شمانیوز
شما نیوز

پناهگاه انسانی 14هزارساله در ایران کاوش شد

پناهگاهی با قدمت 14 هزار سال برای نخستین بار مورد کاوش باستان شناسان قرار گرفت.

پناهگاه انسانی 14هزارساله در ایران کاوش شد

 به گزارش شمانیوز، محمد ثابت اقلیدی مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان فارس با بیان این مطلب عنوان کرد: کاوش باستان‌شناسی پناهگاه صخره‌ای پیر قوچ به مدت یک ماه از سوی هیئت باستان‌شناسی ایرانی انجام شد. 

وی افزود: این پناهگاه که قدمتش به 7 تا 12 سال قبل از میلاد مسیح می‌رسد برای نخستین بار مورد کاوش باستان شناسان قرار گرفت. 

ثابت اقلیدی با اشاره به اینکه این کاوش با هدف مطالعات باستان‌شناسی دوره پیش‌ازتاریخ انجام‌شده و دست آورده خوبی را نیز به همراه داشت، ادامه داد: براساس شواهد باستان‌شناسی در دوره‌های پیش‌ازتاریخ و حضور مستمر انسان در منطقه فارس، ضروری است به فعالیت‌های باستان‌شناسی و تکمیل مطالعات باستان‌شناسی و شناخت دوره‌های تاریخی بیشتر پرداخته شود. 

به گزارش اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان فارس، در ادامه حسن افشاری رئیس هیات کاوش باستان‌شناسی پناهگاه صخره‌ای پیر قوچ نیز عنوان کرد: با توجه به کشفیاتی که طی یک ماه در این محل داشتیم قدمت منطقه به حدود 14 هزار سال قبل برمی‌گردد. ابزارهای سنگی و داده‌های استخوان در این پناهگاه کشف‌ شده است. 

افشاری با بیان اینکه در کاوش اخیر یک گروه 10 نفره به مدت یک ماه مشغول فعالیت بودند، خاطرنشان کرد: این کاوش با مجوز پژوهشگاه میراث فرهنگی و حمایت‌های مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان و یگان حفاظت میراث فرهنگی انجام شده است.

 

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied