شمانیوز
شما نیوز

بیوگرافی حمید درخشان (پیشکسوت پرسپولیس) + زندگی شخصی

حمید درخشان مربی فوتبال و متولد سال ۱۳۳۷ در تهران می باشد .او در دوران جوانی خود در باشگاه پرسپولیس بازی می کرد .او سابقه سرمربی گری در تیم های پرسپولیس , نفت , شاهین بوشهر و پیکان را دارد .او در دوران بازی خود نیز موفق به کسب افتخاراتی شده است .

بیوگرافی حمید درخشان (پیشکسوت پرسپولیس) + زندگی شخصی

در بیوگرافی حمید درخشان آمده است که او متولد ۳ بهمن ۱۳۳۷ در تهران بازیکن بازنشسته و مربی کنونی فوتبال می باشد. او سابقه بازی در باشگاه فوتبال پرسپولیس تهران و تیم ملی فوتبال ایران را دارد. همچنین او نقش کوتاهی در سریال پژمان را در نقش خود بازی کرد. او دو پسر به نام‌های مهداد و مهام دارد.

 

زندگی ورزشی حمید درخشان

درخشان در سن هفده سالگی از تیم مزدا به پرسپولیس آمد. شهریور سال ۱۳۵۹ برای اولین بار پیراهن تیم ملی را مقابل امارات بر تن کرد. بازیگردان اصلی ایران در جام ملت‌های ۱۹۸۴ بود و در سال بعد به عنوان بازیکن سال ایران انتخاب شد. او جزو ۱۴ نفری بود که در سال ۶۵ و هنگام بازی‌های آسیایی ۱۹۸۶ در اعتراض به کادر فنی تیم ملی، از این تیم استعفا داد. پس از این استعفا او شش ماه از حضور در میادین محروم شد.

 

پس از آن در سال ۱۳۶۵ زمانی که بیست و هشت ساله بود، پس از ده سال حضور، از پرسپولیس جدا شد و به لیگ قطر رفت. او چهار سال از تیم ملی دور بود و در تیرماه سال ۱۳۶۹ با حضور علی پروین به تیم ملی برگشت. در سال ۱۳۷۰ و در سن سی و سه سالگی، پس از پنج سال بازی در قطر به پرسپولیس بازگشت و چند ماه در پرسپولیس بازی کرد ولی در دی ماه ۱۳۷۰ مجدداً مورد توجه باشگاه‌های قطری قرار گرفت و به السد قطر پیوست.

 

پس از یک فصل بازی در این تیم، در آبان ۱۳۷۱ مجدداً به پرسپولیس بازگشت و یک بار دیگر به تیم ملی فوتبال ایران دعوت شد. در سال ۱۳۷۲ و در سن سی و پنج سالگی از فوتبال ملّی خداحافظی کرد و در سال ۱۳۷۳ فوتبال را کنار گذاشت.

 

بیوگرافی حمید درخشان

 

دوران مربی گری حمید درخشان

حمید درخشان سرمربی‌گری را از تیم باشگاه فوتبال پرسپولیس تهران در سال ۱۳۷۳ شروع کرد، با آمدن یورگن گده در بهمن ۱۳۷۳ دستیاری او را نپذیرفت و از تیم جدا شد. در سال ۱۳۷۴ به پرسپولیس برگشت و دستیار استانکو پوکله پوویچ شد. با رفتن استانکو در سال ۱۳۷۶ به طور موقت هشت ماه هدایت تیم را برعهده گرفت، ولی به دنبال آمدن ایوان متکوویچ دوباره دستیار سرمربی شد و تا مهر ۱۳۷۷ و بازگشت علی پروین در این سمت فعالیت کرد.

 

درخشان از سال ۱۳۸۰ تا ۱۳۸۱ سرمربی تیم ملی فوتبال زیر ۲۰ سال ایران بود، او در سال ۱۳۸۱ تا ۱۳۸۲ سرمربی تیم‌های سرخپوشان و هما شد، پس از چند سال وقفه و در سال ۱۳۸۸ به تیم پیکان رفت و هدایت این تیم را به عهده گرفت اما در یک سال یعنی در سال ۱۳۸۹ به تیم شهرداری تبریز رفت، وی از اوایل تیر تا مهر ۱۳۹۰سرمربی باشگاه فوتبال شاهین بوشهر بود. او مجدداً برای ۵ بازی به شاهین برگشت و در تاریخ ۱۵ فروردین ۱۳۹۱ مجدداً استعفا کرد.

 

درخشان در تاریخ ۱۹ شهریور سال ۱۳۹۳ پس از برکناری علی دایی از سرمربیگری پرسپولیس تهران به پرسپولیس تهران بازگشت و در تاریخ ۱۶ فروردین ۱۳۹۴ از سمت خود استعفا کرد.

 

در سال ۱۳۹۶ او به سرمربیگری نفت تهران برگزیده شد و جایگزین علی کریمی سرمربی وقت نفت شد. اما پس از آن به علت تعویض شدن مالک باشگاه و با اعلام وی، درخشان برکنار شد.

 

بیوگرافی حمید درخشان

 

افتخارات حمید درخشان

به عنوان بازیکن

باشگاهی

پرسپولیس

لیگ استان تهران (۳): ۱۹۸۳، ۱۹۸۵، ۱۹۸۷ جام برندگان جام آسیا (۱): ۱۹۹۰

ملی

ایران

جام ملت‌های آسیا: مقام سوم ۱۹۸۰، مقام چهارم ۱۹۸۴ جام اکو (۱): ۱۹۹۳

به عنوان مربی باشگاه

شاهین بوشهر

نایب قهرمان جام حذفی: ۹۱–۱۳۹۰

 

جالب است بدانید نکاتی درخشان از حمید درخشان 

فرکوشی با هوش

بیوگرافی حمید درخشان چنین می گوید که نام کاملش حمید رضا درخشان فرکوش است. که سوم بهمن ۱۳۳۶ به دنیا آمده و البته فوتبال را از کودکی و در زمین های خاکی جنوب تهران شروع کرده است. مرحوم منصور امیرآصفی بازی او را در زمین های خاکی منطقه راه آهن دید و سال ۵۵ او را به پرسپولیس آورد. آن زمان درخشان در تیمی به نام جوانان مزدا که به کارخانه مزدا هم مرتبط بود بازی می کرد.

 

بیوگرافی حمید درخشان

 

تعویض جنجالی به جای پروین

امیرآصفی که سرمربی پرسپولیس بود به بازی درخشان علاقه ویژه ای داشت و در اولین بازی او را با علی پروین تعویض کرد که به علی پروین هم خیلی برخورد و اولین تقابل پروین در مقابل امیرآصفی همان زمان شکل گرفت. هواداران علی پروین پس از همان بازی با شعار«علی حقت رو خوردن، به جات بچه رو بردن» سعی در مسخره کردن درخشان داشتند.

 

اما درخشان آنقدر خوب بود که خیلی زود پرسپولیس به ترکیب ثابت رسید و تیم ملی جوانان به سرمربیگری حشمت مهاجرانی دعوتش کرد و با تیم ملی جوانان در مسابقات قهرمانی آسیا نایب قهرمان آسیا شد.البته تیم ملی جوانان، قبل از این مسابقات ۴ دوره پشت سرهم قهرمان آسیا شده بود.

 

کم حرف در زمین، پرحرفی در دریبل

استاد دریبل و پاس بود. پس از چند سال درخشش در فوتبال پس از انقلاب به تیم ملی دعوت شد و شهریور ۵۹ اولین بازی اش را در ابوظبی مقابل امارات انجام داد. فیلم این بازی هم موجود است وچندباری هم از تلویزیون پخش شده، درخشان در تیمی بازی می کرد که بزرگانی چون مرحوم ناصرحجازی، دروازه بانش بود و بازیکنان بزرگ دیگری مثل نصرالله عبداللهی، ایرج دانایی فرد، حسن روشن، عبدالرضا برزگری، حسین فرکی در آن بازی می کردند.

 

در سال ۶۱ به ترکیب ثابت تیم ملی رسید و در بازیهای آسیایی ۱۹۸۲ یک گل به یادماندنی به کره جنوبی زد تا ایران به مرحله یک چهارم نهایی صعود کند.

 

بیوگرافی حمید درخشان

 

محبوب بین روزنامه نگاران ورزشی

در بیوگرافی حمید درخشان آمده است به خاطر تکنیک خوبی که داشت بین رسانه ها و روزنامه نگاران محبوب بود و در سالهای ۶۱ تا ۶۴ بهترین بازیکن تهران و عضو تیم منتخب سل تهران می شد.کیهان ورزشی و دنیای ورزش هم در رقابتهای دسته اول تهران چند بارر او را به عنوان بازیکن هفته انتخاب کردند و در نهایت در همان از دید همان هفته نامه ها مرد سال فوتبال ایران شد. لقب او در زمین حمید آتیش پاره بود که واقعا هم لقبش به او می آمد و در زمین کسی جلودارش نبود.

 

یکی از مطلعان پرونده شهلا

حمید درخشان در پرونده ناصرمحمد خانی و شهلا یکی از کسانی بود که به عنوان مطلع به دادگاه دعوت شد. چرا که او واسطه آشنایی شهلا و ناصرمحمد خانی بود. در هر حال هیچ اتهامی به درخشان وارد نشد. درخشان در سریال پژمان که سال گذشته پخش شد، یکی از اهالی فوتبال بود که در نقشی کوتاه و طنز در کنار بهروز رهبری فرد و پژمان جمشیدی بازی کرد.

 

بیشتر بدانید حمید درخشان: دوای درد پرسپولیس بودم 

جانشین پروین بودم اما نترسیدم

*اولین بازیم برای پرسپولیس برابر نیروی اهواز بود. من ۱۸ ساله بودم.منصورخان امیر آصفی خدابیامرز بسیارعزیز، آمد و گفت حمید نمی‌ترسی امروز بازی کنی؟ گفتم نه آقا چرا باید بترسم؟گفت آخر می‌دانی به‌جای چه کسی باید بازی کنی؟ و خودش ادامه داد باید به‌جای علی پروین بازی کنی،من ته دلم کمی ترسیدم اما بازی کردم و خدا را شکر خوب هم‌بازی کردم، این همان بازی بود که علی پروین و اصغر ادیبی که بازی نکرده بودند کمی جیغ‌وداد را ه انداختند و بالاخره منصور امیر آصفی که آدم محجوبی بود از پرسپولیس رفت، آن روز به خاطر منصورخان ناراحت بودم اما بعدها فهمیدم که رفتن از پرسپولیس به صلاح او بوده است چون فضای پرسپولیس مناسب متانت و وقار او نبود. بعدها فهمیدم حتی او با این کار همزمان به من و علی آقا کمک کرده است.

 

علی آقا مدتی بود که کمی چاق شده و افت کرده بود، بعدازاین بازی بود که علی آقا متوجه کارش شد و چنان اوج گرفت که ۱۰ سال دیگر برای تیم پرسپولیس بازی کرد اما در آن دوران یک نکته جالب به من خیلی اطمینان داد این‌که کسی نمی‌گفت چرا علی پروین بازی نکرده بلکه می‌گفتند این جوان که به‌جای علی پروین به زمین رفته و بازی کرده چقدر خوب بازی می‌کند. البته بعضی‌ها هم همان شعار معروف را دادند که «علی حقت و خوردن و به جات بچه آوردن».

 

بیوگرافی حمید درخشان

 

دریبل نخوردم لیز خوردم

من در دربی سال ۱۳۶۲ که تنها باخت من در دربی بود یک خاطره بد دارم، این‌که رضا نعلچگر من را دریبل کرد و سانتر کرد و پرویز مظلومی با سر گل زد؛ اما خیلی‌ها می‌پرسند تو چطور از نعلچگر دریبل خوردی چون من اهل دریبل خوردن نبودم، جوابش این است که گوشه‌ای از محوطه جریمه در آن بازی خیس بود و من ناگهان لیز خوردم، اگر بازهم فیلم آن بازی را ببینید متوجه می‌شوید که شرایط من در آن صحنه عادی نبوده، باید یادآور شوم در آن بازی استقلال بی‌تردید از ما بهتر بود.

 

حرفم درست بود، دوای درد من بودم

بله درست است من گفتم دوای درد پرسپولیس حمید درخشان است. سرم هم بالاست و تکرار می‌کنم دوای درد من بودم، من که تیم را در جایگاه نهم از علی دایی گرفتم و نهم به برانکو دادم. در آسیا تیم هم با استراتژِی من به دور دوم رفت اما من وقتی به تیم آمدم آقای سیاسی گفت تا نیم‌فصل صبر کن، بین ۲ نیم‌فصل من ۱۰ میلیارد در اختیارت می‌گذارم تا بازیکنانی را که می‌خواهی بگیری، اما در نیم‌فصل سیاسی را بردند زندان.

 

من هم با توجه به بودجه می‌توانستم بازیکن بگیرم. تازه در همین مدت بازیکنی استثنایی مثل گابریل را گرفتم که در یکی از بازی‌ها او را زدند و کارش را به‌جایی رساندند که من وخوردبین فکر کردیم او همان شب می‌میرد.

 

بعد بازی‌ها را متراکم گذاشتند. انگار دنبال هدفی بودند مثل حذف پرسپولیس! منظورم همان بازی برابر مسجدسلیمان بود که وسط بازی‌های ما در آسیا گذاشتند و تیم را خراب و خسته کردند.

 

 

 

منبع: ویکی پدیا ، سایت نود ، ورزش سه

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۱ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied