شمانیوز
شما نیوز

قائم مقام وزیر و معاون میراث فرهنگی کشور:

خداحافظی دولت با "میدان مشق"/ ضیافت افطاری و زیارت رضوی در دستور ثبت‌ ناملموس/ استرداد اشیای تاریخی جدید به ایران

قائم مقام وزیر و معاون میراث فرهنگی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در نشست خبری با اصحاب رسانه با تشریح موضوعات مهم میراث فرهنگی به سئوالات خبرنگاران پاسخ داد که از مهمترین این موارد می توان به خداحافظی دولت با "میدان مشق"، مراحل پیش رو برای ثبت ناملموس ضیافت افطاری و زیارت رضوی و استرداد اشیای تاریخی جدید به ایران اشاره کرد.

خداحافظی دولت با "میدان مشق"/ ضیافت افطاری و زیارت رضوی در دستور ثبت‌ ناملموس/ استرداد اشیای تاریخی جدید به ایران

به گزارش شمانیوز، علی دارابی در نشست خبری خود با اصحاب رسانه با تبریک شب یلدا و ثبت جهانی چهار عنصر میراث ناملموس ایران اظهار کرد: امسال یلدای ما رنگ و بوی دیگری دارد، امسال نه تنها فارسی زبانان بلکه همه جهانیان یلدا را گرامی می‌دارند چرا که وقتی اثری ثبت جهانی می‌شود تنها متعلق به یک کشور و ملت نیست بلکه متعلق به همه جهانیان است.

وی به ثبت چهار عنصر میراث ناملموس ایرانی اشاره کرد و افزود: در حالی این نشست در کشور مراکش برگزار شد که ما با این کشور ارتباط سیاسی نداشتیم و ثبت چهار عنصر و ارائه شش پرونده سابقه نداشت. پرونده‌های ملموس که شامل بناهای تاریخی می‌شود ما با ۲۶ اثر جایگاه خوبی در دنیا داریم. در میراث‌فرهنگی ملموس هر کشور سالانه یک سهمیه دارد امسال پرونده ما ثبت ۵۶ کاروانسرا بود و به علت مسائل بین روسیه و اوکراین و میزبانی روسیه، یونسکو این نشست را برگزار نکرد. اکنون سه پرونده کاروانسراهای ایرانی، جنگل های .... و ماسوله را در نوبت ثبت جهانی داریم که به دنبال ثبت جهانی آن‌ها هستیم.

دارابی اضافه کرد: در حوزه میراث ناملموس ۱۷ اثر ثبت جهانی شده داشتیم که با ثبت چهار عنصر جدید تعداد آثار ثبت جهانی شده ما در حوزه میراث ناملموس تعداد آثار ما به ۲۱ اثر رسید البته ما 6 پرونده ارائه داده بودیم. با ثبت این چهار اثر یک رتبه صعود کردیم البته این درحالی است که در حوزه میراث ناملموس موضوع رقابت وجود ندارد بلکه حفاظت و صیانت از آثار و آیین‌ها مهم است.

قائم مقام وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ادامه داد: در جریان برگزاری اجلاس با برخی از کشورها رایزنی هایی انجام شد برای حمایت از ایران و آثار و پرونده های ایرانی که آن ها نیز موافقت کردند و از آن ها درخواست کردیم که درباره آثار ایرانی صحبت کنند و آن ها این موضوع را نیز قبول کردند و این یک دستاورد مهم برای ایران به حساب می آید چرا که همان طور که اشاره کردم در سالی این آثار ثبت جهانی شد که ما هیچ سهمیه ای نداشتیم.

وی افزود: شب قبل از ثبت جهانی یلدا مسابقه فوتبال ایران و آمریکا برگزار شد که متاسفانه ما شکت خوردیم اما وقتی فردا یلدا ثیت شد یکی از مسئولان یونسکو به من تبریک گفت و افزود اگر شما ایرانی ها در یک میدان شکست خوردید در یک میدان دیگر در سطح بین‌المللی پیروز شدید.

دارابی گفت: یلدا آغازی بی آغاز دارد. یلدا یگانه جشن شبانه ما ایرانی‌ها است. مهربانی، تکریم بزرگان و احترام به والدین از جمله مهم‌ترین آیین‌های مرتبط با این شب است. در شب یلدا به حافظ و سایر شاعران نیز می‌پردازیم و اشعار آن‌ها قرائت می‌شود و باید به این آیین افتخار کرد که این آیین نسل به نسل به ما منتقل شده است.

وی افزود: یک نکته بسیار مهم که باید به آن اشاره کنم این است که ما پرونده یلدا را با افغانستان به صورت مشترک ثبت کردیم گمانه‌زنی‌هایی انجام می‌شد درباره این که ممکن است افغانستان در این باره همکاری نکند، اما نقش رسانه بسیار مهم است و نمایندگی یکی از روزنامه‌های ما در افغانستان با مسئولان این کشور مصاحبه کرد و به ثبت یلدا کمک کرد.

دارابی افزود: ما یک شورا تشکیل دادیم که بتوانیم برای ۱۰ سال آینده اولویت ها را مشخص کنیم. یک شورای جامع با حضور صاحب‌نظران تشکیل شده است. این نیاز به اجماع همه افراد و نخبگان و صاحب‌نظران دارد و در همین جا از شما رسانه‌ها نیز برای ارائه نظر و پیشنهاد در این شورا دعوت می‌کنم. ان‌شاءالله با همت و توجهی که اهالی رسانه برای افزایش و بالا بردن سواد میراثی جامعه دارند شاهد نقش‌آفرینی اصلی از سوی مردم برای صیانت و پاسداری از میراث‌فرهنگی ملموس و ناملموس ایران باشیم.

استرداد اشیای تاریخی در حال پیگیری است

قائم‌مقام وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه وضعیت استرداد اشیا به چه شکل است، بیان کرد: در پرونده الواح هخامنشی، بخش قابل ملاحظه‌ای حل شده است، اما فعلا روند استرداد دچار وقفه‌ای شده است.

وی افزود: دادگاه حکم را به تایید ما داده است و قرار بر برگشتن این اشیا به کشور بود و مشکلی برای تحویل وجود ندارد.

دارابی با اشاره به اینکه سه پرونده مفتوح دیگر نیز داریم، ادامه داد: اخیرا در دادگاهی در لندن در پرونده‌ای موفق شدیم تعدادی از آثار نفیس کشور را بازپس بگیریم. هفته گذشته نیز از طریق وزارت امور خارجه کارهای مربوط به پرداخت حق‌الوکاله وکیل انجام شده است.

معاون‌میراث‌فرهنگی کشور با اشاره به تشکیل کارگروهی در معاونت میراث‌فرهنگی برای استرداد اشیا، افزود: امیدوارم هر چهار پرونده‌ای که در موضوع استرداد هست به ثمر برسد. کارکنان پایگاه‌ها تحت قرارداد شرکت توسعه گردشگری قرار گرفتند.

وی در ارتباط با وضعیت قراردادهای کارکنان پایگاه‌ها توضیح داد: کار بزرگی در این باره انجام شده است. بیش از ۱۵۰ پایگاه میراث ملی و جهانی در کشور داریم که دارای ۸۰۰ پرسنل هستند و به این دلیل که حقوق آن‌ها از محل بودجه عمرانی کشور بود، همیشه چندین ماه معوقه داشتند.

قائم‌مقام‌ وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی، ادامه داد: ما محل حقوق آن‌ها را از محل طرح‌های عمرانی به بودجه جاری تغییر دادیم که سر ماه حقوق را دریافت کنند.

دارابی با بیان اینکه در حال حاضر لیست جامعی از اسامی این افراد تهیه شده است، افزود: نخست باید اسامی آن‌ها را تهیه می‌کردیم زیرا برخی اسامی با لیست استانی همخوانی نداشت. برای رسیدن به آمار صحیح زمان نیاز داشت، همچنین آن‌ها باید با شرکتی طرف قرارداد می‌شدند و به همین منظور تحت قرارداد شرکت توسعه گردشگری از زیرمجموعه‌های وزارتخانه قرار گرفتند.

وی افزود: نزدیک‌ به ۱۰۰میلیارد تومان باید برای بودجه این ۸۰۰ نفر اختصاص می‌دادیم، امسال این مبلغ را از بودجه عمرانی پایگاه‌ها برداشتیم. کار بزرگی بود که با دستور ضرغامی انجام شد. در حال حاضر لیست جامعی مشخص است و دیروز جلسه‌ای به این منظور تشکیل دادیم و به زودی ابلاغ می‌شود. امیدوارم طبق برنامه تا هفته آینده این مشکل حل شود.

قائم مقام وزیر و معاون میراث‌فرهنگی وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی در ادامه این نشست خبری و در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران درباره اثرات ثبت جهانی میراث ناملموس در روابط بین‌الملل و معرفی آن‌ها به گردشگران خارجی نیز گفت: درباره ثبت آثار ناملموس و ملموس ارتباط معناداری بین ثبت‌های جهانی و حضور گردشگران دارد، بنابراین هر تعداد که بتوانیم این ثبت‌ها را افزایش دهیم، می‌تواند در افزایش ورود گردشگران تاثیرگذار باشد. در شورای فرهنگ عمومی کشور دیروز دستور جلسه موضوع یلدا بود و با هماهنگی دستگاه‌های مختلف قرار است امسال برنامه بسیار مهمی به مناسبت یلدا برگزار شود.

درباره سد چمشیر بی‌تفاوت نیستیم و نظرمان را اعلام کردیم

دارابی در پاسخ به سوال دیگری درباره سد چمشیر نیز گفت: درباره این سد ماموریتی را به پژوهشگاه دادیم که مطالعه کرده است. در کنار این سد آثار تاریخی فراوانی وجود دارد، البته این موضوع تازه‌ای نیست و از سال‌ها قبل ما مطالعات را درباره این سد انجام داده‌ایم و محوطه‌ها شناسایی شده است. نسبت به این موضوع بی‌تفاوت نیستیم و نظرمان را رسما اعلام کرده‌ایم.

باید اطلاع‌رسانی‌مان را قوی‌تر کنیم

وی در پاسخ به سوال یکی دیگر از خبرنگاران درباره اطلاع‌رسانی و معرفی آثار ثبت جهانی شده ایران در حوزه میراث ناملموس، اظهار کرد: این حق را به شما می‌دهم، البته مدیرکل اطلاع‌رسانی و روابط عمومی وزارتخانه مدام از ما مطالبه می‌کنند. این را به پای کم کاری ما و بقیه مسئولان وزارتخانه‌ها بگذارید، اما من این حرف شما را قبول دارم که ما باید اطلاع‌رسانی‌هایمان را قوی کنیم. اتفاقات خوبی انجام شده که کام مردم را شیرین می‌کند اما در این باره اطلاع‌رسانی‌های خوبی باید انجام دهیم. به عنوان مثال از سال ۸۲ یک پرونده مهم به اسم «میدان مشق» داشتیم که معطل مانده بود اما این پرونده در این دولت و در دوره وزارت آقای ضرغامی به سرانجام رسید و در بازدید رئیس‌جمهوری از این وزارتخانه در محل موزه ملی ایران، حجت السلام رئیسی در این میدان حضور یافت و از نزدیک این میدان مهم و تاریخی را بازدید کرد و دستورات لازم را صادر کرد. در کنار این موضوع، اتفاقات مهم دیگری نیز افتاده است که نیاز به اطلاع‌رسانی و معرفی داریم.

دارابی ادامه داد: یکی دیگر از اقدامات مهم ما در یک سال گذشته برگزاری نشست با پیشکسوتان حوزه میراث‌فرهنگی و ضبط تجارب ارزشمند آن‌ها است. یکی از اقدامات دیگر که به نظرم باید اطلاع‌رسانی شود برنامه‌ریزی برای استفاده از لباس فرم یکسان در موزه است، ضمن این که در دولت سیزدهم ۳۵ موزه جدید احداث شده و تعهد داده‌ایم که تا پایان دولت سیزدهم، سالانه ۳۵ تا ۴۰ موزه جدید احداث کنیم. این در حالی است که نهضت تمرکززدایی و تفویض اختیار را در این وزارتخانه آغاز کردیم و بنا به اعلام معاون رئیس‌جمهوری، این وزارتخانه نخستین دستگاهی است که تفویض اختیار را انجام داده است.

معاون وزیر میراث‌فرهنگی گفت: تهیه سند چشم‌انداز یکی دیگر از اقدامات مهم این وزارتخانه است که باید به خوبی اطلاع‌رسانی شود. این سند در افق ۱۴۱۱ به صورت ۱۰ ساله تدوین شده است. این سند مراحل نهایی خود را طی کرده و به زودی رونمایی خواهد شد. در کنار این‌ها برنامه‌ریزی‌هایی انجام شده تا موزه‌ها و محوطه‌های تاریخی ما ویژه برنامه‌های مختلفی را به مناسبت‌های گوناگون مثل یلدا و نوروز برگزار کنند. این برنامه‌ها ادامه دارد تا شاهد پیوند هرچه بیشتر حوزه میراث‌فرهنگی با زندگی مردم باشیم.

دارابی در پاسخ به سئوال یکی از خبرنگاران مبنی بر حل مشکلات دماوند و پرونده‌های مشابه در یونسکو بیان کرد: به دنبال ثبت جهانی قلعه فلک‌الافلاک، دماوند، جاده چالوس با ۵۶ روستا و بناهای تاریخی متنوع و موارد مشابه هستیم و درخواست‌های فراوانی وجود دارد.

وی به ایجاد مزاحمت‌ها، مداخلات متعدد و ایجاد موانع در این راستا اشاره کرد و ادامه داد: با توجه به روابطی که آقای ضرغامی در دولت دارند، در تلاش برای برطرف کردن این موانع هستیم، اما این مهم زمان‌بر است. تلاش ما در وزارتخانه حفظ میراث‌فرهنگی کشور در کنار باز کردن گره از مشکلات مردم و توسعه کشور است.

میدان مشق بر اساس زمان‌بندی دولت تخلیه می‌شود

دارابی در پاسخ به پرسش یکی دیگر از خبرنگاران درباره سرنوشت عمارت مسعودیه، سد چمشیر و نیز طرح میدان مشق گفت: در رابطه با عمارت مسعودیه دو جلسه برگزار کردیم. در این جلسات با فردی که به مدت طولانی آنجا را اجاره کرده بود، درباره نحوه فعالیت و ادامه کار و مدت اجاره گفت‌وگوهای خوبی انجام شده و خوشبختانه با انعطاف نظر آن فرد توافق‌های خوبی برای میراث‌فرهنگی انجام شد.

وی افزود: درباره موضوع سد چمشیر نیز همان‌گونه که قبلا گفتم در جایی که حتی آثار تاریخی وجود ندارد، چنانچه سدی ایجاد شد و در هنگام ایجاد سد با آثار تاریخی روبه‌رو شدند باید به میراث‌فرهنگی اطلاع دهند. این اتفاق الان افتاده و پژوهشگاه میراث‌فرهنگی ورود کرده و رسما اعلام کردیم که آبگیری باعث خواهد شد تا بخشی از آثار تاریخی از بین برود، بنابراین میراث‌فرهنگی نظر خود را به عنوان نظر مخالف اعلام کرده است.

دارابی اظهار کرد: درباره موضوع میدان مشق نیز اعلام کرده‌ایم صورتجلسه‌ای که تهیه شده به امضای وزارت امور خارجه نیز رسیده است. توافق شده و قرار است آنجا بر اساس زمان‌بندی رفته رفته تخلیه شود و به میراث‌فرهنگی سپرده شود. این زمان‌بندی را دولت باید به ما اعلام کند.

ضیافت افطاری و زیارت رضوی در دستور کار ثبت‌ ناملموس سال آینده

قائم مقام وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی در پاسخ به خبرنگار دیگری درباره اولویت‌های وزارتخانه برای ثبت میراث‌ملموس و ناملموس در یونسکو گفت: در حال حاضر پرونده ۵۶ کاروانسرا که در نقاط مختلف کشور توزیع شده‌اند، جنگل‌های دیزمار و ماسوله در دستور کار قرار دارد. پرونده‌ها فرستاده شده‌اند و در مراحل نهایی هستند.

وی با بیان اینکه برای ثبت میراث‌ ناملموس هر کشور یک سال در میان نوبت دارد، افزود: سال گذشته خوشنویسی را ثبت جهانی کردیم و امسال یلدا را مشترک با افغانستان، ترکمن‌دوزی را با ترکمنستان، عود یا بربط را مشترک با سوریه و ابریشم‌بافی را با تاجیکستان، ترکمنستان و سایر کشورها ثبت کردیم. در حال حاضر نیز چند پرونده در حوزه میراث ناملموس از جمله ضیافت افطاری و زیارت رضوی را در دستور کار داریم.

معاون میراث‌فرهنگی کشور با اشاره به حذف نظرهای سلیقه‌ای، ادامه داد: شورای عالی از مدیران و دستگاه‌های مرتبط، صاحب‌نظران و نخبگان برای بررسی اولویت‌بندی تشکیل داده‌ایم و تلاشمان این است که سلیقه فردی حاکم نباشد و پرونده‌ها با اجماع و اکثریت قریب به اتفاق آماده شوند.

دارابی در پاسخ به سوال یکی دیگر از خبرنگاران درباره موضوع پرتره مظفرالدین شاه و نیز میزان خسارت سیلاب به آثار تاریخی گفت: درباره موضوع تابلوی پرتره مظفرالدین شاه در کاخ گلستان همان موقع مدیران ما نظراتشان را اعلام کردند. دستگاه‌های نظارتی نیز آمدند و بررسی کردند و اعلام نظر کردند. در این موضوع این نکته را مد نظر داشته باشیم که این تابلو جزو اموال کاخ گلستان بوده، اما اینکه این تابلو کی و چگونه از کاخ گلستان خارج شده و در یک حراجی در کویت به فروش رسیده است، هنوز مبهم است. در این باره یک کارگروه تشکیل داده‌ایم. این تابلو تا سال ۱۳۴۷ در کاخ گلستان موجود بوده است. برای همین اقدامات لازم و قانونی را انجام داده‌ایم.

میزان خسارت سیل به بافت تاریخی یزد را به دولت اعلام کردیم

وی اضافه کرد: درباره میزان خسارت سیل به آثار تاریخی نیز موضوع را بررسی کردیم و بر اساس گزارشی که به دولت دادیم، در سیل امسال بیش از ۲هزار میلیارد تومان به بافت تاریخی یزد آسیب وارد شده که با توجه به بافت ارزشمند تاریخی یزد تخصیص اعتبار برای مرمت این آثار تاریخی اهمیت فراوانی دارد.

حوادث اخیر ضربه مهلکی به گردشگری وارد کرد.

دارابی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه آیا با توجه به اتفاقات اخیر مذاکراتی با مراکز امنیتی برای مقابله با ایرانران‌هراسی داشتید، گفت: متاسفانه بعد از کرونا، حوادث اخیر نیز ضربه مهلکی به گردشگری وارد کرد. در این باره گزارشی دقیق همراه با آمار با همکاری فعالان گردشگری اعم از هتلداران، آژانس‌های هواپیمایی و تورگردانان آماده شده و در اختیار دولت قرار گرفت.

معاون میراث‌فرهنگی کشور همچنین به پیگیری و رفع مشکلی که برای چند گردشگر خارجی به وجود آمده بود اشاره و از دستگاه‌های امنیتی و فراجا در این راستا تشکر کرد.

گزارش هیئت بررسی خطاها در مرمت مسجد شیخ لطف‌الله اصفهان نیمه دی ماه می‌رسد

وی در پاسخ به سوال یکی دیگر از خبرنگاران درباره مرمت آثار تاریخی مانند مسجد شیخ لطف‌الله اصفهان، گفت: درباره مرمت این مسجد چیز پنهانی وجود ندارد و گزارش این مرمت به یونسکو ارسال شده است. بعد از بازگشایی داربست‌ها خطاهایی در مرمت نمایان شد و بلافاصله یک کمیته با حضور سه نفر از سرآمدان حوزه میراث‌فرهنگی در این باره تشکیل شد. چندمین جلسه این کارگروه برگزار شده و گزارش این هیئت نیمه دی ماه قرار است در اختیار من قرار گیرد و حتما در این باره اطلاع‌رسانی خواهیم کرد و اگر کسی خدای نکرده اشتباهی کرده باشد، در کارمان تعارفی نداریم، چرا که این‌ها آثار شخصی نیست، بلکه آثاری است که متعلق به همه مردم است. در همین رابطه کمیته فنی برای تعداد دیگری از شهرها تشکیل دادیم.

تبیین برنامه‌های مربوط به گردشگری با همکاری یونسکو

دارابی در پاسخ به پرسش یکی از رسانه‌ها در ارتباط با برنامه‌های وزارتخانه در حوزه گردشگری بیان کرد: مهم‌ترین کاری که انجام شده، این است که با همکاری یونسکو در حال تبیین برنامه‌های مربوط به گردشگری هستیم. بسیاری از مقدمات گردشگری مربوط به تسهیلات و حمایت‌های قانونی از فعالان گردشگری انجام‌ گرفته است. برگزاری نمایشگاه گردشگری با حضور استان‌های کشور، همکاری با وزارت نفت برای تامین سوخت کشتی‌های تفریحی، فعالیت ستاد هماهنگی خدمات سفر با حضور ۲۳ دستگاه و گنجاندن برنامه‌های مربوط به گردشگری در لایحه، شرح وظایف وزارتخانه از دیگر نکات مورد اشاره معاون میراث‌فرهنگی کشور بود.

وی در ادامه تاکید کرد: در رفت و آمد و ارتباطات در حوزه گردشگری نیاز به مدیریت یکپارچه و واحد داریم و فرماندهی کار باید مشخص و پاسخگو باشد.

آمادگی همکاری با سایر کشورها برای ثبت پرونده نخل و چای

قائم مقام وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در ادامه این نشست خبری و در پاسخ به سوال یکی دیگر از خبرنگاران درباره مشارکت ایران در ثبت پرونده‌هایی مثل نخل و چای گفت: پرونده نخل ابتدا از سوی کشورهای عربی مطرح شد. پرونده‌های مشترک منوط به داشتن یک شریک است. پرونده نخل و پرونده چای را خودمان داریم تهیه می‌کنیم و برای همکاری با سایر کشورها آماده‌ایم. تهیه این پرونده‌ها از سوی ایران منعی ندارد به عنوان مثال آیین کشتی پهلوانی و ورزش‌های زورخانه‌ای را ایران در سال ۲۰۱۰ ثبت جهانی کرده است و اکنون یک کشور دیگر نیز این آیین را ثبت کرده که این موضوع از نظر یونسکو منعی ندارد. در همین اجلاس اخیر کشورهای مختلف چند نوع خرما را ثبت کردند.

اعضای شورای راهبردی کاخ موزه‌ها فقط در تولید محتوا و معرفی مشارکت دارند

وی همچنین در پاسخ به سوالی درباره شواری راهبردی کاخ موزه‌ها و حضور افرادی مثل محمدرضا ورزی، اظهار کرد: آقای ورزی یکی از اعضای شورای راهبردی کاخ سعدآباد و دبیر این شوراست. شورای راهبردی کاخ موزه‌ها برای استفاده از نظرات و تجربیات صاحب‌نظران تشکیل شده است. در این شورا پنج تا هفت نفر عضو هستند که در تولید محتوا و معرفی مشارکت دارند و در امور اجرایی دخالتی نمی‌کنند. وظایف آن‌ها در احکامی که ابلاغ شده آمده است و زیر نظر مدیر مجموعه‌های فرهنگی‌تاریخی فعالیت می‌کنند.

اطلاع‌رسانی تهدید تمامیت ارضی ایران به یونسکو را باید با وزیر خارجه مطرح کنیم

دارابی در پاسخ به یکی از رسانه‌ها در ارتباط با اطلاع‌رسانی تهدید تمامیت ارضی ایران به یونسکو گفت: باید این موضوع را با وزیر خارجه و معاون ایشان مطرح کرد.

وی همچنین شرح داد: ساحت یونسکو فرهنگی است و در آن رقابت مفهومی ندارد. آذربایجان دو هفته قبل در حمایت از ما به ثبت یلدا رای داد. کشتی زورخانه‌ای را ما ۱۲ سال قبل ثبت کرده‌ایم و لزومی برای اعتراض وجود ندارد. چندی قبل خبری آمد که ازبکستان ادعای مالکیت ابوعلی سینا را کرده است، ما بلافاصله به یونسکو نامه زدیم و اعلام کردیم.

معاون میراث‌فرهنگی کشور ادامه داد: موضوع دست‌نیافتنی در حوزه میراث نداریم. باید کمک کنیم و سواد رسانه‌ای جامعه را بالا ببریم.

استانداری‌ها اگر بر خلاف ضوابط عمل کنند، ورود می‌کنیم

وی در ارتباط با تمرکززدایی و تفویض اختیارات استانی گفت: این امر انجام شده و فرصت یک‌ساله برای آن تعیین کرده‌ایم که پس از یک سال راستی‌آزمایی انجام می‌شود.

دارابی در ارتباط با برخی پروژه‌های استانی بیان کرد: اگرچه استانداران در استان‌ها دارای اختیار هستند، اما این به معنای عبور از ضوابط نیست. ما باید نظارت کنیم که مشکلی پیش نیاید. ایران فقط تهران و پایتخت نیست. هم‌اکنون در چندین پروژه با استانداری‌ها اختلاف داریم اگر خلاف ضوابط عمل کنند ورود می‌کنیم. به‌عنوان مثال خیابان سرداران در ارومیه محل اختلاف بود.

هر مدیری که سؤالی را بی‌پاسخ گذاشت اعلام کنید

وی همچنین در پاسخ به انتقادی مبنی بر پاسخگو نبودن مدیران میراث‌فرهنگی به سؤالات خبرنگاران، گفت: من معتقدم که اهالی رسانه می‌توانند کمک زیادی به ما کنند. هر مدیری که سؤالی را بی‌پاسخ گذاشت اعلام کنید.

دارابی ابراز امیدواری کرد که در آینده ارتباط بیشتر شود و هماهنگی‌ها در حوزه میراث‌فرهنگی با همکاری رسانه‌ها انجام شود.

معاون میراث‌فرهنگی در پاسخ به سؤالی در ارتباط با تخلف انجام‌شده در نیشابور و ایجاد گذرگاه در بافت ثبتی بدون اجازه میراث‌فرهنگی، گفت: ما اقدامات لازم را در این راستا انجام داده‌ایم و نامه‌نگاری‌ها با وزیر کشور انجام شده و استانداری نیز به شهرداری اعلام کرده است. تعجب می‌کنم در یک استانی شهرداری به دستور استاندار بی‌اعتنایی می‌کند.

علی رمضانپور

 

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied