شمانیوز
شما نیوز

خودرو ارزان می شود؟

کاهش شدید قیمت‌ها در بازار دیروز خودرو غافلگیرکننده بود. یک روزنامه صبح امروز با اعلام این خبر از کاهش قیمت ۲۰۰ میلیون تومانی خودرو سانتافه به عنوان مثال نوشته است.آیا می‌توان در روزهای آینده شاهد کاهش بیشتر قیمت خودرو بود؟

خودرو ارزان می شود؟

شوک قیمتی ماه‌های اخیر بر بازار و افزایش لحظه‌ای کالاهای مصرفی‌، زندگی روزمره مردم را تحت تاثیر قرار داده است. در این میان بازار خودرو نیز‌، از سایر بازارها مستثنا نبوده و تنها طی یک ماه قیمت خودروها افزایش قابل توجه داشته است. با این حال در چند روز اخیر قیمت خودرو روند نزولی به خود گرفته است.

 هر چند فعالان بازار از کاهش 4 تا 5 میلیون تومانی قیمت خودروها در روز‌های اخیر خبر می‌دهند اما این موضوع از نگرانی‌های مصرف‌کننده نکاسته و گویا موجبات رکود بازار خودرو را نیز فراهم آورده است.‌

بازار انحصاری خودرو ایران که گویا فروش فوق‌العاده دو خودروسازی سایپا و ایران خودرو‌،‌ خبرهایی نظیر ایجاد خط تولید جدیدخودروهای چینی در ایران و ورود سازمان حمایت از مصرف‌کننده به کارزار نرخ خودرو نیز نتوانسته به متعادل‌سازی قیمت‌ها کمکی کند.

انحصار در صنعت خودرو‌، ‌محدودیت‌های شدید وارداتی‌،‌ تعرفه بالای گمرک برای ورود خودرو به کشور‌،‌ دلال‌های خودرو و رانت دلایلی است که مردم برای آشفتگی قیمت خودرو در کشور به آن اشاره کرده‌اند.

اما چرا با وجود نوید نظارت و کنترل دولت بر بازار خودرو، مردم امیدی به کاهش نرخ‌ها‌، نه تنها در بازار خودرو بلکه در هیچ یک از بازارها را ندارند؟

 

نظرات مخاطبان:

«تا زمانی که تولید افزایش نیابد‌، خودرو به بازار عرضه نشود و احتکار باشد افزایش قیمت ادامه دارد و هیچ ریزشی درکار نیست فقط ریزش قیمت زمانی اتفاق می‌افتد که تولید و عرضه زیاد شود»

 

روبان ارزانی خودرو را قیچی می کنند!

«پراید ۲۲ میلیون بود شد ۳۲ میلیون، ‌چهار میلیون تومان پایین آمد گفتن داره ارزان میشه اوج گرفت رفت ۴۲ میلیون ،چهار میلیون تومان آمد پایین گفتن داره ارزان میشه اوج گرفت رفت ۵۲ میلیون و ما ملت پول‌مان به پایان آمد‌. تا اینکه فعلا پراید دم بریده‌ای به اسم هاچ بک شده ۱۴۸ میلیون تومان دلال‌ها و خودرو سازها و آقایان دولت خیلی منت بذارن ۸ میلیون تومان، صدقه ای میارن پایین و روبان ارزانی خودرو را با افتخار قیچی میکنن و جیغ و دست و هورا»

« خودرویی که ۲۵ میلیون بوده شده ۱۴۰ میلیون با ۴ یا ۵ میلیون ارزون شدن میشه اسمش رو گذاشت کاهش اصلا دیگه هیچ امیدی به هیچ چیزی به هیچ چیزی تو این کشور ندارم»

 

 

با سرعت به عقب می‌تازیم

« خودروهای بدون ایمنی‌، بدون آپشن‌های روز دنیا‌ با قیمت بالا را به مردم که از سرناچاری حاضر به خرید تابوت مرگ می‌شوند را می فروشند، این یعنی خیانت مافیای خودرو به ملت ایران. این مافیا نمی گذارد خودرو‌سازهای بین‌المللی با محصولات روز خودرو های شیک و امن به کشور وارد کنند. با محصولات ایران‌خودرو و قیمت گزاف مردم همیشه چند دهه از کشورهای توسعه نیافته هم عقب‌تر هستند الان کشورهایی که تازه آسفالت را دیده اند وشناخته اند از ما جلوتر زده اند وما برعکس ! با سرعت به عقب میتازیم »

«تا حالا تو ایران سابقه نداره قیمتهای صعودی دوباره به ریل نزولی بیوفته.فقط یکم پایین میاد.اگه سی تومان بالا بره تنها یه تومان کاهش پیدا میکنه که اونم اگه کنترل و پیگیری بشه،تازه اونم مقطعیست»

 

 

روی پیشونی ما چی نوشته!

« انقدر قیمت ها رو بی حساب کتاب میبرند بالا، مثلا پراید را رساندند به ۱۵۰ میلیون حالا بعد ۵ میلیون کاهش قیمت می دهند و آن را در بوق و کرنا می‌کنند .خدا وکیلی روی پیشونی ما چی نوشته شده، من که عقیده دارم که پراید درصورتی ۱۵۰ میلیون می ارزد که تو داشپورتش ۱۴۵ میلیون پول نقد باشد.»

اما یکی از مخاطبین تجارت نیوز راهکار کاهش قیمت خودرو را در واردات خودروهای دست دوم خارجی دانسته و نوشته:«دولت اگه واقعا می‌خواهد قیمت ماشین بیاد پایین طبق قانون مصوب به ازای هر10دستگاه خودرو که تو کشور تولید میشه اجازه واردات یک خودرو را بدهد یعنی ده درصد،نمیخواد خودرو نو باشه دست دوم با کیفیت و داشتن استاندارد های بین المللی‌، ‌اونوقت قیمت خودرو خود به خود میاد پایین خرجی هم برای دولت نداره کلی پول (مالیات، عوارض و…..) گیرش میاد»

 

 

کاش به فکر مردم بودید

«کاش فقط کمی به مردم فکر می کردید،‌پراید ۷میلیونی شده ۱۵۰میلیون ما مردم دیگه چه امیدی میتونیم داشته باشیم،‌بعدم تو چشم مردم زل میزنید و میگید بچه بیارید تا افزایش جمعیت داشته باشیم اخه وقتی یه خانواده دونفره که هم زن و هم مرد کار میکنن و اونقدری در آمد ندارن که بتونن ماهی یه مرغ بخرن چطور میتونن یه بچه رو اداره کنن و خرجشو بدن با یارانه ۴۵تومنی؟»

 

منبع:تجارت نیوز

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied