شمانیوز
شما نیوز

فیلم/ معاون اداره نظام‌های پرداخت بانک مرکزی مطرح کرد؛

مردم از فرصت ثبت اختیاری چک برای آشنایی با سامانه صیاد استفاده کنند

مردم از فرصت ثبت اختیاری چک برای آشنایی با سامانه صیاد استفاده کنند آمنه نادعلی زاده، معاون اداره نظام های پرداخت در گفت و گو با بخش خبری ۱۸:۳۰ شکبه خبر ضمن تأکید بر اختیاری بودن ثبت چک در سامانه صیاد توضیحاتی را در این باره ارائه کرد.


مردم از فرصت ثبت اختیاری چک برای آشنایی با سامانه صیاد استفاده کنند

به گزارش شمانیوز، اهم نکات طرح شده در این برنامه به شرح زیر است:

 

 دلیل اختیاری بودن روند ثبت چک در سامانه صیاد این است که فرهنگ سازی لازم در این باره به عمل آید و مردم با این سامانه بیشتر آشنا شوند و بتوانیم به صورت روان تر قانون را در موعدی که مصوبه ستاد ملی کرونا تعیین کرده، اجرا کنیم.

 قانون جدید چک ناظر به اقدامات پیشگیرانه است و از مرحله تخصیص دسته چک به مشتری تا زمانی که صدور چک اتفاق می افتد در نظر دارد فرایندها به گونه ای باشد که امکان صدور چک بلامحل کمتر شود. 

 قاعدتاً در آینده ثبت سیستمی در این قانون اجباری خواهد شد، یعنی صادرکننده چک ملزم است در کنار اینکه چکی را صادر می‌کند و فیزیک را تهیه می‌کند، پس از آن اطلاعاتی را که بر روی فیزیک چک درج کرده است شامل مبلغ، تاریخ و هویت گیرنده چک را در سامانه صیاد وارد کند و گیرنده نیز باید چکی را بدون ثبت الکترونیک دریافت نکند. 

 گیرنده چک ضروری است فیزیک چک را با اطلاعات الکترونیکی تطبیق می دهد و در صورت تطابق اطلاعات می تواند مراتب تأیید خود را در سامانه اعلام کند و در صورتی که تطابق نداشته باشد، می‌تواند مراتب عدم تأیید خود را اعلام کند و صادرکننده نیز متوجه می شود که این چک از نظر گیرنده مورد تأیید نیست. گیرنده همچنین می‌تواند دلایل عدم تأیید خود را مشخص کند مانند اینکه مبلغ یا تاریخ تطابق ندارد و هویت گیرنده به درستی ثبت نشده است.

 سامانه صیاد ۱۵ سرویس و ارائه خدمت دارد و آنچه مورد بحث ماست، خدمات ثبت، تأیید، انتقال و استعلام است که از طریق برنامک های موبایلی نیز در اختیار مردم قرار گرفته است. یکی از خدماتی که در سامانه صیاد پیش بینی شده است، صدور چک ضمانت است که کلیه فرایندها در این سرویس در نظر گرفته شده است. البته در حال حاضر این خدمت در برنامک های موبایلی فعال نشده است.

 از ابتدای سال ۱۴۰۰ کلیه سرویس ها و فرایندهایی که در سامانه صیاد درخصوص قانون جدید چک وجود دارد، همگی  به صورت اجرایی و عملیاتی درخواهد آمد. در سال 1400 چک های جدیدی روانه بازار می شود و حتی رنگ این چک ها نیز تغییر می کند و به لحاظ بصری این تمایز را مردم احساس کنند.

 

 فعلا چک های قدیمی به روال سابق پذیرش و پردازش می شود و خللی در این امر بدون ثبت سیستمی اتفاق نمی‌افتد. البته بانک مرکزی تصمیم دارد که چک ها را جمع آوری کند، اما فرجه زمانی مناسب را در اختیار مشتریان قرار می دهد که مشکلی رخ ندهد. در حال حاضر هر کس که دسته چک قدیمی دارد می تواند آن را در وجه حامل اجرا کند و مشکلی از این باب وجود ندارد.

 چک های صیادی فعلی دارای شناسه ۱۶ رقمی و با رنگ سبز  و صورتی هستند و قابلیت ثبت در سامانه صیاد را دارد و مردم می توانند به صورت اختیاری چک را در برنامک های موبایلی ثبت کنند.

 قانون فعلی نگاهی سیستمی و با محوریت فناوری دارد. قانون جدید می تواند به کاهش جعل چک کمک کند.

 در قانون جدید اگر فردی چک برگشتی داشته باشد، تمام حساب هایش به میزان کسری موجودی مسدود می شود و دیگر نمی‌تواند ضمانت نامه بانکی دریافت کند و دسته چک جدید به وی تخصیص داده نمی‌شود یا حتی در فرایند اعطای تسهیلات فرد دچار مشکل می شود.

 

منبع: روابط عمومی بانک مرکزی

حجم ویدیو: 53.19M | مدت زمان ویدیو: 00:23:16
آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied