شمانیوز
شما نیوز

رپورتاژ/آگهی

مزایای ps5 نسبت به ps4

برای افرادی که در فکر خرید پلی استیشن هستند، آگاهی از مزایای ps5 نسبت به ps4 می تواند بسیار با اهمیت باشد. شرکت سونی در طراحی ps5 سنگ تمام گذاشته و یک کنسول بازی فوق العاده را روانه بازار کرده است.

مزایای ps5 نسبت به ps4

برای افرادی که در فکر خرید پلی استیشن هستند، آگاهی از مزایای ps5 نسبت به ps4 می تواند بسیار با اهمیت باشد. شرکت سونی در طراحی ps5 سنگ تمام گذاشته و یک کنسول بازی فوق العاده را روانه بازار کرده است. در مقایسه با ps4، این کنسول نسل نهم گرافیک قوی تری دارد، از فضای ذخیره سازی بیشتری برخوردار است و دارای سرعت بالاتری می باشد. از طراحی تا مشخصات فنی، ps5 یک سر و گردن از کنسول های شرکت سونی و دیگر شرکت های تولید کننده کنسول بازی بالاتر است. اگر هنوز بین خرید ps5 و ps4 تردید دارید تا پایان مقاله با ما همراه شوید تا بتوانید بهتر تصمیم گیری کنید.

 

00 (1)

 

مقایسه پردازنده اصلی ps5 و ps4

هر دوی این کنسول های بازی از پردازنده AMD استفاده می کنند که به صورت سفارشی تولید شده است. ps4 دارای دو پردازنده ۴ هسته ای با فرکانس ۱.۶ گیگاهرتز می باشد در صورتی که ps5 یک پردازنده ۸ هسته ای با فرکانس ۳.۵ گیگاهرتز دارد و از ۱۶ ترید بهره می برد. پردازنده اصلی ps4 دارای معماری جگوار است در حالی که شرکت AMD پردازنده ps5 را با معماری رایزن تولید کرده که پیشرفت قابل توجهی در طراحی و سرعت آن دیده می شود. این پردازنده موجب شده که اجرا و سرعت بازی ها به طور قابل توجهی بهبود یابد و پشتیبانی بهتر از آن ها صورت پذیرد.

 

 

مقایسه پردازنده گرافیکی ps5 و ps4

پردازنده گرافیکی ps4 در دل پردازنده اصلی آن قرار دارد که با عنوان APU شناخته می شود و توسط همان شرکت AMD ساخته شده است. در مورد ps5 نیز به همین صورت می باشد و پردازنده گرافیکی آن در داخل پردازنده اصلی قرار گرفته با این تفاوت که این پردازنده گرافیکی از سری Navi انتخاب شده است. یکی از ویژگی هایی که ps5 دارد و شرکت سونی تبلیغ زیادی برای آن انجام داده این است که این کنسول از تصاویر 8K پشتیبانی می کند در حالی که ps4 حتی در نسخه پرو نیز نمی تواند به صورت واقعی 4K اجرا نماید و به وسیله یکسری ترفندها ادعای پشتیبانی از این رزولوشن را دارد. پردازنده گرافیکی ps4 دارای ترافلاپس ۱.۸۳ است در حالی که این عدد برای ps5 برابر با ۱۰.۲۳ ترافلاپس می باشد.

 

00

مقایسه فضای ذخیره سازی ps5 و ps4

سونی تا قبل از طراحی و تولید کنسول نسل نهم خود از هارد دیسک برای فضای ذخیره سازی این محصولات استفاده می کرد اما هنگام تولید ps5 تصمیم گرفت این رویه را تغییر دهد و از حافظه SSD بهره بگیرد. از مهم ترین ویژگی این نوع حافظه می توان به سرعت بالای آن اشاره کرد که چندین برابر هارد دیسک است. به همین جهت بازی ها به زمان کمترین برای بارگذاری نیاز دارند و در اجرای آن ها هیچ وقفه ای ایجاد نمی شود. تجربه کاربران نشان داده که تعویض شخصیت اصلی در یکی از بازی ها در ps4 در حدود ۱۵ ثانیه طول می کشد در حالی که این زمان در ps5 کمتر از یک ثانیه است. مزیت دیگر استفاده از حافظه SSD در پلی استیشن ۵ این است که توان و سرعت پردازشی سیستم بالا می رود و بدین ترتیب سرعت حرکت دوربین در صحنه های مختلف بازی افزایش می یابد. بنابراین افرادی که خرید ps4 را به ps5 ترجیح می دهند، خود را از چنین مزیت قابل توجهی محروم می سازند.

 

 

مقایسه سیستم صوتی ps5 و ps4

اگر یادتان باشد شرکت سونی برای ps3 یک چیپست ویژه صدا در نظر گرفت که وظیفه آن این بود که صداها را در جای دقیق و درست اجرا کند. این سیستم با کمک فناوری Ray Tracing عمل می نماید و با نام Toro Audio شناخته می شود. ps5 نیز از همین فناوری بهره می برد و از استاندارد Dolby Atmos استفاده می کند. به این صورت که صدای هر شی در بازی کاملا اختصاصی است و به شکل مجزا برای آن تولید و پخش می شود.

 

0

 

مقایسه کنترلر ps5 و ps4

کنترلر ps5 در مقایسه با ps4 متحول شده است. این کنترلر جدید که دول سنس نامگذاری گردیده، فناوری پیشرفته تری نسبت به کنترلرهای قبلی دارد. در این دسته بازی از درگاه USB-C به جای USB استفاده شده همچنین باتری آن در مقایسه با دوال شاک ps4 ظرفیت بیشتری دارد و این بدان معنا است که دوال سنس با سرعت بیشتری شارژ می شود و زمان بیشتری شارژ را در خود نگه می دارد. این کنترلر جدید یک میکروفن داخلی نیز دارد و گیمرها با استفاده از آن می توانند با همبازی های خود به صورت صوتی ارتباط داشته باشند و دیگر نیازی به خرید میکروفن جداگانه ندارند. همچنین دکمه ای Create در دوال سنس عملکردی مشابه دکمه Share در دوال شاک دارد اما کامل تر است. از طرف دیگر لرزش ایجاد شده در دسته ps5 برای بازی ها و صحنه های مختلف متفاوت می باشد و به صورت کاملا هوشمند عمل می کند.

 

 

مقایسه بازی های ps5 و ps4

یکی از مزایای مهمی که ps5 دارد این است که بیشتر بازی های ps4 بر روی آن قابل اجرا است و بدین ترتیب افراد هیچ دغدغه ای بابت کمبود بازی ندارند. اما ممکن است بازی هایی که برای ps5 تولید می شوند قابلیت اجرا روی ps4 را نداشته باشند یا اینکه از برخی قابلیت های آن ها نتوان استفاده کرد. سونی تاکنون در مورد پشتیبانی ps5 از بازی های کنسول های قدیمی تر پلی استیشن اظهار نظری نکرده است. باید منتظر ماند تا ببینیم این شرکت چه برنامه ای برای آن ها دارد.

 

کلام آخر

اگر قصد خرید یکی از کنسول های ps5 یا ps4 را دارید، در این مقاله تلاش کردیم تا این دو محصول را با یکدیگر مقایسه کنیم و قابلیت های هر کدام را مورد بررسی قرار دهیم. البته با توجه به این که ps5 جدیدتر از ps4 است قیمت بالاتری دارد و هر کس با توجه به بودجه ای که برای خرید کنسول بازی کنار گذاشته می تواند یکی از این دو محصول را انتخاب کند. همچنین اگر به کنسول های بازی شرکت مایکروسافت علاقه دارید خرید ایکس باکس سری نیز می تواند فرصتی برای تجربه بازی های هیجان انگیز و جذاب را برایتان فراهم کند.

 

 

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۱ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied