شمانیوز
شما نیوز

زندگینامه جان لوئیجی بوفون + تصاویر

جی جی بوفون در تاریخ ۲۸ ژانویه سال ۱۹۷۸ در کارارا در ایتالیا به دنیا آمد. مادرش در رشته پرتاب وزنه کار می‌کرد و پدرش وزنه بردار بود، دو خواهرش هم بازیکن والیبال هستند و نیز عمویش بسکتبالیست است.

زندگینامه جان لوئیجی بوفون + تصاویر

جی جی بوفون در تاریخ ۲۸ ژانویه سال ۱۹۷۸ در کارارا در ایتالیا به دنیا آمد. مادرش در رشته پرتاب وزنه کار می‌کرد و پدرش وزنه بردار بود، دو خواهرش هم بازیکن والیبال هستند و نیز عمویش بسکتبالیست است.

 

وی همچنین با اسطوره دروازه‌بانی، لورنزو بوفون نسبت فامیلی دارد؛ او یکی از عموزاده‌های پدربزرگش است.

 

فعالیت باشگاهی

بوفون از همان آغاز جوانی، تکیه‌گاه مطمئن تیمش بود. اولین حضور او در سری A برمی‌گردد به تاریخ نوامبر سال ۱۹۹۵ در ۱۷ سالگی در تیم پارما در مقابل تیم قدرتمند و پرآوازه‌ میلان که این بازی با تساوی بدون گل  به پایان رسید. وی پس از آن دروازه‌بان تا آن زمان ثابت تیم، لوکا بوچی را کنار زد و خود گلر ثابت تیم شد.

 

زندگینامه جان لوئیجی بوفون

 

او فصل ۰۱/۲۰۰۰ را هم در پارما سپری کرد و به پیشنهادات میلیونی باشگاه‌های بزرگ اروپا پشت پا زد. تنها در تابستان سال ۲۰۰۱ بود که به ازای ۱/۵۴ میلیون یورو به جای ادوین فان در سار هلندی به یوونتوس تورین پیوست که تا امروز هم بالاترین مبلغ قرارداد یک دروازه‌بان در تاریخ فوتبال می‌باشد.

 

وی در همان ابتدای حضورش با یوونتوس قهرمان لیگ فوتبال باشگاهی ایتالیا شد و در فصل ۰۳/۲۰۰۲ نیز از این عنوان دفاع کرد. به علاوه در سال ۲۰۰۳ به همراه یووه به فینال مسابقات لیگ قهرمانان اروپا رسید که آنها در این بازی در ضربات پنالتی با نتیجه ۲ بر ۳ مغلوب آ. ث. میلان شدند. بوفون در فصل ۰۵/۲۰۰۴ هم با یووه قهرمان سری A شد که البته پس از رسوایی تبانی، ‌ این عنوان از آنها سلب شد.

 

در ۱۴ آگوست سال ۲۰۰۵ در یک دیدار تدارکاتی در جام برلوسکونی در مقابل آ. ث. میلان به کاکا برخورد کرده و به شدت از ناحیه کتف مصدوم شد و چند ماه نتوانست در میادین فوتبال حضور یابد. در این مدت، ‌کریستیان آبیاتی که به صورت قرضی از میلان به یووه آمده بود، جای او را در درون دروازه یوونتوس اشغال کرد. در پایان ماه نوامبر اعلام کرد که دوباره سلامتی‌اش را  به دست آورده است، ‌اما در ابتدا کمتر بازی می‌کرد، چراکه مصدومیتش به طور کامل بهبود نیافته بود.

 

زندگینامه جان لوئیجی بوفون

 

 در دیدار برگشت مرحله یک چهارم نهایی لیگ قهرمانان اروپا در مقابل آرسنال لندن، بوفون پنجاهمین بازی اروپایی خود در پیراهن یوونتوس را انجام داد. در ماه مه سال ۲۰۰۶ مورد اتهام قرار گرفت که در شرط‌بندی‌های غیرقانونی روی مسابقات سری A ایتالیا شرکت داشته است که البته بعدا از سوی دادستانی بی‌گناه شناخته شده و از او اعاده حیثیت شد.

 

با وجود سقوط اجباری یوونتوس به سری B در فصل ۰۷/۲۰۰۶ به دلیل رسوایی تبانی، برخلاف بسیاری از بازیکنان این تیم، بوفون یووه را ترک نکرد. وی بلافاصله در فصل بعد با این تیم که در این مدت تحت رهبری دیده دوشان فرانسوی قرار داشت، دوباره به دسته اول برگشت.

 

در ۷ ژوئن سال ۲۰۰۷ قراردادش را با یوونتوس تا سال ۲۰۱۲ تمدید کرد. در ۱۲ مارس سال ۲۰۰۸ نیز یک سال دیگر به مدت قراردادش افزود.

 

زندگینامه جان لوئیجی بوفون

 

فعالیت ملی

جی جی بوفون خیلی زود گلر تیم ملی زیر ۲۱ سال ایتالیا شد و با این تیم در جام ملت‌های اروپا در سال ۱۹۹۶ شرکت کرد. در ۱۹ سالگی و در تاریخ ۲۹ اکتبر سال ۱۹۹۷ در مسابقه پلی-آف مقدماتی جام جهانی ۹۸ در مقابل تیم روسیه، اولین بازی خود در تیم ملی بزرگسالان را انجام داد. وی در این بازی جانشین جان لوکا پالیوکای مصدوم شده بود. بوفون در جام جهانی ۱۹۹۸ هم حضور داشت ولی در هیچ‌یک از بازی‌ها درون دروازه قرار نگرفت.

 

وی در جام ملت‌های اروپا در سال ۲۰۰۰ دروازه‌بان ثابت تیم ملی بود، ‌ ولی به علت شکستگی انگشت در دور پایانی این بازی‌ها حضور پیدا نکرد. جانشین وی، ‌ فرانچسکو تولدو در این بازی‌ها نمایش خوبی ارائه داد و جای او را در درون دروازه تیم ملی گرفت. اما بوفون هم دست از تلاش برنداشت و پس از آن تاکنون شماره یک بی‌چون و چرای تیم ملی ایتالیا است.

 

وی در جام جهانی ۲۰۰۶ آلمان نیز گلر ثابت تیم ملی کشورش بود. وی دراین جام نمایشی بی‌عیب و نقص داشت و توانست تا مرحله فینال دروازه‌اش را بسته نگه دارد. تنها گلی که وی در هفت بازی دریافت کرد، ‌ گل به خودی کریستین زاکاردو و یک ضربه پنالتی از سوی زین‌الدین زیدان فرانسوی در دیدار فینال در ۹ ژولای ۲۰۰۶ بود. در این فینال وی به همراه ایتالیا پس از یک ضربه پنالتی در مقابل فرانسه قهرمان جهان شد و خود وی نیز جایزه لئو یاشین را به عنوان برترین دروازه‌بان جام دریافت کرد.

 

زندگینامه جان لوئیجی بوفون

 

بوفون در تمامی دیدارهای جام ملت‌های اروپا در سال ۲۰۰۸ نیز شرکت داشت. در دور مقدماتی در مقابل رومانی موفق شد ضربه پنالتی آدریان موتو را مهار کرده و از حذف زودهنگام تیمش جلوگیری کند. در مرحله یک چهارم نهایی در ضربات پنالتی در مقابل اسپانیا نیز یک پنالتی را گرفت، اما نتوانست مانع از حذف تیم ملی ایتالیا شود.

 

در ۱۴ نوامبر سال ۲۰۰۹ در دیداری دوستانه در ورزشگاه آدریاتیکو در پسکارا در مقابل هلند که به تساوی بدون گل انجامید، صدومین بازی ملی خود را انجام داد.

 

موفقیت‌ها:

در تیم ملی

قهرمان تیم ملی زیر ۲۱ ساله‌های اروپا: ۱۹۹۶

قهرمان جام جهانی: ۲۰۰۶

 

در باشگاه

قهرمان سری A ایتالیا: ۰۲/۲۰۰۱،   ۰۳/۲۰۰۲،   ۰۵/۲۰۰۴،   ۰۶/۲۰۰۶

قهرمان سری B ایتالیا: ۰۷/۲۰۰۶

نایب قهرمان لیگ قهرمانان اروپا: ۰۳/۲۰۰۲

قهرمان جام یوفا: ۹۹/۱۹۹۸

قهرمان جام حذفی ایتالیا: ۹۹/۱۹۹۸

قهرمان سوپرجام ایتالیا: ۱۹۹۹، ۲۰۰۲، ۲۰۰۳

 

زندگینامه جان لوئیجی بوفون

 

موفقیت‌ها و افتخارات شخصی:

برترین دروازه‌بان سری A: ۱۹۹۹، ۲۰۰۱، ۲۰۰۲، ۲۰۰۳، ۲۰۰۴، ۲۰۰۶، ۲۰۰۸

برترین دروازه‌بان جهان: ۲۰۰۳، ۲۰۰۴، ۲۰۰۶، ۲۰۰۷

جایزه باشگاه فوتبال یوفا به عنوان برترین دروازه‌بان سال: ۰۳/۲۰۰۲

برنده جام لئو یاشین: ۲۰۰۶

انتخاب در تیم ستاره‌های جام جهانی: ۲۰۰۶

انتخاب در فیفا ۱۰۰

انتخاب در تیم ستاره‌های جام ملت‌های اروپا: ۲۰۰۸

فدراسیون بین‌المللی تاریخ و آمار فوتبال بهترین دروازه‌بان دهه: ۲۰۰۰-۲۰۱۰

فدراسیون بین‌المللی تاریخ و آمار فوتبال بهترین دروازه‌بان ۲۵ سال اخیر: ۲۰۱۰

فدراسیون بین‌المللی تاریخ و آمار فوتبال بهترین دروازه‌بان قرن ۲۱

ستارگان تیم‌های فینالیست جام ملت‌های اروپا: ۲۰۰۸, ۲۰۱۲

تیم سال سری آ ایتالیا: ۲۰۱۲، ۲۰۱۴

تیم فصل لیگ اروپا: ۲۰۱۳-۱۴

 

بوفون تاکنون ۱۰ بار بهترین دروازه‌بان سری آ و یک بار عنوان دومی توپ طلا (سال ۲۰۰۶) و ۴ بار بهترین دروازه‌بان جهان را در کارنامهٔ شخصی اش دارا می‌باشد.

رکورد گران‌ترین دروازه‌بان تاریخ (از پارما به یووه) و گرانترین خرید تاریخ باشگاه یوونتوس نیز در اختیار بوفون است.

وی بیشترین بازی با پیراهن تیم ملی ایتالیا را با ۱۵۶ بازی نیز در کارنامهٔ خویش دارد. او در فصل ۱۶-۲۰۱۵ رکورد بیشترین تعداد و بیشترین زمان بسته نگاه داشتن دروازه در سری آ را شکست. این رکورد پیش از این در اختیار روسی دروازه‌بان میلان بود.

بوفون در سال ۲۰۰۱ با مبلغ ۵۱ میلیون یورو به یوونتوس پیوست و تا سال ۲۰۱۸ هم در همین تیم باقی ماند.

 

 

منبع: ویکی پدیا و همشهری آنلاین

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied