شمانیوز
شما نیوز

اضافه‌کار پرستاران با تاخیر پرداخت می‌شود

معاون پرستاری وزارت بهداشت، با اشاره به روند پرداخت کارانه های پرستاری، گفت: ممکن است در برخی دانشگاه ها پرداخت اضافه کار پرستاران با تاخیر طولانی انجام شود.

اضافه‌کار پرستاران با تاخیر پرداخت می‌شود

معاون پرستاری وزارت بهداشت، با اشاره به روند پرداخت کارانه های پرستاری، گفت: ممکن است در برخی دانشگاه ها پرداخت اضافه کار پرستاران با تاخیر طولانی انجام شود.

مریم حضرتی، در جلسه ویدیو کنفرانس با مدیران پرستاری سراسر کشور، ضمن تشکر از تلاش های ۹ ماهه برای مدیریت و مقابله با بیماری کووید ۱۹ ، با اشاره به اقدامات سه ماه گذشته معاونت پرستاری، اظهار داشت: پیرو دستور وزیر بهداشت مبنی بر تقدیر از گروه های پرستاری منتخبی که تلاشهای شبانه روزی در راستای کووید ۱۹ در دانشگاه های علوم پزشکی کشور داشتند، از یک هزار نفر از پرستاران فعال در بیمارستان های ریفرال کووید ۱۹ تقدیر به عمل آمد.

وی از تلاش برای به روز شدن پرداخت معوقات پرستاران خبر داد و افزود: در حال حاضر میانگین پرداخت کارانه از ۱۸ ماه به ۶ ماه و پرداخت اضافه کار هم به ۳ ماه کاهش پیدا کرده است، البته در برخی از دانشگاه ها نیز پرداخت اضافه کار به روز است.

حضرتی ادامه داد: ممکن است در برخی دانشگاه ها پرداخت اضافه کار پرستاران با تاخیر طولانی انجام شود که نیاز به پیگیری است.

وی، جذب نیروی پرستاری را از اولویت های معاونت پرستاری بر شمرد و افزود: در سال ۹۸ از ۱۰ هزار مجوز جذب در وزارت بهداشت بیش از ۴ هزار نفر به گروه پرستاری تعلق گرفت که جذب آنان انجام شد و در سال ۹۹ نیز مجوز ۳۰۰۰ نیروی پیمانی اخذ شد که بیش از ۲۰۰۰ نفر به پرستاری اختصاص داده شد و درحال جذب هستند. همچنین مجوز بیش از ۲۰۰۰ نیروی قرارداد کار معین انجام شد که بیش از ۱۱۴۲ نفر سهمیه گروه پرستاری است و در ۱۴ شهریور آزمون آنان برگزار شد و مراحل جذب آنان نیز در دست انجام است.

حضرتی از اخذ مجوز ۷۰۰۰ نیروی دیگر در سال جاری خبر داد و گفت: امیدواریم درصد قابل توجهی از این مجوزها با توجه به بحران کرونا، به گروه پرستاری تعلق گیرد.

وی افزود: در جریان شیوع کرونا دانشگاه ها برای رفع کمبود نیرو اقدام به جذب نیروهای ۸۹ روزه کردند و در حال حاضر حدود ۹ ماه از این موضوع می گذرد.

معاون پرستاری وزارت بهداشت، با تشکر از دانشگاه هایی که به نحو احسن این کار را مدیریت کردند و آنان را به صورت طرحی، تمدید طرح و یا به صورت شرکتی به کار گماردند، درخواست کرد که هر چه سریعتر تکلیف این همکاران در دانشگاه مشخص شود.

وی افزود: پیشنهاد تبدیل وضعیت استخدامی پرستاران شاغل در بیمارستان های درگیر با کرونا به یک مرحله بالاتر و پایدارتر، در دست پیگیری بوده و پیشنهاد آن به سازمان امور استخدامی و سازمان برنامه و بودجه ارسال شده است که منتظر پاسخ آنها هستیم.

معاون پرستاری وزارت بهداشت، با اشاره به برگزاری نخستین آزمون صلاحیت حرفه ای پرستاران، ضمن قدردانی از سازمان سنجش آموزش پزشکی، روسای بورد پرستاری مناطق (الف، ب و ج)، اعضای هیات علمی پرستاری که در نظر سنجی، تدوین و طراحی سوالات آزمون فعالانه مشارکت داشتند و از روسای دانشگاه‌ها و دانشکده ها، مدیران پرستاری و اعضای شورای هماهنگی پرستاری و همه کسانی که در اجرای آزمون صلاحیت حرفه ای مشارکت داشته اند، گفت: آزمون صلاحیت به عنوان یکی از آرزوهای دیرینه پرستاری به عنوان برگ زرینی در ذهن ما خواهد ماند.

وی با اشاره به برنامه ریزی برای توانمندسازی پرستاران ویژه آی سی یو و بخش های مراقبت ویژه، افزود: ﮐﻮرﻳﮑﻮﻟﻮم این دوره در مرکز ملی مهارتی مصوب شده و براین اساس ۶۵۰ نفر از پرستاران از سراسر کشور آموزش های لازم را می بینند و در ادامه به صوت آبشاری در دانشگاه ها و دانشکده های کشور به آموزش سایر پرستاران می پردازند.

حضرتی ادامه داد: ساعت کار دانشجویان پرستاری ۵ هزار تومان است که با افزایش در سال ۱۳۹۷ به ۵۵۰۰ تومان رسیده و نیاز به بازنگری دارد. البته بسیاری از دانشگاهها این موضوع را در هیات امنا مطرح کرده اند و مسئله را حل کردند و کمترین کار این است که سایر دانشگاه ها نیز این اقدام را انجام دهند.

وی از طرح ادغام مراکز مشاوره و مراقبت پرستاری در منزل با مراکز ۱۶ ساعته بهداشت خبر داد و گفت: این اقدام کار بزرگ و ارزشمندی است به ویژه در دوران کرونا که باعث بار کرونا به مراکز درمانی می شود.

حضرتی با اشاره به اینکه قبل از شیوع کووید ۱۹ و با توجه به نامگذاری سال ۲۰۲۰ به عنوان سال پرستاری از دانشگاه ها خواسته شد تا طرح های خود را در جهت اهداف معاونت پرستاری به این معاونت ارسال کنند که ۴۳ طرح به دست ما رسید، افزود: این طرح ها داوری شده و تعدادی به عنوان طرح برتر انتخاب شدند که به دنبال اجرایی شدن آن هستیم.

 

 

منبع: مهر

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied