده‌تر از انواع محلی آن است.

کره و کنترل بیماری‌ها

کره در کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها مفید است. کره از عفونت‌های قارچی و ایجاد تومور جلوگیری کرده از بدن در برابر آسیب‌های سلولی محافظت و به ایجاد تعادل هورمونی و قدرت در عضلات کمک می‌کند.

 

 

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied