شمانیوز
شما نیوز

با ایده های جذاب تیاگو موتا آشنا شوید

انقلابی تاکتیکی با سیستم عجیب 2-7-2 !

تیاگو موتا، سرمربی جدید جنوا قصد دارد انقلابی تاکتیکی در فوتبال پیاده کند.

انقلابی تاکتیکی با سیستم عجیب 2-7-2 !

به گزارش خبرنگار شمانیوز و به نقل از  ایده اصلی تیاگو موتا در دوران هدایت تیم جوانان پاری سن ژرمن بود استفاده از سیستم 2-7-2 در سطح اول فوتبال به شمار می آید. تیاگو موتا چندی قبل در توضیح این سیستم مدعی شد قصد دارد گزینه های پاس برای هر بازیکنی فراوان بوده و در این روش دروازه بان به عنوان هافبک هفتم نقش آفرینی کرده و نقش مهمی در بازیسازی تیمش ایفا کند.

متئو بنوتی آنالیزور سایت ESPN، در توضیح این روش مدعی شد در واقع تیاگو موتا قصد دارد سیستم 3-3-4 را به شکل هجومی تر و با اضافه کردن تعداد بازیکن در میانه میدان برای افزایش بار هجومی و احتمال موقعیت سازی پیاده کند و پرس شدید نقطه عطف این روش محسوب می شود.

در این سیستم، هافبک های وسط برای توپ گیری به عقب بازگشته و هافبک دفاعی بین دو دفاع میانی قرار می گیرد. مدافعان کناری نیز به بازی عرض داده و حتی می توانند به عنوان بازیکن شماره نه یا ده نیز در حمله ظاهر شوند. اینگونه با ایجاد چند مثلث در وسط میدان، فضای حمله کردن افزایش می یابد و این روش در واقع پیشرفت در سیستم تیکی تاکای پپ گواردیولا به شمار می آید.

اما نکته مهم این سیستم نقش دروازه بان است. سنگربان می تواند تا وسط میدان جلو بیاید تا مدافعان جسارت بیشتری برای بازیسازی پیدا کنند. وظیفه دیگر دروازه بان ها، در واقع وسوسه کردن مهاجم حریف برای پرسینگ و تغییر مسیر بازی با ارسال پاس دقیق به پشت هافبک ها و مهاجمان حریف است.

تیاگو موتا چندی قبل در مصاحبه ای با گاتزتا دلا اسپورت تاکتیک مورد نظر خود را اینگونه توضیح داد: "ایده من مبتنی بر ارائه بازی تهاجمی بوده است و تیم جمع و جور من قصد دارد کنترل بازی را با پرس شدید و حرکت فراوان، با و بدون توپ در دست گیرد.

من می خواهم که بازیکنانی که توپ را در اختیار دارند همیشه سه یا چهار راه حل در مقابل خود داشته باشند و دو بازیکن هم تیمی به آنها نزدیک باشند. معمولا مشکل اصلی در فوتبال انجام ساده ترین کارها شامل کنترل بازی، پاس دادن و دریافت آن است.

 

 

 

در فوتبال خیلی به اعداد علاقه ای ندارم، زیرا آنها شما را فریب می دهند. شما می توانید نمایشی هجومی با سیستم 2-3-5 یا عملکرد دفاعی با روش 3-3-4 داشته باشید. حتی در تیم من بسته به کیفیت بازیکنان، در یک بازی 2 مدافع کناری در پایان بازی در نقش بازیکنان شماره 9 و 10 بازی می کردند. البته این بدان معنا نیست که من علاقه ای به ظهور مدافعانی چون کیه لینی و والتر ساموئل ندارم.

در سیستم 2-7-2 دروازه بان به منزله‌ی یکی از 7 هافبک می ‌باشد و برای من، مهاجم ، اولین مدافع و دروازه بان، اولین مهاجم است. سنگربان باید بازی را با پا آغاز کند و مهاجم نیز اولین نفری باشد که پرس را شروع می کند."

در واقع دروازه بان در حالت حمله نقش هافبک بازیساز را ایفا می کند و پرس به قدری بالاست که سرمربی هنگام از دست رفتن توپ آسوده خاطر است؛ زیرا دروازه بان هم به موقع و هنگام هجوم حریف به سر جای خود باز می گردد. این روش باعث می شود رقیب در هنگام پرس و دفاع کردن فشرده تر عمل کرده و فضای زیادی در زمین ایجاد شود.

در این سیستم، هافبک دفاعی می تواند جلوتر آمده و مدافعان کناری نیز به آنها نزدیک می شوند تا امکان ارسال پاس کوتاه و بلند وجود داشته باشد. در واقع تیاگو موتا قصد دارد با شلوغ کردن یک بخش از زمین، امکان بازیسازی به نقطه خلوت تر از سوی یک بازیساز باهوش (مانند دروازه بان) را فراهم کند.

پس به این دلیل، دروازه بان نام هافبک هفتم را به خود می گیرد و  در بازیسازی باعث برتری عددی می شود. سنگربان می تواند به جای هافبک میانی در هنگام حملات بین مدافعان قرار گیرد. دروازه بان هایی مثل ادرسون، مانوئل نویر و مارک آندره تراشتگن متخصص پیاده کردن این سیستم هستند.

 

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۴ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied