شمانیوز
شما نیوز

قراردادی عجیب برای فروش پیراهن پرسپولیس+ سند

در قراردادی که از طریق کارگزار باشگاه پرسپولیس به امضا رسیده، اجازه فروش پیراهن پرسپولیس به یک شرکت داده می‌شود و از این قرارداد تنها حدود ٨ درصد به پرسپولیس می‌رسد.

قراردادی عجیب برای فروش پیراهن پرسپولیس+ سند

فروش پیراهن یکی از مهمترین راه‌های درآمد باشگاه‌های فوتبال محسوب می‌شود و از این رو باشگاه‌های حرفه‌ای دنیا، حساب ویژه‌ای روی این موضوع دارند به طوری معمولا یک باشگاه از فروش پیراهن بازیکن جدیدش، درآمد خوبی به جیب می‌زند. البته در این بین معمولاً باشگاه‌های ایرانی سهم کمی از این موضوع می‌برند چراکه نبود سازوکار مناسب، مدیران را نسب به فروش البسه، بی انگیزه کرده است. با این حال گاهی هم قراردادهایی برای فروش البسه با برند باشگاه به امضا می‌رسد که بررسی آن‌ها، شائبه برانگیز بودن قراردادها را نشان می‌دهد. 

باشگاه پرسپولیس‌ که در چهار سال پیاپی در لیگ برتر به قهرمانی رسیده و توانسته نتایج رویایی برای هوادارانش کسب کند، قطعا دارای با ارزش ترین برند حال حاضر فوتبال ایران است، اما کارگزار این باشگاه در یک قرارداد عجیب، امتیاز فروش البسه‌ی با ارزش ترین برند فعلی فوتبال ایران را تنها با سهم ١٠ درصدی (که بخشی از این درصد هم به عنوان قدرالسهم کارگزار کسر می‌گردد) به یک شرکت واگذار کرده است.

بر اساس اسناد، کارگزار باشگاه پرسپولیس، از طرف این باشگاه (البته پرسپولیس‌ به عنوان مطلع قرارداد را امضا کرده است) به یک شرکت مجوز می‌دهد که با لوگوی رسمی پرسپولیس اقدام به تولید محصولات مختلف اعم از لباس ورزشی کرده و آن را انحصاری از طریق شبکه‌های تلویزیونی داخلی و خارجی به صورت تی وی شاپینگ به فروش برساند. در مقابل این شرکت هم ١٠ درصد از کل فروش خود تا سقف ٢٠ میلیارد تومان را به حساب کارگزار واریز می‌کند تا کارگزار پس از کسر درصد سهم خود، مابقی را به پرسپولیس بدهد.

این یعنی یک شرکت به راحتی اجازه فروش البسه ورزشی و اقلام مختلف با لوگوی پرسپولیس‌ را پیدا می‌کند و فقط به این باشگاه و کارگزارش ١٠درصد سهم می‌دهد. به عبارت دیگر اگر همان پیش‌بینی فروش ٢٠ میلیاردی این شرکت را در نظر بگیریم، در این صورت فقط ٢ میلیارد تومان عاید پرسپولیس و کارگزارش می‌شود. 

در این قرارداد ذکر شده که شرکت مذکور در زمان انعقاد قرارداد باید یک میلیارد تومان نقد و همینطور دو فقره چک ۵٠٠ میلیون تومانی ارائه کند اما بر اساس اعلام منابع آگاه از این قرارداد در بهمن ماه فقط ٧٠٠ میلیون تومان از سوی کارگزار به حساب پرسپولیس واریز شده است.

در این قرارداد که از تاریخ ١۴ بهمن ٩٨ به مدت دو سال قابل اجرا است، ذکر شده در صورت فروش بیش از ٢٠ میلیارد تومانی، سهم کارگزار و پرسپولیس کاهش یافته و به ٨ درصد می‌رسد که این بند بسیار عجیب به نظر می‌رسد!

در بخش دیگری از این قرارداد هم آمده: «در صورت اجرای صحیح کلیه مفاد قرارداد، قرارداد حاضر برای یک سال دیگر قابل تمدید و لازم‌الاجرا است.» که این یعنی پرسپولیس اجازه تولید و فروش پیراهنش را در یک قرارداد سه ساله با سهم فقط ١٠ درصدی به یک شرکت واگذار کرده است. البته نکته امیدوار کننده ماجرا اینجاست اجازه تولید و فروش محصولات پرسپولیس‌ خارج از شبکه‌های تلویزیونی به صورت انحصاری در اختیار این شرکت نیست.

یک حساب و کتاب ساده و مشاوره با اهالی فن در حوزه اقتصاد و برندینگ نشان می‌دهد که امضای چنین قراردادهایی برند «پرسپولیس» را ارزان‌تر از ارزش واقعی در اختیار دیگران قرار داده و حالا هم کسی پاسخگوی این ارزان فروشی نیست.

پرسپولیسی که چهار سال قهرمان لیگ برتر شده و به فینال لیگ قهرمانان آسیا رسیده است، باید از برندش آن‌قدر درآمد داشته باشد که مشکل مالی برایش ایجاد نشود اما متاسفانه مدیرانی با یک قرارداد عجیب همه پرسپولیس‌ را به یک کارگزار واگذار کره‌اند و کارگزار هم بدون پاسخگویی به ابهامات چنین قراردادهایی را به امضا می‌رساند. پرسپولیس‌ هم که بر اساس قراردادش با کارگزار، به عنوان مطلع باید نسب به امضای قراردادهای اینچنینی اقدام کند.

حالا پرسپولیس‌ با مشکلات مالی زیادی روبه‌رو است و باید مطالبات سرمربیان خارجی سابق خود را بپردازد اما چنین قراردادهایی دست و پای مدیران فعلی این باشگاه را برای درآمدزایی کلان بسته است.

 

منبع: ایسنا

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied