شمانیوز
شما نیوز

انجمن خیرین میراث فرهنگی ایجاد شد / وظایف و اهداف

مراسم افتتاحیه و آغاز به کار رسمی انجمن خیرین میراث‌فرهنگی با حضور سید عزت‌الله ضرغامی وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی، علی دارابی قائم‌مقام وزیر میراث‌فرهنگی و جمعی از تولیدکنندگان، صاحبان سرمایه، خیرین، سرمایه‌گذاران برگزار شد.

انجمن خیرین میراث فرهنگی ایجاد شد / وظایف و اهداف

به گزارش شمانیوز، سید عزت‌الله ضرغامی در آیین افتتاحیه و آغاز به کار رسمی انجمن خیرین میراث‌فرهنگی که با حضور جمعی از خیرین، تولیدکنندگان، سرمایه‌گذاران، کارآفرینان، هنرمندان و کارگردان‌های سینما و تلویزیون و اصحاب رسانه برگزار شد، اظهار کرد: در این مراسم صندلی‌ها پر شده از افراد فرهیخته که هر کدام از افراد سرمایه‌ای برای کشور هستند. مردم باید پای کارهای بزرگ بیایند تا کارها راه بیفتد. میراث‌فرهنگی بزرگترین و جدی‌ترین عامل برای انسجام ملی است. ما امروز بیش از هر زمانی نیاز به انسجام ملی داریم. ظرفیت‌هایی که در این باره در حوزه میراث‌فرهنگی وجود دارد در کمتر حوزه‌ای پیدا می‌شود.

ضرغامی در ادامه گفت: چندی پیش با رئیس‌جمهوری صحبت می‌کردم و از آقای رئیسی پرسیدم آیا گنجنامه را رفتید؟ گفتند بله. بارها رفته‌ام و برداشت خوبی که از گنجنامه داشت را ارائه کردند و به دو کتیبه معروف در گنجنامه اشاره کرد. من هم به رئیس‌جمهوری توضیح دادم که کتیبه دوم یک متر پایین‌تر از کتیبه اول است، چون کتیبه دوم مربوط به پسر است و او به احترام پدرش این کتیبه را پایین‌تر نصب کرده است. آیا این غیر از توصیه‌های دین ما درباره احترام به بزرگترهاست؟

وی افزود: برخی از بزرگان در این مراسم و در هنگام سخنرانی از من نام بردند. من خاک پای خدمتگزاران به میراث‌فرهنگی هستم.

 

** بودجه حوزه میراث‌فرهنگی بسیار اندک است

وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی ادامه داد: بودجه‌ در حوزه میراث‌فرهنگی بسیار عدد پایینی است.‌ در مجموع ۱۵۰۰ میلیارد تومان بودجه داریم که البته هنوز به دست ما نرسیده است. با توجه به ثبت ملی ۳۵ هزار اثر و با توجه به بودجه و اعتبارات دولتی به هر اثر ۳۰۰ هزار تومان اختصاص می‌یابد. این آثار دارد از بین می‌رود و باید برای مرمت آن‌ها از کمک‌های مردمی استفاده کرد.

وی یادآور شد: من به شهرها و روستاهای زیادی سفر کردم. در بسیاری از شهرها برای مرمت و نگهداری آثار تاریخی مشکل داریم، اما شکر خدا در همان شهرستان با کمک مردم و همت مسئولان محلی مشکلات برطرف می‌شود. مردم باید پای کار بیایند تا تمدن ایران را حفظ کنند.

ضرغامی اضافه کرد: البته نسبت به سایر کشورها ما وضعیت بهتری در مرمت و نگهداری از آثار تاریخی داریم. خصوصا در دانش مرمت آثار تاریخی ما از کشورهای دیگر بسیار جلوتر هستیم. 

وزیر میراث‌فرهنگی خاطرنشان کرد: امشب یک شب تاریخی است و نام تک تک افرادی که آمدند و زیر این سقف باهم عهد بستند که میراث‌فرهنگی کشور را نجات دهند، در تاریخ این سرزمین ثبت خواهد شد.

وی افزود: من از آقای دارابی معاون میراث‌فرهنگی وزارتخانه برای تشکیل این انجمن تشکر می‌کنم. آقای دارابی یک سال است که پیگیر این موضوع است. اما متاسفانه سیستم اداری کشور فرسوده است و بروکراسی اداری مثل بختک به جان کشور افتاده است، اما با تلاش‌های آقای دارابی باعث شد بالاخره این انجمن امشب رسما آغاز به کار کند.

ضرغامی در پایان صحبت‌های خود گفت: من فردا در جلسه دولت گزارش کاملی از این نشست به رئیس‌جمهوری و اعضای هیأت دولت ارائه خواهم کرد.

 

** نهضت بزرگ مردمی سازی میراث‌فرهنگی

 گفت: باید نهضت بزرگ مردمی سازی میراث‌فرهنگی را از طریق انجمن خیرین میراث‌فرهنگی ایجاد کنیم.

همچنین در این مراسم علی دارابی قائم مقام وزیر و معاون میراث‌فرهنگی وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی در مراسم افتتاحیه و آغاز به کار رسمی انجمن خیرین میراث‌فرهنگی اظهار کرد: اجتماع بزرگ امشب در تقویم مناسبت‌ها و رخدادهای ایران بزرگ ثبت و به یادگار خواهد ماند. جمعی از خیرین، نیکوکاران، فعالان اقتصادی، کارآفرینان ایران در کنار مسئولان اتاق بازرگانی سراسر کشور. به همراه مدیران و پیشکسوتان و جمعی از چهره های ماندگار میراث فرهنگی در این اجتماع و زیر این سقف بزرگ هنرمندان، نویسندگان، ورزشکاران، مجریان، گزارشگران و اهالی رسانه حضور دارند تا «همه با هم» و «دست به دست هم» دهیم «به مهر» تا کنیم «میهن خویش را آباد».

قائم مقام وزیر میراث‌فرهنگی افزود: امشب آئین گشایش انجمن خیرین میراث‌فرهنگی ایران عزیز است و چه مبارک شبی است. همه شما بزرگواران از راه‌های دور و نزدیک آمده اید تا بگوئیم «میراث فرهنگی، هویت، پیشینه تاریخی و تمدن کهن و ممتاز ما ایرانیان است و بدان افتخار می‌کنیم.

وی با قدردانی از حمایت علما و مراجع تقلید اظهار کرد: از مرجع عالیقدر حضرت آیت‌الله العظمی مکارم شیرازی (مدظله العالی) که در پاسخ به نامه اینجانب بزرگواری فرمودند و  "هرگونه کمک به مرمت و بازسازی بناها و آثار تاریخی به ویژه آثار مذهبی از محل تبرعات مردمی را کاری شایسته" دانستند بسیار سپاسگزاریم و این سرمایه بزرگ معنوی برای کار انجمن خیرین میراث فرهنگی است.

دارابی ادامه داد: ما وقتی از ایران و تمدن با شکوه آن سخن می‌گوییم از بیش از ۷ هزارسال قدمت تاریخی و سابقه بیش از یک میلیون سال سکونت بشری در آن حرف می‌زنیم. کشوری که بیش از یک میلیون آثار تاریخی ارزشمند دارد که تا کنون فقط ۳۵ هزار اثر آن را توانسته ایم ثبت کنیم. ایران از حیث ثبت آثار در فهرست جهانی یونسکو جزو ۱۰ کشور نخست دنیاست.

معاون میراث‌فرهنگی کشور افزود: نیک مستحضرید رابطه معناداری میان ثبت سایت‌های جهانی و افزایش توریسم و گردشگری، توسعه کسب و کارها، ایجاد اشتغال، رونق اقتصادی و ... وجود دارد.  از این رو حفاظت و صیانت از میراث‌فرهنگی، توسعه گردشگری و حمایت از صنایع دستی از رویکردهای مهم دولت سیزدهم و مجلس شورای اسلامی است.

دارابی گفت: به رغم همه تلاش‌ها و اقدامات صورت گرفته که ما کمال تشکر را داریم، اما «بودجه و اعتبارات میراث‌فرهنگی بس محدود است» که با آن اقدام قابل ملاحظه‌ای را نمی‌توان انجام داد و از این رو است که می‌گوییم: «حال بناها و آثار تاریخی ایران خوب نیست» و نیاز به یک نهضت مردمی دارد.

وی اضافه کرد: ما ملتی متمدن و با فرهنگ بوده و هستیم. ابوریحان بیرونی منجم، ستاره شناس، ریاضی دان و دانشمند بزرگ ایرانی که لقب «همه چیز دان» به او داده‌اند، ۶۰۰ سال قبل از گالیله گفت زمین گرد است. ۵۰۰ سال قبل از کپرنیک می‌دانست که زمین به دور خورشید می‌گردد. نخستین کسی بود که شعاع کره زمین را اندازه‌گیری کرد. انیشتن ۱۰۰۰ سال بعد از او «فوتون» اجزاء را کشف کرد. آیا  می‌دانیم آرامگاه او کجاست؟ نظامی گنجوی، مولوی، سهروردی، امیرکبیر، رودکی، فارابی، سید جمال الدین اسدآبادی، رئیس علی دلواری و ده‌ها تن دیگر از مفاخر این سرزمین. چرا نباید یک موزه بزرگ از مشاهیر و مفاخر ایرانی داشته باشیم که نسل جوان ما با دیدن آن گنجینه ‌های بزرگ بشری به هویت و تمدن خود افتخار کنند؟

دارابی افزود: حکیم ابوالقاسم فردوسی بزرگ، خالق شاهنامه که کتاب احوال ایرانیان یا شناسنامه ملی ما را نگاشته است. اثر حماسی که تا ۶۰ هزار بیت گفته اند و ۲هزار بار از واژه ایران ۸۰۰ بار از خرد و خردورزی سخن گفته است. او امروز فخر جهان بشریت است اما چرا نمی توانیم مجموعه بزرگ توس و آرامگاه او را ثبت جهانی کنیم؟

وی ادامه داد: تخت جمشید، تخت سلیمان، حافظیه، آرامگاه سعدی، خیام و .... این ها بناها و آثار تاریخی پر افتخار ما هستند اما چنین وضعیتی دارند. آیا ما می‌توانیم ایران بدون آثار تاریخی و آثار تاریخی بدون ایران را تصور کنیم. میدان نقش جهان، عمارت عالی قاپو، مسجد امام ، مسجد شیخ لطف‌الله و بازار قیصریه که اگر هر کشوری فقط یکی از آنها را داشت به خود می‌بالید اما با کمال تأسف پدیده‌های طبیعی چون سیل، زلزله، فرونشست تهدید بزرگی برای پایداری و برجای ماندن آنها شده است و بند دل ما پاره می‌شود وقتی خبری از ترک برداشتن دیواری یا سقفی از بناها را می‌شنویم.

معاون میراث‌فرهنگی کشور اضافه کرد: ۵۴ کاروانسرای تاریخی ایران را در چهل و پنجمین نشست عمومی کمیته میراث جهانی یونسکو در شهریور ماه امسال در ریاض ثبت جهانی کردیم. بیش از یک دقیقه صدها نفر از حاضران در سالن به احترام ایران و ایرانی دست افشانی کردند و تشویق‌های مکرر که خیلی حالمان خوب شد و افتخار کردیم که نماینده ملت شایسته ایران بودیم. برای ثبت این کاروانسراها که در ۲۴ استان کشور پراکنده‌اند. ما باید سازوکاری فراتر از سازوکارهای دولتی ایجاد کنیم. ما در اجلاس ریاض شاهد این بودیم که دولت ایتالیا برای حفظ شهر ونیز و جلوگیری از خروج این شهر از ثبت جهانی چه هزینه‌هایی انجام داد و چقدر تلاش کرد؟ 

دارابی یادآور شد: من قصد سیاه‌نمایی یا خدای ناکرده نادیده انگاشتن خدمات انجام شده را ندارم. من در این اجتماع بزرگ که اعلام موجودیت انجمن خیرین میراث‌فرهنگی است باید صادقانه اما صریح با شما سخن بگویم وگرنه به وظیفه و رسالت تاریخی خود عمل نکرده‌ام.

معاون میراث‌فرهنگی کشور ادامه داد: انجمن خیرین میراث‌فرهنگی یک نهاد غیردولتی، مردمی و نیکوکاری است. مشابه خیرین مدرسه ساز و سلامت که خوش درخشیدند و یادگارهای بزرگی را از خود بر جای گذاشتند.

قائم مقام وزیر میراث‌فرهنگی گفت: ما می‌خواهیم با کمک شما این انجمن نیز بتواند منشأ خدمات جاویدان و ماندگار در عرصه میراث‌فرهنگی باشد. همانکه شاعر بزرگ ایران زمین ملک الشعرای بهار فرمود: دیگران کاشتند ما خوردیم /  ما بکاریم و دیگران بخورند.ّ

وی سپس به انجمن خیرین میراث‌فرهنگی اشاره کرد و افزود: درباره انجمن خیرین میراث‌فرهنگی باید بگویم که با حمایت شخص رئیس جمهوری جناب حجت‌الاسلام دکتر رئیسی که فرمودند من از ایده عالی و کار شما قدردانی و حمایت می‌کنم و اهتمام، راهنمایی، پیگیری‌های مکرر و پشتیبانی‌های بی‌دریغ جناب مهندس سید عزت‌الله ضرغامی وزیر میراث‌فرهنگی،  گردشگری و صنایع‌دستی کار تشکیل انجمن دنبال شد.

دارابی گفت: هیأت مؤسس برای این مهم همت کردند، جمعی از مدیران و دوستان بزرگواری که افتخار دادند به عنوان اعضای هیأت مؤسس مقدمات اخذ مجوز، نهایی کردن اساسنامه، ثبت شرکت ها و افتتاح حساب را انجام دادند. هیأت مدیره موقتی که این خادم کوچک میراث‌فرهنگی به عنوان رئیس هیأت مؤسس و مدیرعامل برای انجام تشریفات قانونی، عضو گیری، تشکیل مجمع عمومی و انتخابات هیأت مدیره در خدمت هستم.

وی افزود: اجازه بدهید مراتب قدردانی خود را از تمام خیرین اعلام کنم. بسیار خرسندم که اعلام کنم از زمان اعلام این نشست از جمع شما عزیزانی اعلام کرده‌اند: که بخشی از هزینه آموزش امر موزه‌داری کشور شامل بورسیه کردن، اعزام به خارج برای دوره های آموزشی و آوردن اساتید به ایران و ... را تقبل خواهند کرد. دو تن از فعالان اقتصادی که در جمع ما حضور دارند، تمام هزینه‌های ساخت و احداث موزه بزرگ شهر خودشان را تقبل فرموده‌اند و یکی دیگر از عزیزان برای قلعه الموت که در فهرست نامزدهای ثبت جهانی است اعتبار لازم را تأمین کرده‌ است.

دارابی گفت: همچنین دو تن از بزرگواران بخشی از هزینه خرید و تجهیزات صوتی و حفاظتی بناهای تاریخی بزرگ را تقبل کرده‌اند. بله انجمن خیرین میراث‌فرهنگی یعنی همین و درود خدا بر شما که برای کار خیر پیش‌قدم شدید.

معاون میراث‌فرهنگی کشور خطاب به نیکوکاران و خیران اضافه کرد: شما گرامیان که در این مراسم شرف حضور دارید، جمعی از مولدان ثروت، کارآفرینان، سرمایه گذاران، فعالان اقتصادی، رؤسا و اعضای محترم اتاق بازرگانی، فعالان حوزه گردشگری، کسب و کار، برج سازان، شهرسازان و معماران و همه دلسوزان این حوزه که امشب زیر این سقف کنار هم گرد آمده‌اید. شما نیکوکاران، خیرین، هنرمندان، اصحاب رسانه بیایید نهضت بزرگ مردمی سازی میراث‌فرهنگی را از طریق انجمن خیرین میراث فرهنگی بنا کنیم.

وی افزود: ما ایرانیان سنت حسنه، وقف، نذر، هبه، صدقه، احسان، اهداف بشردوستانه، انفاق را همواره سرلوحه خود قرار داده‌ایم. بسیاری از بناها، مجموعه‌های تاریخی، مدارس، مساجد، بیمارستان‌ها، خانه‌ها که از گذشته به یادگار مانده است محصول همین رویکرد بوده است.

دارابی خاطرنشان کرد: انجمن خیرین میراث‌فرهنگی فرصتی تاریخی برای ادای دین و رسالت تاریخی همه ما به مام وطن و ایران بزرگ است و در همین باره باید این را عرض کنم که چه زیبا گفت: شاعر و داستان سرای بزرگ ایرانی؛ حکیم نظامی گنجوی: همه عالم تن است و ایران دل /  نیست گوینده زین قیاس خجلچون که ایران دل زمین باشد / دل ز تن به بود یقین باشد.

همچنین در این مراسم ایمان عتیقی مدیرعامل شرکت گل‌گهر  اظهار کرد: بدون‌شک این مجمع می‌تواند جزو اتفاقات خوب سال ۱۴۰۲ برای کشور و میراث‌فرهنگی ایران باشد.

وی با بیان اینکه شرکت گل‌گهر هم در بحث میراث‌فرهنگی و هم گردشگری اقدامات خوبی داشته، گفت: ما امسال حدود ۱۰۰ میلیارد برای مرمت بناهای تاریخی هزینه کردیم، اکثر دوستان در بحث میراث کارهای خیر انجام داده‌اند و بنده هم لذت این کار را چشیده‌ام، هیچ لذتی بالاتر از این نیست که مردم بیایند و به در و دیوار یک بنای تاریخی نگاه کنند و در مورد آن حرف بزنند.

عتیقی تصریح کرد: بارها و بارها در تاریکی ایستاده‌ام و مردمی را دیدم که راجع به یک بنای تاریخی صحبت می‌کنند و یا با لبی خندان در حال استفاده از محیط‌های گردشگری هستند، در حال حاضر بزرگترین پارک گردشگری جمهوری اسلامی ایران توسط شرکت گل‌گهر به اتمام رسیده است که از همین‌جا از همه دوستان دعوت می‌کنم که از این پارک دیدن کنند.

 

**در کار خیر هزینه کنیم

فضل‌الله جواهری، خیر در ادامه گفت: این انجمن خیرین میراث‌فرهنگی تازه تاسیس است و باید کمک کنیم. در زندگی‌ام هیچ نداشتم بعد از چهار سال کار کردن سه هزار تومان پول در سال ۱۳۴۰ پس‌انداز کردم و هستی‌ام را دادم و به یک خانواده کمک کردم و بعد از چند ماه بیشتر از آن مبلغی که کمک کردم خدا به من داد. از این دست که بدهید از آن دست می‌آید.

وی افزود: تا می‌توانیم و زنده هستیم باید در کار خیر هزینه کنیم. مهندس ضرغامی و دکتر دارابی با راه‌اندازی انجمن خیرین میراث‌فرهنگی کار ارزنده‌ای انجام دادند من در خدمت میراث‌فرهنگی هستم و هر چه بگویند انجام می‌دهم.

 

**کمک ۵۰ تا ۱۰۰ میلیارد تومانی برای مرمت 

احد عظیم‌زاده کارآفرین و خیر در ادامه گفت: سالیان سال ارادت خاصی به مهندس ضرغامی دارم، او وزیر پرتلاش و توانمندی است. بهتر از میراث‌فرهنگی جایی نیست که بتوان هزینه کرد. خوشا به سعادت کسانی که کارآفرین هستند و در راه خیر خرج می‌کند. در راه میراث‌فرهنگی پول خرج کردن افتخار است.

وی افزود: مهندس ضرغامی چه قدر می‌تواند بودجه بگیرد؟ این انجمن ماندگار است. من ۵۰ تا ۱۰۰ میلیارد تومان برای مرمت و حفاظت در استان‌های آذربایجان شرقی و غربی کمک می‌کنم. عاشق کار خیر هستم. کار خیر معامله با خداست. کار خیر برکت کار را زیاد می‌کند.

عظیم‌زاده تصریح کرد: هر کسی در راه میراث‌فرهنگی پول خرج کند برد می‌کند. برای میراث‌فرهنگی باید پیش‌قدم شویم. از همه خواهش می‌کنم برای این کار خیر پیش.قدم شوند.

 

**لزوم آشنایی نسل جوان با میراث فرهنگی‌ و هنرهای سنتی ایران

سیروس مقدم کارگردان مجموعه‌های تلویزیونی نیز در ادامه گفت: من به دلیل کار سریال‌سازی و فیلم‌سازی تقریباً تمام نقاط مختلف ایران را برای بازبینی لوکیشن دیده‌ام و به‌خاطر دارم برای سریال امام علی(ع) به همراه آقای میریاقری تمام ایران را یک ماه از طریق زمینی طی کردیم.

وی افزود: ایران کشوری وسیع و به شدت متنوع است که می‌طلبد این وسعت رسیدگی بیشتری شود، من این سعادت را داشتم که چند سال پیش مستندی چند قسمتی از هنرهای دستی که در حال فراموشی بود برای میراث بسازم و به نکات مهمی رسیدم.

مقدم تصریح کرد: در این مستند از نزدیک دیدم زری‌بافی، گلیم‌بافی، قالی‌بافی، منبت‌کاری، مینا کاری و خیلی از صنایع‌دستی ما در کارگاه‌های کوچ، نمور و محقر با اساتید اهل‌فن تولید می‌شوند اما زمینه برای اینکه این نسل بتواند این هنر را به نسل بعد منتقل کند، کمتر فراهم است.

این کارگردان تأکید کرد: درخواست بنده این است که خیرین و مسئولان میراث‌فرهنگی به این هنرها هم توجه کرده و نسل جوان را به این هنرها علاقه‌مند کنند.‌

وی با بیان اینکه با سیستم‌های بروکراسی و منابع‌مالی محدود مدیریت این حجم وسیع تقریباً نشدنی است، گفت: امیدوارم در انجمن خیرین میراث‌فرهنگی شاهد اتفاقات خوبی باشیم.

 

** نگهبان میراث‌فرهنگی کشور می‌شویم

علیرضا یونچی کارآفرین و فعال حوزه کسب و کار در ادامه خطاب به مهندس ضرغامی گفت: خدا به خاطر جدتون عزت بیشتری به شما بدهد، دعوتنامه‌ای که برای برنامه افتتاحیه انجمن خیرین میراث‌فرهنگی فرستادید برای من هیجان زیادی داشت. کاری که شروع کردید بی‌نظیر است. 

وی افزود: احیای بقاع متبرکه از دست من بر می‌آید اجازه دهید با توجه به اینکه یک میلیون اثر تاریخی در سطح کشور داریم در هر استانی برای آثار تاریخی ۸۷ نگهبان بزاریم، از همین جا اعلام می‌کنم به عنوان متولی بقاع متبرکه و نگهبان وقت می‌گذارم برای میراث فرهنگی کشور، ما امانت دار خوبی هستیم و نگهبان آثار خواهیم بود. 

یونچی تصریح کرد: اگر موافق هستید با این کار و نگهبانی آثار تاریخی که امانتی در دستان ماست از یک میلیارد تا ۱۰۰ میلیارد تومان با تنفس شش ماهه به همه علاقه‌مندان حفظ آثار می‌دهیم.

 

** ضرورت احیا مدارس تاریخی کشور

مجتبی ملا احمدی کارآفرین در ادامه گفت: کارهای خوبی را مهندس ضرغامی طی چند سال اخیر انجام داده‌اند. انجمن خیرین میراث‌فرهنگی سرآمد خیریه‌ها و جوامع خیریه‌های کشور خواهد شد. در جامعه خیرین مدرسه‌ساز ماموریت جدیدی به ماموریت‌مان اضافه شد و باید مدارس تاریخی را احیا کنیم، در مجمع خیرین سلامت نیز باید به ساختمان‌های میراثی وزارت بهداشت توجه کنیم. 

وی افزود: همه مجامع خیریه کشور، همراه میراث‌فرهنگی خواهند بود. ۸۰ میلیون ایرانی جزو انجمن خیرین میراث‌فرهنگی هستند.

ملا احمدی تصریح کرد:  ۵۰۰ نفری که امشب به نمایندگی از ۸۰ میلیون نفر در این مکان حضور دارند همه کمک خواهند کرد، باید امانت‌دار خوبی باشیم و میراث‌مان را تحویل نسل‌های آتی دهیم. میراث‌فرهنگی نقطه اتصال همه ایرانیان است.

وی تصریح کرد: حلقه مفقوده در میراث فرهنگی را مهندس ضرغامی خوب توجه کردند و امروز در تاریخ کشور ثبت خواهد شد. ذائقه‌سنجی خیرین را حتما در نظر بگیرید. حتما بانکی از ظرفیت‌های کشور در حوزه میراث‌فرهنگی تهیه شود.

 

** راه‌اندازی انجمن میراث‌فرهنگی یک کار خداپسندانه است

صمد حسن زاده کارآفرین و عضو هیأت نمایندگان اتاق بازرگانی تبریز، گفت: راه‌اندازی این انجمن یک کار خداپسندانه است و ما به عنوان ملت ایران تعهدی به کشور داریم که باید از داشته‌های خود صیانت کنیم.

وی با قدردانی از وزیر میراث‌فرهنگی و مسئولان این حوزه برای راه‌اندازی انجمن خیرین میراث‌فرهنگی، افزود: ملت ما به کشورشان علاقه دارند و برای این موضوع ارزشمند می‌توانند شایستگی‌های خود را در طبق اخلاص بگذارند.

حسن زاده تصریح کرد: این موضوع مربوط به یک استان نیست بلکه برای کل ایران است، در تمام نقاط کشور ابنیه‌های تاریخی، مساجد، اماکن متبرکه و سایر بناهای ارزشمند داریم که نیاز است برای نگهداری از آن ها گام‌های بلندی برداشته شود.

وی ادامه داد: کشور ما چندین سال درگیر مسائلی همچون جنگ و زلزله بود و همین امر کشور را با خسارات زیادی رو به رو کرد، اما ملت ما همان ملت است که در زلزله بم، ورزقان و خوی قبل از مسئولان به کمک مردم آمدند.

حسن زاده تأکید کرد: در آذربایجان‌شرقی بناهایی است که جزو بزرگترین آثار تاریخی ما محسوب می‌شوند اما متأسفانه در برخی جاها کم‌لطفی و نارسایی وجود دارد، ارگ تبریز یکی از یادگاران برای کشور است، مسجد کبود را کجا داریم؟ امیدواریم با برنامه‌ریزی و توجه شما بتوانیم مشکلات را برطرف کنیم.

 

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied