شمانیوز
شما نیوز

بیوگرافی مریم طوسی ، سریع ترین دونده ایرانی + تصاویر

مریم طوسی رکورددار دوهای ۶۰ متر، ۱۰۰ متر، ۲۰۰ متر و ۴۰۰ متر زنان ایران است. مریم طوسی در پنجمین دورهٔ مسابقات دو و میدانی داخل سالن قهرمانی آسیا در شهر هانگژو چین، مدال طلای ۴۰۰ متر سرعت را دریافت کرد.

بیوگرافی مریم طوسی ، سریع ترین دونده ایرانی + تصاویر

مریم طوسی رکورددار دوهای ۶۰ متر، ۱۰۰ متر، ۲۰۰ متر و ۴۰۰ متر زنان ایران است. مریم طوسی در پنجمین دورهٔ مسابقات دو و میدانی داخل سالن قهرمانی آسیا در شهر هانگژو چین، مدال طلای ۴۰۰ متر سرعت را دریافت کرد. مریم طوسی (زادهٔ ۱۴ آذر ۱۳۶۷ در تهران) بهترین ورزشکار سال ٩٢ و بهترین ورزشکار اخلاق سال ٩٢، فارغ التحصیل رشته ی تربیت بدنی دانشگاه تهران، ورزشکار زن ایرانی و دوندهٔ دوهای سرعت است. مریم طوسی رکورددار دوهای ۶۰ متر، ۱۰۰ متر، ۲۰۰ متر و ۴۰۰ متر زنان ایران است. طوسی دو مدال طلای قهرمانیِ داخل سالن آسیا در دو ۴۰۰ متر و سه مدال برنز در دوهای ۴ در ۴۰۰ متر امدادی و ۶۰ متر ستارگان آسیا را به‌دست آورده‌است.

hhs3474-maryam-tousi

 

افتخارات مریم طوسی

مریم طوسی در پنجمین دورهٔ مسابقات دو و میدانی داخل سالن قهرمانی آسیا در شهر هانگژو چین، مدال طلای ۴۰۰ متر سرعت را دریافت کند. وی با طی کردن ۴۰۰ متر در مدت‌زمان ۵۳ ثانیه و ۸۵ صدم ثانیه، ضمن کسب گردن‌آویز طلا، رکورد ایران را ارتقا داد. این در حالی بود که مریم طوسی به‌دلیل قوانین موجود در کشور ایران، با پوشش اسلامی در مسابقه شرکت کرده‌بود. رکورد پیشین این ماده در اختیار همین ورزشکار با مدت‌زمان ۵۵ ثانیه و ۱۳ صدم ثانیه بود. جایزه‌ای که بابت شکستن رکورد زنان ایران به مریم طوسی داده شده‌ بود قبلاً کمتر از  ۵۰۰ هزار تومان اعلام شد، درحالی‌که به دونده‌ای که در رشتهٔ مردان رکورد مشابهی را جابجا کرده‌بود یک اتومبیل اهدا شد.

 

مریم طوسی در رقابت‌های جایزهٔ بزرگ آسیا در تایلند به مدال طلای مادهٔ ۴۰۰ متر دست یافت. طوسی در رقابت‌های کشورهای اسلامی ۲۰۱۳ که در اندونزی برگزار شده‌بود، توانست در مسابقات ۱۰۰ متر و ۲۰۰ متر صاحب دو مدال طلا شود و رکورد ایران در این رشته را نیز ارتقا دهد.

 

بخشی از مصاحبه با مریم طوسی

تا به حال شده بخواهی در کشور دیگر به این رشته بپردازی؟

مریم طوسی: همیشه دوست دارم در ایران باشم و برای هم وطنانم افتخار کسب کنم. تا این که در کشوری غریب به این ورزش بپردازم. البته خیلی دوست داشتم امکانات کشورم مانند سایر کشورهای اروپایی بود و نه تنها من، بلکه تمامی ورزشکاران به خصوص بانوان که به نسبت آقایان شرایط بسیار سخت تری دارند، انتظار داریم تا به ما اهمیت بیشتری داده و امکانات بیشتری را در اختیار ما قرار بدهند، از طرفی ما بانوان ثابت کرده ایم که در کسب مدال توانایی داریم.

hhs3468-maryam-tousi

مریم طوسی علاوه بر فعالیت ورزشی، در عرصه اجتماعی نیز فعال است، مانند سفیر حسن نیت بودن.

مریم طوسی: بله، من این افتخار را دارم که در انجمن سلامت خانواده به عنوان سفیر حسن نیت و سلامت خانواده انتخاب شدم. در این انجمن تمام تلاش مان این است که بتوانیم جوانان مان را نسبت به خطرات اطرافشان آگاه کنیم.

 

چرا دوومیدانی؟

مریم طوسی: من در خانواده ای بزرگ شدم که تقریبا همه ورزشی هستند و ورزش را دوست دارند. پدرم والیبال بازی می کردن، من هم می شود گفت کودک بسیار فعالی بودم و سرعت را از ابتدا دوست داشتم. البته برای ادامه این رشته از خیلی موانع رد شدم.

 

چطور موانعی؟
مریم طوسی: در زمان دبستان به مسابقات کشوری دعوت شدم، اما به دلیل برخی مشکلات، مادرم رضایت به ادامه این ورزش را نداشت، بعد از آن، من تمامی رشته ها را امتحان کردم، ولی دوومیدانی برای من معنی دیگری داشت، تا این که در دبیرستان بدون اطلاع مادرم و یواشکی در مسابقات استانی شرکت و جواز مسابقات کشوری را دریافت کردم که بعد از آن، به خانواده ام از علاقه ام گفتم، آنها هم بعد از دیدن علاقه زیاد من به این رشته با ادامه دادنم موافقت کردند.



تا به حال شده خسته شده و دیگه نتوانی ادامه بدی؟
مریم طوسی: دوومیدانی، رشته ای سنگین با تمرین های سخت است. شاید خیلی ها آمدند حتی مدال هم گرفتند اما دوام نیاورده و کنار کشیدند. در دوومیدانی باید عشق داشته باشی تا بتوانی فشار تمرینات را تحمل کنی. البته این را هم باید اضافه کنم که همیشه حمایت مردم و خانواده ام به من برای ادامه دادن انگیزه داد.

 

بچه چندم خانواده هستی؟

مریم طوسی: من بچه سوم و آخر خانواده هستم و دو برادر بزرگ تر از خودم دارم.

 

شده کسی ازت امضا بخواد؟

مریم طوسی: بله؛ شده منو شناختن و خواستن تا باهاشون عکس بیندازم. این موضوع واقعا برای من بسیار ذلت بخش و هیجان انگیزه و حس غرور و افتخار به من می ده.

 

به غیر از دوومیدانی به رشته دیگری هم علاقه داری؟

مریم طوسی: بیشتر والیبال را دوست دارم و تعقیب می کنم. در طول بازی های لیگ هم تا جایی که بتونم به سالن می روم و از نزدیک بازی ها را دنبال می کنم.

 

دوست داشتی دوومیدانی هم مانند والیبال و فوتبال در ایران طرفدار داشت؟

مریم طوسی: به طور حتم، صددرصد، دوومیدان رشته ای با 24 ماده است رشته ای پر از هیجان، در کشورهای دیگر بلیط های دوومیدانی چند هفته قبل فروش می رود ولی متاسفانه در ایران این رشته تماشاگری ندارد.

 

hhs3471-maryam-tousi

دلیل این کم توجهی نسبت به این رشته چه چیزی می تواند باشد؟

مریم طوسی: متاسفانه کم لطفی رسانه ها در امر تبلیغات، علل اصلی این پیشامد است. امیدوارم فدراسیون ها، بودجه ای برای تبلیغات و جذب بیشتر اسپانسرها در نظر بگیرند.

 

شنیدیم مریم خانم به غیر از حوزه ورزشی دستی هم در هنر دارد، همین طوره؟

مریم طوسی: من در گذشته به نقاشی هم می پرداختم و با مدادرنگی به صورت حرفه ای چهره می کشیدم. الان هم خلی دوست دارم گاهی بشینم و بکشم ولی خوب فشردگی تمرینات اجازه نمی دهد.

 

برخی از ورزشکارها بعد از مدتی وارد عرصه بازیگری می شوند شما چطور؟ دوست داری بازیگر شوی؟

مریم طوسی: چند تا پیشنهاد بازیگری داشتم! ولی دوست ندارم در حال حاضر به حاشیه بروم ترجیح می دهم فعلا در دوومیدانی به فعالیتم ادامه بدهم، چون اگر به سمت و سوی بازیگری بروم دیگر تمرکزم نسبت به ورزش بهم خواهدریخت.

 

در بین هنرپیشگان طرفدار کدام بازیگر هستی؟

مریم طوسی: بازی علی نصیریان، پرویز پرستویی و فیلم های کمدی مخصوصا با بازی اکبر عبدی رو خیلی دوست دارم.

 

hhs3472-maryam-tousi

در مورد سریال های ایرانی چه نظری داری؟ آیا مجموعه های ایرانی را دنبال می کنی؟

مریم طوسی: بله، سریال های ایرانی را تا جایی که بتوانم تعقیب می کنم. بین سریال ها هم «پایتخت» را خیلی دوست داشتم و پایتخت 4 را هم دنبال خواهم کرد.

 

چند جمله برای دخترانی که آرزو دارند روزی همچون مریم طوسی باشند.

مریم طوسی: تا به امروز که من به این جایگاه رسیدم با تلاش و پشتکار بوده و این دوومیدانی بود که به من آموخت، هر مانعی که جلوی راهم سبز شد چگونه از آن رد شده و هیچگاه متوقف نشوم. هر انسانی هر هدفی هم که داشته باشد، باید برای رسیدن به آن از موانع رد شده و سختی راه را تحمل کند، امیدوارم تمامی جوان های کشورم در هر حوزه ای که فعالیت دارند به هدف خود رسیده و قله های موفقیت را تک به تک فتح کنند.

 

مریم طوسی تو کارای خانه چطوره، دستی تو آشپزی داری؟

حقیقتش به دلیل این که اکثر اوقات صبح ها و بعدازظهرها در تمرین هستم وقتی به خانه بر می گردم خیلی خسته می شم، اما زمانی که تمرین نداشته باشم حتما در کارها به مادرم کمک می کنم. در مورد آشپزی هم باید بگویم شاید کمتر بتونم غذا بپزم. اما معمولا طعمش خوب از آب در می آید.

 

خودت دوست داری کم کم تشکیل خانواده بدی؟

مریم طوسی: بله من هم مانند همه دوست دارم زندگی خودم را تشکیل بدهم. به هر حال جزئی از زندگی است ولی در حال حاضر به دلیل پیش رو داشتن تورنمنت های مهم سعی می کنم ذهنم را بیشتر به مسابقات معطوف کنم ولی امیدوارم که آینده خوبی در انتظار داشته باشم.

 

hhs3473-maryam-tousi

در همه کارهای زندگی سریع هستی یا این سرعت، مختص دوومیدان است؟

مریم طوسی: من در زندگی عادی خیلی خونسرد و آرام هستم و اهل عجله نیستم حتی گاهی مادرم از این رفتار من حرص می خورد.

 

دست فرمونت چطوره؟

مریم طوسی: وا... می گن که خوبه (با خنده). البته همیشه با سرعت مجاز رانندگی می کنم، چون از ابتدا که رانندگی را شروع کردم پدرم یه نصیحتی کرد و گفت این ماشین فقط دو تیکه آهن است و اگر غلفت کنی، پشیمونی بزرگی به وجود می آید که قابل جبران نیست، خدا رو شکر تا به حال تصادفی نداشتم.

 

مریم طوسی طرفدار کدام خواننده است؟

گروه «چارتار» رو خیلی دوست دارم ولی متاسفانه یکی دو بار که در تهران کنسرت داشتند، من مسافرت بودم و نتوانستم به کنسرت این گروه بروم.

 

منبع : بیتوته

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۲ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied