شمانیوز
شما نیوز

سپاهان بهترین خط دفاع لیگ برتر + جزئیات

سپاهان و تراکتور، اما تیم‌های خوبی برای الگو گیری هستند. هر تیمی بخواهد دفاع تیمی را به خوبی به نمایش بگذارد می‌تواند فیلم بازی این دو تیم را تماشا و دفاع تیمی را تمرین کند.

سپاهان بهترین خط دفاع لیگ برتر + جزئیات
به گزارش شمانیوز به نقل از خبرورزشی ، سپاهان و تراکتور تیم‌های اول و دوم جدول کارنامه جالبی از خود به‌جا گذاشته‌اند. این تیم‌ها بدون گل خورده پیش می‌روند و این در حالی است که ۷ هفته از بازی‌ها سپری شده است و تیم‌ها ۶۳۰ دقیقه فرصت داشتند که دروازه این دو تیم را باز کنند که موفق به انجام این کار نشده‌اند! به هیچ عنوان نمی‌شود به این دو تیم لقب تیم‌های دفاعی را داد به این خاطر که تیم‌های اول و دوم جدول هستند و از سویی در فاز دفاعی هم موفق بوده‌اند. نخوردن حتی یک گل در ۷ بازی البته که می‌تواند معرف ضعف تیم‌های دیگر در استفاده از موقعیت‌ها هم باشد. این آمار از این زاویه نگران‌کننده است و نشان می‌دهد برخی تیم‌ها در فاز تهاجمی دارای اشکال هستند.
 

سپاهان و تراکتور، اما تیم‌های خوبی برای الگو گیری هستند. هر تیمی بخواهد دفاع تیمی را به خوبی به نمایش بگذارد می‌تواند فیلم بازی این دو تیم را تماشا و دفاع تیمی را تمرین کند. اشاره کردیم به دفاع تیمی. سپاهان و تراکتور دفاع تیمی را بلد هستند. در فوتبال روز دنیا اولین مدافع، مهاجم است و آخرین مدافع هم دروازه‌بان. البته که هر دو تیم مهره‌های خوبی در خط دروازه و دفاع دارند و ساختار دفاعی خوبی در منطقه یک‌سوم دفاعی شکل می‌دهند.

البته که سپاهان و تراکتور نکته خوبی را به فوتبال ایران القا کردند. اینکه می‌شود با خوب دفاع کردن به موفقیت‌های بزرگی دست پیدا کرد. از سویی هر دو تیم به خوبی ثابت کرده‌اند می‌شود توأمان هم در فاز دفاع خوب بود و هم در فاز حمله. رکوردی که تیم‌های سپاهان و تراکتور ثبت کرده‌اند ممکن است در آینده‌ای نزدیک شکسته شود، چون رکورد‌ها برای شکستن است و تاکنون هیچ رکوردی ابدی نبوده است.

در فوتبال نمی‌شود رکورد را به‌نام نفر نوشت. این رکورد به نام تیم است و همه در آن دخیل هستند. مهاجم تیم سپاهان مثل کی‌روش استنلی هم در گل نخوردن پیام نیازمند در ۷ بازی دخیل بوده، چون او در ابتدای بازی با تلاش و دوندگی بازی حریف را یک‌طرفه کرد و...

به‌طور حتم این رکورد‌ها نشان می‌دهد دو تیم روحیه همدلی خوبی دارند و وقتی تیم گل می‌زند نیمکت هم منفجر می‌شود. محال است تیمی در فوتبال موفق شود، اما روحیه همدلی در آن وجود نداشته باشد. همدلی و در کنار هم بودن و با هم تلاش کردن معجزه می‌کند و معجزه اش حتی از تاکتیک هم قوی‌تر است.

اما با توجه به عملکرد خوب خط دفاعی سپاهان و تراکتور ویلموتس می‌تواند با دعوت از بازیکنان این دو تیم در فاز دفاعی قدرت خط دفاعی تیم ملی را بیشتر کند. به خصوص که برخی مدافعان این دو تیم قبلاً به اردوی تیم ملی دعوت شده‌اند. بازیکنانی، چون محمد‌رضا خانزاده، عزت‌ا... پورقاز، ایمان سلیمی و...

واکاوی عملکرد خوب خط دفاعی تیم سپاهان و تراکتور نشان می‌دهد که هر یازده بازیکن هم در دفاع تلاش کرده‌اند و هم در حمله. به یاد داشته باشیم در دقایقی که تیم در حمله است به خط دفاعی استراحت می‌دهد تا شکل بگیرد. تیمی که حمله نکند باید مدام دفاع کند و چنین خط دفاعی به‌طور حتم آسیب‌پذیر خواهد بود، اما تیمی که حمله می‌کند به خط دفاعی خود فرصت می‌دهد که نفس تازه کند. این نکته در هر دو تیم یاد شده به‌خوبی رعایت می‌شود.
 
 
کارشناسان و صاحب‌نظران پاسخ می‌دهند

دلایل گل نخوردن تراکتور و سپاهان چیست؟

مرتضی فنونی‌زاده: کالدرون نباید به ترکیب ایده‌آل دست بزند
مافع ملی‌پوش پیشین پرسپولیس در این خصوص گفت: خط دفاعی پرسپولیس در غیاب سیدجلال حسینی نشان داده شکننده است. من فکر می‌کنم ترکیب سیدجلال، شجاع و کنعانی‌زادگان قطعاً می‌تواند خط دفاعی پرسپولیس را بیمه کند، ولی کالدرون بعضی وقت‌ها به این ترکیب دست می‌زند. سپاهان و تراکتور واقعاً تیمی در اندازه‌های قهرمانی هستند. ساختار دفاعی سپاهان عالی کار می‌کند و قلعه‌نویی ضعف‌های تیمش را در خط دفاعی برطرف کرده است. باید قبول کرد در حال حاضر سپاهان و تراکتور شرایطی بهتر از پرسپولیس و استقلال دارند.
 
اهین بیانی: ساختار دفاعی آن‌ها حرفه‌ای‌تر است
کاپیتان و مدافع اسبق استقلال دراین خصوص گفت: ترکیب دفاعی دو تیم سپاهان و تراکتور و تاکتیک‌های دفاعی این دو تیم بسیار عالی و حساب شده کار می‌کند و به هماهنگی لازم رسیده‌اند. استقلال، اما اوایل فصل در خط دفاعی خیلی ناهماهنگ بود و استراماچونی تا چند هفته نتوانست به ترکیب دلخواه خود برسد، اما حالا شرایط بهتر شده و او می‌داند در خط دفاعی از چه بازیکنانی بهره ببرد که تیم روند بهتری داشته باشد. در کل سپاهان و تراکتور ساختار حرفه‌ای بهتری را در لیگ نوزدهم داشته‌اند.

احد شیخ‌لاری: دفاع تیمی تراکتور فوق‌العاده است
کارشناس فوتبال کشورمان در این خصوص گفت: به طور حتم گل نخوردن تراکتور دلایل متعددی دارد. یکی اینکه ما بازیکنان جوان و باانگیزه‌ای داریم که با تمام وجود بازی می‌کنند. مصطفی دنیزلی تاکتیک‌های دفاعی خوبی دارد و همان‌قدر که در حمله مقتدر هستیم، در کار‌های دفاعی و دفاع تیمی هم خوب کار می‌کنیم. درون دروازه هم دروازه‌بان باتجربه‌ای داریم. ادامه این روند قطعاً منجر به قهرمانی خواهد شد چرا که انضباط تیمی در تراکتور حرف اول را می‌زند.

حسین چرخابی: سپاهان با برنامه بازیکن خرید
کارشناس فوتبال کشورمان در این خصوص گفت: سپاهان برای فصل جدید بررسی‌های زیادی انجام داد تا در هر پستی که احساس ضعف می‌کند، چه نوع بازیکنانی را خریداری کند و خودش را طوری تقویت کرد که به جرأت می‌توان گفت در هر پست ۲ بازیکن کامل و آماده دارد و غیبت هیچ بازیکنی به چشم نمی‌خورد و حالا تیم قلعه‌نویی برای هر ۳ جام یک دوجین ستاره آماده دارد. سپاهان گل نمی‌خورد، چون هم در دفاع فردی و هم در دفاع تیمی عالی کار می‌کند. سپاهان گل نمی‌خورد، چون پیام نیازمند هرگز گل مفت نمی‌خورد.

مجید جهانپور: سپاهان و تراکتور بابرنامه هستند
کارشناس فوتبال کشورمان در این خصوص گفت: سپاهان و تراکتور نسبت به تیم‌های دیگر بابرنامه‌تر هستند. دفاع کردن فقط به بازیکنان خط دفاعی تیم‌ها برنمی‌گردد بلکه دفاع تیمی مربوط به ۱۱ نفری است که داخل زمین هستند و سپاهان و تراکتور خوب حمله می‌کنند و خوب هم جمع می‌شوند و دفاع می‌کنند. به نظر من دلیل گل نخوردن این دو تیم همین است. یعنی هم از عناصر دفاعی مناسبی بهره می‌برند و هم دفاع تیمی هماهنگ و کم‌نقصی دارند.

 

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied