شمانیوز
شما نیوز

تحقق آرزوی ۴۴ ساله مردم اصفهان توسط صندوق بازنشستگی با افتتاح آزادراه شرق سپاهان

پروژه ملی آزادراه شرق سپاهان روز گذشته توسط حسن روحانی، رئیس جمهور از طریق ویدئو کنفرانس به بهره برداری رسید.

تحقق آرزوی ۴۴ ساله مردم اصفهان توسط صندوق بازنشستگی با افتتاح آزادراه شرق سپاهان

به گزارش شمانیوز به نقل از روابط عمومی شرکت سرمایه گذاری آتیه صبا، این پروژه سال ۱۳۵۵ طراحی و در سال ۱۳۸۱ عملیات اجرایی آن آغاز شد و تا سال ۸۵ تنها۲۹درصد پیشرفت فیزیکی داشت از سال ۸۵ به مدت ۱۰ سال متوقف ماند. تا اینکه با حمایت صندوق بازنشستگی کشوری تفاهم نامه تأمین مالی، اجرا و بهره برداری بین وزارت راه و شهرسازی و شرکت سرمایه گذاری آتیه صبا وابسته به صندوق بازنشستگی کشوری در سال۱۳۹۵به امضا رسید و عملیات اجرایی این پروژه به طور جدی از سرگرفته شد.

به گفته اکبر افتخاری مدیرعامل صندوق بازنشستگی کشوری آزادراه شرق اصفهان به عنوان یک محور مواصلاتی اصلی در مرکز ایران نقش اساسی در توسعه کشور دارد ولی در ۱۱ سال تنها ۵۵ درصد پیشرفت فیزیکی داشت و در طول ۹ ماه اخیر ۴۵ درصد پیشرفت فیزیکی را تجربه کرد و به بهره برداری رسید.

افتخاری افزود: روند اجرای این پروژه تا بهمن‌ماه سال ۹۸ از پیشرفت مطلوبی برخوردار نبود و نهایتا به ۵۵ درصد پیشرفت می‌رسید که اینجانب توفیق خدمت به بازنشستگان عزیز را پیدا کردم. بنابراین، تکمیل این پروژه در اولویت قرار گرفت و موانع پیشرفت آن با تمهیدات گوناگون برداشته شد. در نتیجه، پروژه‌ای که در طول ۱۱ سال فقط ۵۵ درصد پیشرفت داشت، در طول ۹ ماه، ۴۵ درصد پیشرفت دیگر را تجربه کرد و به بهره‌برداری رسید.

وی درباره ویژگی ها و شاخص های مهم این ابرپروژه اظهار کرد: احداث آزادراه شرق اصفهان به عنوان نقطه اتصال کریدور شمال به جنوب کشور در کاهش آلاینده‌های محیط زیست، صرفه‌جویی در مصرف سوخت، کاهش تصادفات و تلفات جانی ناشی از آن، ارتقای جایگاه استان اصفهان در حوزه ترانزیت مسافر و بار و کمک به توسعه گردشگری نقش قابل توجهی دارد و در عین حال، فاصله تهران به شیراز را هشتاد دقیقه و فاصله تهران به اصفهان را چهل دقیقه کوتاه‌ می‌کند.

وی با بیان اینکه « فایده این پروژه برای بازنشستگان کشوری چه بوده است؟» تاکید کرد: نرخ بازدهی سرمایه‌گذاری در این پروژه، ۱۹درصد پیش‌بینی شده که با ارایه سرویس‌ها و خدمات جانبی بین راهی و بزرگراهی به ۲۶ درصد بالغ خواهد شد. ۷۰ درصد سرمایه‌گذاری توسط هلدینگ آتیه صبا و ۳۰ درصد توسط وزارت راه و شهرسازی صورت گرفته است. بدین‌ترتیب، صندوق بازنشستگی کشوری افزون بر کمک به توسعه کشور، سرمایه‌گذاری پایدار و مطمئنی را به انجام رسانده که سود حاصل از آن صرف پرداخت حقوق و ارایه تسهیلات رفاهی و معیشتی به بازنشستگان و وظیفه‌بگیران کشوری خواهد شد.

همچنین به گفته سیدعلیرضا عظیمی پور ، مدیرعامل هلدینگ آتیه صبا : در پروژه مذکور سعی شده از تکنولوژی به‌روز و هوشمند استفاده شود. بر این اساس دریافت عوارض از این آزادراه به صورت الکترونیکی انجام می‌شود. همچنین با رایزنی با وزارت راه و شهرسازی، نرخ عوارض براساس تصمیم کارگروه ذی‌ربط با نرخ منصفانه در نظر گرفته می‌شود تا رانندگان با هزینه معقولی از خدمات آزادراه استفاده کنند.

مدیرعامل آتیه صبا افزود: آزادراه شرق اصفهان در حوزه حمل‌ونقل و توزیع کالا در کشور و اقتصاد منطقه نقش مؤثری خواهد داشت، ضمن این‌که توسعه صنعت گردشگری می‌تواند در منطقه نقش خوبی را ایفا کند.

گفتنی است ؛آزادراه شرق سپاهان نقطه اتصال کریدور شمال به جنوب کشور است که از آزادراه نطنز- کاشان- اصفهان آغاز و به آزادراه اصفهان- شیراز ختم می‌شود. قطعه‌های یک و دو این آزاد راه به طول ۶۳ کیلومتر است

با بهره برداری از آزادراه کنارگذر شرق مسیر استان‌های جنوبی کشور و بخش جنوبی استان اصفهان به تهران ۵۰ کیلومتر کوتاه می‌شود؛ همچنین کاهش ۸۰ دقیقه‌ای زمان سفر بین استان‌های شمالی و جنوبی، کاهش ۳۵ کیلومتری مسیر اتصال شمال به جنوب اصفهان،کاهش ۴۰ دقیه فاصله تهران به اصفهان، کاهش مصرف سوخت سالانه بالغ بر ۱۵ میلیون لیتر و ۷۳۰ میلیون لیتر در دوره بهره‌برداری ۲۰ ساله، کاهش سوانح و تلفات جاده‌ای استان و کاهش آلاینده‌های زیست محیطی و آلودگی هوای شهر اصفهان از مهم‌ترین مزایای این پروژه است.

برپایه آمارهای موجود روزانه حدود ۸۰ هزار وسیله نقلیه از مسیرهای تهران، کاشان، نطنز، قم و دلیجان به اصفهان وارد می‌شوند که بار سنگین ترافیک را به شمال این کلانشهر تحمیل می‌کند. از این رو با بهره برداری کنارگذر شرق بار سنگین ترافیک شمال اصفهان مرتفع می‌شود و این آزادراه، شریانی مهم برای ارتباط هرچه بهتر و سریع‌تر ترافیک جنوب به جاده‌های منتهی به مرکز و شمال کشور است.

عملیات اجرایی آزادراه کنارگذر شرق اصفهان که در سال‌های گذشته متوقف شده بود با هدف کاهش زمان سفر، جلوگیری از تردد وسایط نقلیه سنگین و دودزا به درون محیط شهری اصفهان و کاهش آلودگی هوا و در پی آن ایجاد سفری پاک با همکاری سازمان بازنشستگی کشوری وبا مشارکت بخش خصوصی اجرا شد.

برای احداث این آزاد راه یک میلیون متر مکعب خاکبرداری، هشت میلیون مترمکعب خاکریزی، ۱۶۵ هزار تن بتن ریزی و ۷۰۰ هزار تن آسفالت انجام و  حدود ۱۸ هزار میلیارد ریال هم هزینه شده است.

 

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied