شمانیوز
شما نیوز

هشدار جدی فیفا به فدراسیون فوتبال ایران !

نه! فیفا از موضع خود کوتاه نیامد؛ فدراسیون جهانی فوتبال خواستار تغییرات سریع در اساسنامه فدراسیون فوتبال ایران است.

هشدار جدی فیفا به فدراسیون فوتبال ایران !

به گزارش خبرنگار شمانیوز و به نقل از ورزش سه :  پس از پاسخ فدراسیون فوتبال به اولین نامه فدراسیون جهانی مبنی بر دریافت یک زمان استراحت تا برگزاری انتخابات و سپس اعمال تغییرات بر اساسنامه، این درخواست با پاسخ منفی فیفا مواجهه شده و با توجه به این موضوع انتخابات فدراسیون فوتبال ایران در تاریخ مقرر برگزار نخواهد شد مگر آنکه فدراسیون فوتبال در اقدامی جادویی ناگهان در کمتر از ده روز تغییرات اساسنامه را اعمال و آن‌را به تصویب مجمع برساند.

در نامه ای که به امضای ورون موسنگو اومبا رئیس دپارتمان های عضو رسیده، او من پافشاری بر مواردی که قبلاً درباره آن‌ها بحث کافی صحبت گرفته، فدراسیون فوتبال ایران را بابت عدم توجه به اجرایی کردن اصلاحات اساسنامه و عدم تصویب آن مورد شماتت قرار می‌دهد و همچنین در لابه‌لای سطور مجددا نامه تاکید شده که وزیر ورزش و معاون او حق حضور در انتخابات و پرکردن برگه آرا را ندارند چراکه این عمل بر اخلاف منشور است و بی طرفی انتخابات را زیر سوال می‌برد.

در چنین شرایطی به نظر راهی جز تمکین و اعمال تغییراتی که قبلاً از طریق دو عضو حقوقی فیفا و یک عضو حقوقی ای‌اف‌سی در جلساتی در فدراسیون فوتبال با حضور عضو کمیته تبیین مقررات فوتبال ایران انجام شده نیست، بعد از تصویب این اساسنامه در مجمع عمومی باید تاریخ جدیدی را برای فدراسیون فوتبال تعیین کرد.

طبعا وزارت ورزش علاقه ندارد کنترل خود را بر فوتبال که مهم‌ترین فدراسیون عضو این سازمان است از دست بدهد اما ریل‌گذاری فیفا در تمام این چند دهه مقابل کنترل‌هایی است که از نهادهای بالاتر بر فوتبال اعمال می‌شود و اصرار بر آنچه از مدیران ورزشی ایران انتظار دارند می‌تواند به مسأله بزرگ تعلیق ختم شود.

 

متن نامه و ترجمه آن به شرح زیر است:

«دبیرکل عزیز

ما اعلام می‌کنیم که مکاتبات شما را در تاریخ ۲۷ فوریه دریافت کرده‌ایم.

در این نامه می‌خواهیم بار دیگر توجه شما را به این حقیقت جلب کنیم که فدراسیون‌های عضو فیفا، باید اساسنامه‌ای را به تصویب برسانند که مطابق با الزامات و استاندارد‌های اساسنامه فیفا (ماده ۱۵) باشد.

اساسنامه فعلی فدراسیون فوتبال جمهوری اسلامی ایران، مطابق با این تعهد، قوانین و الزامات نیست. علاوه بر این به نظر می‌رسد ناسازگاری‌هایی بین نسخه انگلیسی و فارسی اساسنامه فدراسیون فوتبال ایران و البته اسناد مربوط به مراحل ثبت‌نام از داوطلبان که برای AFC در تاریخ ۳ فوریه ارسال شده است وجود دارد.

ما می‌خواهیم به این موضوع اشاره کنیم که در آئین‌نامه اجرایی انتخاباتی که شما در مکاتبه قبلی پیوست کرده بودید مقررات انتخاباتی مورد تایید فیفا در آن رعایت نشده است و به جای آن درگیر موضوع صلاحیت و پذیرش نامزد‌ها شده‌اید.

این آئین‌نامه نشان نمی‌دهد که شما می‌خواهید یک کمیته و آئین‌نامه انتخاباتی مستقل را برای برگزاری انتخابات تشکیل بدهید و در واقع در این اسناد هم شما قوانین و الزامات فیفا را رعایت نکرده‌اید.

در اساسنامه فعلی فدراسیون فوتبال ایران، وزیر ورزش و جوانان و معاون او عضو رای دهنده در مجمع عمومی هستند. در نتیجه ما باید یادآوری کنیم، شما محتوای منشور المپیک و اساسنامه فیفا (ماده ۱۴ و ماده ۱۹) که تصریح می‌کند همه‌ی اعضای مجمع موظف هستند به طور مستقل و بدون هیچ تاثیر بی‌موردی از سوی اشخاص ثالث امور خودشان را اداره کنند رعایت نکرده‌اید.

در انتها ما یادآوری می‌کنیم که علیرغم آنکه فدراسیون فوتبال جمهوری اسلامی ایران، پیش‌نویس اساسنامه را بازنگری کرده است و آئین‌نامه اجرایی مورد تایید فیفا را از آگوست ۲۰۱۹ در اختیار دارد، این فدراسیون اقدامات لازم و قانونی را به منظور تصویب اساسنامه اصلاح شده نهایی فراهم نکرده است.

پس ضمن درخواست برای درک این موضوعات، می‌خواهیم دوباره موضع‌گیری محکم و سخت فیفا و AFC را تکرار کنیم که فدراسیون فوتبال جمهوری اسلامی ایران باید، اساسنامه و آئین‌نامه انتخاباتی جدید مورد تایید فیفا و دستورالعمل‌های مورد تایید مجمع عمومی را پیش از برگزاری انتخابات به تصویب برساند.»

 

 
آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۱ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied