شمانیوز
شما نیوز

سرمربی های خارجی تیم استقلال

سرانجام پس از کش و قوس‌های فراوان آندرآ استراماچونی به طور رسمی و به مدت 2 سال (سال سوم توافقی) سرمربی استقلال شد. به هر حال آبی‌ها پس از 2 فصلی که آلمان‌‌ها را روی نیمکت خود نشاندند‌ که جز یک قهرمانی در جام حذفی موفقیتی برای‌شان نداشت، ایتالیایی‌ها را برای هدایت تیم انتخاب کردند.

سرمربی های خارجی تیم استقلال

به گزارش آی اسپورت، حالا باید دید مربی جوان ایتالیایی چه دستاوردی برای استقلال خواهد داشت. البته استراماچونی مربی کم‌تجربه‌ای هم نیست و نشستن روی نیمکت اینترمیلان و بردن تیم‌های بزرگی همچون یوونتوس و‌ میلان و... می‌تواند نور امیدی باشد برای آنهایی که ناامید از موفقیت‌های احتمالی او هستند.

در طول تاریخ باشگاه استقلال غیر از استراماچونی، 7 مربی خارجی روی نیمکت این تیم نشسته‌اند که از این حیث آلمان‌ها با 3 مربی (ولادیمیر جکیچ، رولاند کخ و وینفرد شفر) رکورددار هستند. سهم روس‌ها 2 مربی (یوگنی سکوموروخوف و‌ لئونید بیلفسکی)، سهم صرب‌ها یک مربی ( زدراکو رایکوف) و سهم ایرلند شمالی هم یک مربی (میک مک درموت) در تیم استقلال است. اما از این 7 مربی 5 مربی لیگ را پایان نرسانده اخراج شدند و مربیان دیگر جایگزین آنها شدند.

اولین مربی خارجی یک تیم ایرانی رایکوف صرب بود. او پس از به اتمام رسیدن قراردادش با فدراسیون فوتبال در سمت سرمربیگری تیم‌ملی ایران در سال 1348 با استقلال قرارداد بست و به مدت 7 سال مربی این تیم بود. رایکوف یکی از بهترین جام‌های باشگاهی را برای آبی‌ها به ارمغان آورد و توانست این تیم را برای نخستین بار قهرمان آسیا کند.

به طور کلی از زمان حضور مرد صرب در کادر فنی استقلال، این تیم در 11 جام شرکت کرد و توانست به 5 قهرمانی دست پیدا کند. حضور رایکوف در استقلال به قدری مثمرثمر بود که همچنان از او به عنوان بهترین مربی خارجی تاریخ باشگاه یاد می‌کنند. اما جالب است بدانید رایکوف با همه دستاورد‌هایش به دلیل آنکه در 2 فصل پیاپی نتواست تیمش را جزو 3 تیم اول لیگ کند در سال 1355 پس از 3 هفته از کار برکنار شد.

دومین مربی خارجی استقلال از کشور آلمان بود. ولادیمیر جکیچ 2سال سرمربی آبی‌ها بود و توانست به قهرمانی جام حذفی در سال 1357 دست پیدا کند. استقلال در لیگ با این مربی در سال اول به مقام چهارم رسید و سال بعد با نزدیک شدن انقلاب (۱۳۵۷) تیم را رها کرد و رفت.

سومین خارجی استقلال پس از 14 سال از روسیه انتخاب شد. یوگنی سکوموروخوف پس از برکناری بیژن ذوالفقارنسب، سرمربی آبی‌ها شد و توانست در دسته سوم جام آزادگان این تیم را قهرمان کند، سهمیه استان تهران را بازپس گیرد و‌ این تیم را روانه سوپرجام تهران در سال 1373 کند. اما پس از آن این مربی از استقلال جدا شد. البته سکوموروخوف سال 1378 بار دیگر سرمربی استقلال شد و با آنکه فصل را خوب شروع کرده بود اما در اسفندماه همان سال به دلیل کسب نتایج ضعیف از تیم کنار گذاشته شد.

چهارمین مربی خارجی و دومین مربی روس پس از کناره‌گیری نعلچگر انتخاب شد. لئونید بیلفسکی نتایج پرنوسانی در لیگ داشت و در میانه راه برکنار شد.

پنجمین مربی خارجی و دومین مربی آلمانی استقلالی‌ها رولاند کخ بود. کخ زمانی به عنوان سرمربی انتخاب شد که امیر قلعه‌نویی در فصل ۸۱-۱۳۸۰ به طور موقت مربی استقلال بود و حتی تیم را قهرمان جام حذفی هم کرد اما مدیران آبی‌ها از قلعه‌نویی خواسته بودند دستیار او‌ شود که مربی ایرانی این خواسته مدیران را قبول نکرد و استعفا داد. کخ پس از 24 سال از حضور نخستین مربی آلمانی هدایت آبی‌ها را برعهده گرفت اما به دلیل حذف از لیگ قهرمانان، علی فتح‌الله‌زاده، مدیر وقت درست 8 هفته مانده به پایان لیگ برتر او را برکنار کرد.

ششمین مربی خارجی استقلال پس از 14 سال از کشور ایرلند شمالی بود. میک مک درموت پس از برکناری علیرضا منصوریان در سال 1396 یک بازی روی نیمکت استقلال نشست تا آبی‌ها فرصت انتخاب مربی دیگری داشته باشند.

هفتمین مربی خارجی و سومین مربی آلمانی وینفرد شفر بود. شفر توانست تیم ناخوش منصوریان را در لیگ هفدهم به قهرمانی حذفی و سومی لیگ برساند. شفر فصل هجدهم را اما متفاوت با فصل قبلش شروع کرد و درحالی که می‌توانست تیمش را حتی به قهرمانی برساند، با گرفتن نتایج نه چندان مطلوب در 3 هفته مانده به پایان لیگ برکنار شد.

اما حالا استراماچونی قرار است نخستین تجربه ایتالیایی‌ها در لیگ ایران باشد. باید دید یک ایتالیایی تا چه زمانی می‌تواند در استقلال دوام بیاورد. البته باید به مربی جوان و جدید آبی‌ها زمان داد تا بتواند نتایج درخور توجه هوادارانش را بگیرد.

 

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۱ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied