شمانیوز
شما نیوز

به بهانه مصدومیت شجاعیت ؛

۹ ستاره فوتبال که مصدومیت رباط صلیبی مانع درخشش آن‌ها نشد

مصدومیت رباط صلیبی کابوس دوران بازی هر بازیکنی است اما برخی بازیکنان نه‌تنها بر آن غلبه کردند بلکه پس از بازگشت به میادین، قدرتمندتر از قبل ادامه دادند.

۹ ستاره فوتبال که مصدومیت رباط صلیبی مانع درخشش آن‌ها نشد

به گزارش خبرنگار شمانیوز و به نقل از ایرنا ؛ مصدومیت از ناحیه رباط صلیبی زانو، یکی از شایع‌ترین و در عین حال بدترین مصدومیت‌های رشته‌های مختلف ورزشی از جمله فوتبال است. چنین مصدومیتی با توجه به شدت و نوع آن می‌تواند از چند هفته تا چند ماه یک بازیکن را از حضور در زمین دور کند. این مصدومیت در حالت خفیف شامل کشیدگی رباط صلیبی می‌شود اما در صورت پاره شدن آن، بازیکنان ممکن است مدت زیادی خانه نشین شوند. مهم‌ترین نکته در مورد این مصدومیت این است که در صورت آسیب دیدن رباط صلیبی، زانوی بازیکن مستعد مصدومیت‌های بعدی می‌شود. نمونه‌های زیادی وجود دارد که بازیکنان حرفه‌ای پس از دست به گریبان شدن با این نوع آسیب دیدگی، پس از بازگشت به میادین دچار افت نسبی شدند یا اصلاً دوران بازی آن‌ها به مخاطره افتاد و در نهایت فوتبال آن‌ها به پایان رسید. سباستین دایسلر و جوزپه روسی نمونه کوچکی از قربانیان این مصدومیت بی‌رحم هستند.

اما بازیکنان زیادی پس از سپری کردن دوران مصدومیت مربوط به رباط صلیبی، نه تنها سطح کیفی آن‌ها کاهش نیافت بلکه قدرتمندتر از گذشته به راهشان ادامه دادند. در مقاله ای وبسایت squawka به بررسی ۹ مورد از ستارگان دنیای فوتبال پرداخته که این مصدومیت کشنده، مانع بلند پروازی آن‌ها نشده است:

۱. رادامل فالکائو

فالکایو

او تاکنون ۳ بار از ناحیه زانو دچار آسیب جدی شده است اما با این حال هنوز در سطح اول فوتبال جهان به کارش ادامه می‌دهد. فالکائو در سال ۲۰۰۵ وقتی برای ریورپلاته به میدان می‌رفت از ناحیه رباط صلیبی مصدوم شد و ۱۰ ماه از میادین دور ماند اما به محض بازگشت دوباره مصدوم شد. این مصدومیت‌ها مانع حضور او در فوتبال اروپا نشد. مصدومیت بعدی در تیم موناکو پیش از جام جهانی ۲۰۱۴ به سراغ این بازیکن آمد و به وضوح باعث افت فالکائو شد تا جایی که حتی در چلسی و منچستریونایتد هم به فرم ایده‌آلش برنگشت. اما سرانجام فالکائو در بازگشت به موناکو دوباره درخشان ظاهر شد و با گل‌های فراوان او، این تیم در فصل ۲۰۱۶/۱۷ قهرمان لیگ۱ فرانسه شد.

۲. آلن شیرر

الن شیرر

شماره ۹ شگفت‌انگیز دیگری نیز با مصدومیت رباط صلیبی دست و پنجه نرم کرده است. پس از انتقال رکوردشکن شیرر از ساوتهمپتون به بلکبرن در سال ۱۹۹۲، او در همان اوایل حضورش در این تیم مصدوم شد و بخش عمده‌ای از فصل را از دست داد. شیرر ریکاوری فوق‌العاده‌ای انجام داد و به ماشین گلزنی بلکبرن تبدیل شد؛ او در فصل ۱۹۹۴/۹۵ با این تیم به قهرمانی لیگ جزیره رسید. شیرر در نیوکاسل هم چند مصدومیت خفیف دیگر را سپری کرد اما هنوز پس از سال‌ها با ۲۶۰ گل زده، بهترین گلزن تاریخ لیگ برتر است.

۳. الساندرو دل پیرو

دل پیرو

در سال ۱۹۹۸ که دلپیرو خود را به‌عنوان یکی از بهترین مهاجمان جهان معرفی کرده بود، مصدومیت رباط صلیبی بدموقعی به سراغش آمد. در فصل قبل از مصدومیت، دل پیروز در ۴۷ بازی برای یوونتوس ۳۲ گل زد تا این تیم قهرمان سری آ شود و به فینال لیگ قهرمانان اروپا برسد. اسطوره یوونتوس بعد از مصدومیت، دوره افت را سپری کرد و ۱۳ فصل دیگر را در اوج آمادگی در پیراهن بیانکونری گذراند. او در تیم ملی ایتالیا نیز نایب قهرمانی یورو ۲۰۰۰ و قهرمانی جام جهانی ۲۰۰۶ را تجربه کرد.

۴. رود فن نیستلروی

فن نیستلروی

پس از به ثمر رساندن ۲۹ گل در ۲۳ بازی لیگ هلند همراه با آیندهوون، فن نیستلروی در تابستان ۲۰۰۰ در آستانه انتقال به منچستریونایتد بود که مصدوم شد و تقریباً یک سال از میادین دور ماند. با وجود اینکه در بازگشت از مصدومیت در فصل ۲۰۰۰/۰۱ فقط ۲ بار برای آیندهوون گلزنی کرد، سر الکس فرگوسن تردیدی نسبت به توانایی‌های او نداشت و ستاره هلندی را به خدمت گرفت. فن نیستلروی در ۲۱۹ بازی برای شیاطین سرخ ۱۵۰ گل به ثمر رساند؛ افتخارات زیادی کسب کرد و سپس به ماجراجویی خود در رئال مادرید،‌هامبورگ و مالاگا ادامه داد.

۵. روبرتو باجو

باجو

دم اسبی خاطره ساز، یکی از بهترین‌های نسل خودش و برنده توپ طلای ۱۹۹۳ با مصدومیت‌های مداوم زانو دست و پنجه نرم می‌کرد. ۱۸ ساله بود که در ونتزیا از ناحیه رباط صلیبی مصدوم شد. قبل از سال ۱۹۹۰ در پیراهن فیورنتینا هم چند مصدومیت لیگامنت زانو را سپری کرد اما همه این آسیب‌دیدگی‌ها مانع درخشش او در سال‌های پیش رو نشد. باجو تا پایان دوران بازی‌اش مصدومیت‌های زیادی را تجربه کرد، با این حال ۵۶ بار برای آتزوری به میدان رفت. او بازی در فیورنتینا، یوونتوس، میلان و اینتر را هم تجربه کرد تا نشان بدهد مصدومیت کوچک‌ترین اثری در روند پیشرفتش نداشته است.

۶. روی کین

روی کین

کین بخش عمده‌ای از فصل ۱۹۹۷/۹۸ را به‌دلیل مصدومیت سنگین رباط صلیبی از دست داد. با این حال اسطوره ایرلندی شیاطین سرخ در پست فرسایشی خود، بازگشت قدرتمندانه‌ای داشت و تا سال‌ها در خط‌هافبک تیم فرگوسن جنگید و به همه افتخارات ممکن رسید. اوج کار او در فصل بعد از مصدومیتش (۱۹۹۸/۹۹) بود که با منچستریونایتد فاتح سه‌گانه تاریخی شد.

۷. ژاوی هرناندز

ژاوی

رکورددار پوشیدن پیراهن بارسلونا با ۷۶۷ بازی هم یک مصدومیت سنگین رباط صلیبی را تجربه کرده است. ژاوی در آستانه جام جهانی ۲۰۰۶ مصدوم شد اما به‌طور ناباورانه‌ای در عرض ۴ ماه ریکاوری کرد تا ضمن ثبت یک رکورد در زمینه بازگشت از این نوع مصدومیت‌ها، روی نیمکت بارسلونا مقابل آرسنال در فینال لیگ قهرمانان اروپا در سال ۲۰۰۶ بنشیند. او به جام جهانی هم رسید. پس از این مصدومیت ژاوی به‌طور میانگین در هر فصل ۵۰ بازی را تجربه کرد و همراه با بارسلونا و تیم ملی اسپانیا، تاریخی‌ترین مقطع بلوگرانا و لاروخا را رقم زد.

۸. فرانچسکو توتی

توتی

در آخرین هفته‌های فصل ۲۰۰۷/۰۸، توتی در بازی با لیورنو از ناحیه رباط صلیبی آسیب دید. بهبود مصدومیت او ۴ ماه طول کشید و حتی به فصل بعد هم کشیده شد. با این حال کاپیتان ابدی جالوروسی با مصدومیت‌ها در دوران بازی‌اش بیگانه نبود و بارها از جدال با آن، پیروز بیرون آمد. او تا فصل ۲۰۱۶/۱۷ و سن ۴۰ سالگی در سطح اول فوتبال اروپا با رم درخشید و حالا رکورددار بازی (۷۸۶) و گل زده (۳۰۷) در این تیم است.

۹. رابرت پیرس

پیرس

فصل ۲۰۰۱/۰۲ درخشان رابرت پیرس همراه با آرسنال در آن تیم رویایی توپچی‌ها برای او بسیار تلخ تمام شد چراکه در ماه مارس ۲۰۰۲ از ناحیه رباط صلیبی آسیب دید. پیرس به دلیل این مصدومیت جام جهانی ۲۰۰۲ را از دست داد اما پس از ۷ ماه برگشت و آرسنال با درخشش او در فصل ۲۰۰۳/۰۴ بدون شکست قهرمان لیگ جزیره شد.

 

 

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied