شمانیوز
شما نیوز

لالایی با عطر طبیعی / مسیحیان "نوزاد" را غسل ‌تعمید می دهند ایرانیان "گُل‌غلتان"

گل نرگس تن نوزاد را خوشبو می کند، طبیعت آن هم گرم است. برای نوزادی که در سرما به دنیا آمده او را از سرماخوردگی مصون می کند. نام مادر حضرت امام زمان (عج) نیز نرگس است، مردمان دیار «خفر» فارس، معتقدند "گُل‌غلتان" با گل نرگس در ایمان و اعتقاد معنوی کودک تاثیر دارد.

لالایی با عطر طبیعی / مسیحیان "نوزاد" را غسل ‌تعمید می دهند ایرانیان "گُل‌غلتان"

به گزارش شمانیوز، نوزادان زیر یک سال را به نرگس زارها می‌برند و با ذکر صلوات و خواندن ابیاتی، گل‌ نرگس را برای اجرای مراسم جمع می‌کنند. گل‌ها از ساقه جدا می‌شود و داخل چادر یا پارچه‌ای به رنگ روشن و معمولاً سفید، می‌ریزند. نوزاد را که از روز قبل به حمام ‌برده‌اند در وسط پارچه می‌گذارند.

بعدازاینکه نوزاد را با لباس در میان گل‌های روی پارچه قرار گرفت، زنان فامیل و به‌ویژه زنان مُسن و مادربزرگ‌ها چهار طرف پارچه را اعضای خانواده می‌گیرند و با صلوات، لالایی و شعرخوانی نوزاد را در میان نرگس‌ها می‌غلتانند و با هلهله روی سر نوزاد گل نرگس می‌ریزند.

برخی نیز بدون پارچه، روی سر نوزاد در نرگس زار گل‌های نرگس می‌ریزند، در پایان مراسم گل غلتان، بسته به وسع پدر و مادر نوزاد، از مهمانان با چای، شیرینی و شربت پذیرایی می‌شود. گل غلتان در کراده برای نوزادان یک‌ماهه تا یک‌ساله با حضور اعضای خانواده وزنان فامیل به‌صورت خصوصی برگزار می‌شود.

پیچاندن نوزادان در پارچه‌ سفید و غلتاندن در گلبرگ مانند غسل‌تعمید در ادیان دیگر نیز است، اما رسم "گُل‌غلتان" به افسانه‌ای‌ قدیمی ایرانی به نام «گل خندان» برمی‌گردد که انسان‌های پاک و مقدس تولد یک نوزاد را نوید می‌دادند. تفاوت گل غلتان مردم دیار «خفر» استان فارس با گل غلتان مشابه در ایران، استفاده از «گل نرگس» به‌جای گل محمدی است.

بیشترین مزارع گل نرگس شهرستان خفر در روستای کراده با وسعتی بیش از ۱۰۰ هکتار قرار دارد. این میزان با در نظر گرفتن مزارع ترکیبی و پراکنده به ۲۵۰ هکتار نیز می‌رسد. خفر از شهرستان‌های استان فارس است که در ۱۰۹ کیلومتری شیراز واقع‌شده است. خفر با حدود ۳۵۰ هکتار نرگس زار، بزرگ‌ترین نرگس زار فارس و با تولید بیش از ۱۵۰ میلیون شاخه گل، یکی از قطب‌های تولید گل نرگس ایران است.

آیین‌ «گُل‌غلتان» نوزاد یا به لهجه محلی «گُل‌غلتک» که از سنن فراموش‌شده شهرستان خفر است، به همت میراث‌فرهنگی استان فارس، برای ثبت ملی مستند نگاری شد و در آذر سال ۱۴۰۰ با شماره ۲۴۰۱ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید تا غبار فراموشی از آن رخت بربندد.

 

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۲ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied