شمانیوز
شما نیوز

شهره بیات کیست؟

شهره بیات زاده ۲۳ اسفند ۱۳۶۵ در شهر رشت استان گیلان است. او نخستین و تنها زن داور بین‌المللی شطرنج رتبه A در آسیا و آموزگار فدراسیون جهانی شطرنج (فیده) است

شهره بیات کیست؟

شهره بیات  زاده ۲۳ اسفند ۱۳۶۵ در شهر رشت استان گیلان است. او نخستین و تنها زن داور بین‌المللی شطرنج رتبه A در آسیا و آموزگار فدراسیون جهانی شطرنج (فیده) است.

 

ماجرای کشف حجاب و پناهندگی شهره بیات

شهره بیات ،کشف حجاب و پناهندگی شهره بیات داور بین المللی شطرنج در رسانه های خارجی بازتاب پیدا کرد. ماجرا از انتشار عکس بدون حجاب شهره بیات در مسابقات قهرمانی جهان آغاز شد. انتشار این عکس ها باعث حواشی زیادی برای این داور شطرنج ایران شد. پیش از این پدر بیات داظهار کرده بود که عکس های بی حجاب دخترش شیطنت عکاسان بوده و او قصدی از این موضوع نداشته و از این عکسها تعجب کرده است.

این داور زن ایرانی پنج شنبه شب (۲۰ دی ماه)  نیز باردیگر در رقابت های قهرمانی بانوان بدون حجاب داوری کرد، موضوعی که حکایت از عدم بازگشت او به ایران دارد.

پدرشهره بیات صبح جمعه ۲۰ دی ضمن تایید مهاجرت و عدم بازگشت دخترش گفت: مصاحبه قبلی من عین واقعیت بود اما در این مدت مسائلی بین ما مطرح شد که او نگران ادامه فعالیتش شده بود لذا تصمیم گرفت که به کشور بازنگردد و با کمک فدارسیون جهانی کار ماندنش در یک کشور دیگر را دنبال کند.

او بیان کرد: باتوجه به تلاش های زیادی که من و مادرش و حتی رئیس فدارسیون ایران انجام دادیم تا او به ایران برگردد اما دخترم حاضر به برگشت نیست. من سه روز تلاش کردم که برگردد ولی او این تصمیم را ندارد . تمام تلاش ها را انجام دادیم و خودش به این نتیجه رسیده که برنگردد برایش بهتر است.

پدر شهره بیات افزود: من به عنوان پدر تا یک جایی می توانستم اصرار کنم. دخترم ازدواج کرده و برای خودش تصمیم می گیرد و من نمی توانم برای او تصمیم بگیرم.

شهره بیات در ۲۳ اسفندماه ۱۳۶۵ در شهر رشت به دنیا آمد. او از چهره های مطرح جهانی شطرنج بوده که سوابق بسیار زیادی در کارنامه خود دارد و توانسته افتخارات زیادی را در شطرنج به دست آورد. او اولین زن ایرانی بوده که به عنوان داور بین المللی در شطرنج فعالیت دارد که حالا خبر میرسد تصمیم گرفته که تغییر تابعیت داده و برای فیده فعالیت داشته باشد.

شهره بیات دارای مدرک A آسیا است و همچنین به عنوان مدرس شطرنج فعالیت دارد که در کشورهای اروپایی به عنوان مربی کار میکند و تا کنون برای کشور فرانسه و اسپانیا مربیگری کرده است.

او همچنین مسابقات مهم جهانی را داوری کرده است که مهمترین آنها فینال قهرمانی شطرنج جهان بوده است. این خانم همچنین به عنوان استاد فدراسیون جهانی شطرنج محسوب میشود و سابقه دبیری فدراسیون شطرنج ایران را نیز در کارنامه ورزشی خود دارد.

بیات اواخر مهر ماه ۱۳۹۷ بنا به دلایلی نامشخص از سمت خود استعفا کرد و سپس در سال ۲۰۱۹ به عنوان عضو ارشد کمیته داوران فدراسیون جهانی شطرنج و مدرس فیده انتخاب شد.

 

 

منبع: رصد امروز

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied