شمانیوز
شما نیوز

به مناسبت فرا رسیدن ماه‌های محرم و صفر

قدیمی‌ترین پرده درویشی عاشورا در کاخ گلستان رونمایی شد

در نخستین برنامه‌های آیینی‌عاشورایی کاخ گلستان به مناسبت فرا رسیدن ماه‌های محرم و صفر از قدیمی‌ترین پرده درویشی عاشورا مربوط به دوره قاجار در کاخ گلستان رونمایی شد.

قدیمی‌ترین پرده درویشی عاشورا در کاخ گلستان رونمایی شد

به گزارش شمانیوز، برنامه رونمایی از قدیمی‌ترین پرده درویشی عاشورا به‌عنوان یکی از قدیمی‌ترین تابلوهای پرده‌خوانی با عنوان برنامه راوی عاشورا برگزار شد.

در این برنامه، پس از خوشامدگویی آفرین امامی مدیر مجموعه میراث جهانی کاخ گلستان، رونمایی از پرده درویشی دوره قاجار انجام و مراسم پرده‌خوانی از طرف مرشد احدی اجرا شد. همچنین علیرضا قاسم خان، حمید اردلان و مهدی طالعی‌نیا در نشستی تخصصی با موضوع پرده‌خوانی و پرده‌کشی به اهمیت این پرده در تاریخ معاصر ایران پرداختند.

در ادامه نیازی سرپرست تیم مرمت پرده درویشی عاشورا، با نمایش کلیپی از مراحل و فرایندهای مرمت این پرده، نکاتی را در خصوص وجوه فنی و تخصصی و احیا پرده عاشورا در کارگاه مرمت کاخ گلستان در طی دو سال تشریح کرد.

براین اساس این پرده منحصربه‌فرد به‌منظور بازدید عموم مردم، در موزه مردم‌شناسی مجموعه میراث جهانی کاخ گلستان به نمایش در خواهد آمد.

همچنین در نشست پژوهشی بررسی قدیمی‌ترین پرده نقالی ابتدا علیرضا قاسم خان دبیر علمی برنامه‌های «محرم در گلستان» در سخنرانی درباره اهمیت توجه به میراث فرهنگی‌معنوی گردآمده در کاخ گلستان اشاره کرد.

در ادامه مهدی طالعی‌نیا کارشناس پرده‌های درویشی عنوان کرد: با کشف و مرمت این پرده، تاریخ قدمت پرده‌های نقالی از دوره حسین قولر آغاسی حدود ۸۰ سال به عقب می‌رود و بر قدمت این نقاشی‌ها تا دوره فتحعلی شاه قاجار ادامه پیدا می‌کند. از این رو این روز و اقدام کاخ گلستان اقدامی بزرگ در تاریخ هنر ایران است.

همچنین در این جلسه حمید اردلان ضمن تشریح جنبه های حکمی و شناختی هنر پرده های درویشی  ایران که ملهم از اندیشه‌های شیعی است، گفت: هنر نقالی و پرده‌های نقاشی را باید در سایه حکمت هنر شیعی و تکامل آن در جامعه ایرانی طی چند قرن اخیر دانست و هر یک از تصاویر این پرده جدای از آنکه به روایت واقعه و حادثه‌ای از وقایع عاشورا و داستان‌های مذهبی می‌پردازند، گوشه‌ای از اندیشه‌ای والا در شرح ارزش‌های انسانی و دینی است.

مرمت این اثر از اسفندماه ۱۳۹۹ پس از کارشناسی و آسیب‌شناسی، با همکاری پژوهشکده حفاظت و مرمت آغاز و در تیرماه سال ۱۴۰۰ به پایان رسید. در فرایند مرمت، مرمتگران به نوشتاری از تاریخ خلق این اثر برخوردند که به‌ این‌ ترتیب تاریخ جدیدی برای قدمت این سبک از نقاشی رقم خورد: «حاج حسن چاوش در سال ۱۲۳۱ هجری قمری.» در قسمت بالایی نقاشی نیز نوشته دیگری به این مضمون «کمترین مهدی شعبانعلی» دیده می‌شود. ابعاد این پرده نقاشی ۱۴۸ در ۴۱۵ سانتی‌متر است.

 برنامه‌های ماه‌های آیینی‌عاشورایی کاخ گلستان شامل ویژه‌ برنامه‌هایی همچون نمایشگاه ویژه آثار محرم و تکیه دولت هم‌زمان با روز تجلیل از اسرا و مفقودان، سرو آزادگی ویژه‌ برنامه کودک و نوجوان با محوریت میراث ناملموس و معنوی، نمایشگاه مجازی تصاویر تاریخی مساجد در دوره قاجار، نشست‌های تخصصی تعزیه، سوگواره اقوام و برنامه‌های دیگر که از ۸ مرداد تا ۷ مهر ۱۴۰۱ میزبان علاقه‌مندان فرهنگ و هنر اسلامی و بهره‌گیری عموم مردم خواهد بود.

 

خبرنگار: علی رمضانپور 

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۲ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied