شمانیوز
شما نیوز

ژاوی در فکر قهرمانی با السد

ژاوی اسطوره بارسلونا و سرمربی السد در مصاحبه اخیرش با سایتی کاتالونیایی از حضور در فوتبال قطر و شرایط بارسلونا صحبت کرده است.

ژاوی در فکر قهرمانی با السد
به گزارش شمانیوز به نقل از خبرورزشی ، ژاوی ارناندس، هافبک خوش‌فکر سابق بارسلونا و مربی کنونی السد قطر، روز گذشته گفت‌وگوی بسیار مفصلی با سایت «آرا» کاتالونیا داشته و در آن از زندگی در قطر گرفته تا مسائل سیاسی و انتخابات و استقلال کاتالونیا صحبت کرده است. او در بخشی دیگر از این گفت‌وگوی طولانی به بارسلونا و وضعیت والورده هم پرداخته است. در زیر فقط خلاصه‌ای از این گفت‌وگو آورده شده است.

 

۸ بازی رسمی به عنوان سرمربی داشته اید و همین حالا نتایج خوبی گرفته‌اید...
نکته‌ای که در قطر با آن مواجه هستیم تقابل السد با الدحیل است. این بازی برای مردم اینجا مثل بازی بارسا - رئال‌مادرید است. ما آن‌ها را در لیگ قهرمانان آسیا شکست داده‌ایم که این برد ایده روشنی به بازیکنانم درباره سبک بازی‌مان داده است، اینکه مالکیت توپ را داشته باشیم، بازی تحت کنترل‌مان باشد و از بالا تیم رقیب را پرس کنیم. اگر با این شیوه تیم نتیجه بگیرد، حل و فصل کردن باقی مسائل بسیار راحت است.

 

از شما خواسته‌اند این تیم را قهرمان کنید؟
رئیس باشگاه ما برادر امیر قطر است. آن‌ها کشور را اداره می‌کنند و حالا همه می‌خواهند ما به فینال لیگ قهرمانان آسیا برسیم. فکر می‌کنم ابزارش را هم داریم؛ دو بازیکن خوب کره‌ای داریم، گابی را در ترکیب داریم که یک فرمانده واقعی است و یک گلزن خوب به نام بونجاح. ضمن اینکه شاکله تیم ملی قطر را هم در اختیار داریم.

 

از لحاظ فنی بازی تیم‌تان را چطور کنار زمین هضم می‌کنید؟ در همان روز اول مربیگری تان از فرط عصبانیت، یک لنگه کفش‌تان را از دست دادید...
(می‌خندد) بله، بابت آن موضوع از بازیکنان عذرخواهی کردم. همیشه به آن‌ها می‌گویم تصویری که از تیم مخابره می‌کنیم خیلی مهم است و همیشه باید همه چیز را در کنترل داشته باشیم. بعد، خودم در اولین روز مربیگری از اینکه برایمان پنالتی نگرفتند شاکی شدم و به ساک کنار زمین لگد زدم. به هر حال این موردی است که باید تحت کنترل باشد تا همه چیز خوب پیش برود.

 

تا کی قرار است به کارتان در قطر ادامه بدهید؟‌
نمی‌دانم، بستگی به نتایجی دارد که اینجا می‌گیرم. فعلاً که جایم خوب است. در لیگی حضور دارم که خیلی سطح بالایی ندارد ولی با سرعت زیادی رو به رشد است و می‌توانم در این زمینه تلاشم را کنم. از این مورد گذشته هم از قطر خوشم می‌آید و هم اینکه خانواده‌ام راحت هستند. من به عنوان سرمربی و البته سفیر جام جهانی تا سال ۲۰۲۲ با قطری‌ها قرارداد دارم.

 

فکر می‌کنید بین قطر و بارسا پلی ارتباطی وجود داشته باشد؟‌
نمی‌دانم. چیزی که این روز‌ها ذهنم را درگیر کرده این است که به همراه تیم کنونی‌ام قهرمان شوم و جام به دست بیاورم. ضمن اینکه می‌توانم از اشتباهاتی که می‌کنم درس هم بگیرم.

به نظرتان اعتبار مربیگری در بارسلونا از بین رفته است؟
این‌طوری فکر نمی‌کنم. مربی باید همراه بازیکن و فروشنده ایده باشد. او باید بازیکنانش را با ایده‌های شفافی که دارد با خودش همراه کند. مثلاً نمی‌توانم به بازیکنانم مدام بگویم یک چیزی سفید است در حالی که آن‌ها فکر می‌کنند سیاه است. شما برای اینکه بازیکنان را با خودتان همراه کنید باید ایده فروش خوبی باشید. مربی خیلی مهم است ولی بدون بازیکن کاری نمی‌توان کرد.

 

والورده ایده فروش خوبی است؟‌
می‌شود برای پاسخ به این سؤال به زمانی برگشت که نیمار بارسا را ترک کرد. والورده در تیم تعادل به وجود آورد، قدرت بیشتری به خط دفاعی داد و دوباره با بارسا بر جریان بازی‌ها تسلط داشت ولی با شیوه‌ای متفاوت. بازیکنان به صراحت گفته‌اند ارتباط خوبی با او دارند و اینکه والورده خیلی خوب کار می‌کند. بعد از این موارد، او یا در بازی‌ها برنده می‌شود یا شکست می‌خورد ولی مورد مشخص اینکه چوب جادو ندارد.

 

فکر می‌کنید بارسلونا به نیمار نیاز دارد؟
بارسا به بازیکنانی که بیرون از محوطه جریمه کار را دربیاورند، به درد کار گروهی بخورند و در تک به تک‌ها خوب باشند، نیاز دارد. حالا مسی را بگذاریم کنار، نیمار بهترین بازیکن در این زمینه است. با این حال او داستان شکایتش با بارسلونا را رقم زد که کمتر کسی انتظارش را داشت. مطمئناً او ارتباط خوبی با مسی، سوارس و آلبا دارد و بقیه هم ارتباط‌شان با نیمار خوب است. وقتی من در تیم بودم، نیمار خیلی خوب تمرین می‌کرد و رفتار بسیار خوبی هم داشت... او تصمیم گرفت از بارسلونا برود و احتمالاً الان پشیمان است. این داستان‌ها همه ورزشی است.

 

ژاوی‌: واضح است که بارسلونا به نیمار نیاز دارد

 

با وجود اینکه بارسا گریزمن را خریده باز هم معتقدید باید نیمار را بخرد؟
باید برنامه درازمدت داشته باشید. سوارس به ۳۳ سالگی نزدیک می‌شود و رفته رفته باید نگاه‌تان به سمت آینده بچرخد. نباید این‌قدر محافظه کار باشید.

 

و قطری‌ها، مالک باشگاه پی‌اس‌جی، درباره داستان نیمار چه نظری دارند؟
من اطلاعات تکمیلی در این مورد ندارم. همه می‌دانند مذاکراتی در پاریس صورت گرفته است. از این گذشته، وقتی بازیکنی داشته باشید که در تیم احساس راحتی نکند، چطور می‌خواهید مانع رفتنش شوید؟

 

نظرتان درباره خط میانی بارسا چیست؟
به نظرم بسیار خط قوی‌ای است؛ خیلی بازی بوسکتس، دی‌یونگ و آرتور را دوست دارم. همچنین از بازی راکیتیچ، سرخی روبرتو و گاهی وقت‌ها ارتورو ویدال و آلنیا خوشم می‌آید... با این همه بازیکن شما دستت برای استفاده از سبک‌های مختلف باز است.

 

آینده مسی در بارسلونا را چطور می‌بینید؟
هر اتفاقی بیفتد فکر می‌کنم باز هم در بارسلونا خوشحال است. او در این شهر زندگی می‌کند و خانواده‌اش هم راحت هستند... فکر نکنم نظرش درباره حضور در بارسا عوض شود. وقتی با او صحبت می‌کنم به خوبی متوجه می‌شوم پخته‌تر از گذشته شده است، با این حال اینکه آدم همیشه خوشحال باشد فقط به خودش تنها بستگی ندارد.

 

پیشنهادی برای بازگشت به بارسا به دست‌تان نرسیده است؟
نه، پیشنهادی نداشته‌ام (لبخند می‌زند) البته چرا، ۳ سال پیش پیشنهاد داشتم. پپ سگرا از من پرسید که برنامه‌ات چیست ولی به او گفتم برای حضور در بارسلونا الان خیلی زود است، ضمن اینکه هنوز مدرک مربیگری‌ام را هم نداشتم. تا ۳۹ سالگی بازی کردم. حالا هیچ پیشنهادی ندارم ولی خیلی دوست دارم در آینده جزئی از برنامه‌های بارسلونا باشم.

 

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied