شمانیوز
شما نیوز

بدنسازی قوی برگ برنده استقلال

تیم های لیگ برتر فوتبال ایران برای رسیدن دوران آمادگی در پیش فصل کارهای بدنسازی را انجام می دهند و موضوع مهم این است سبک های متفاوتی از بدنسازی را در این زمان به کار می گیرند.

بدنسازی قوی برگ برنده استقلال

به گزارش شمانیوز به نقل از " ورزش سه" تیم های لیگ برتری فوتبال ایران در دوران بدنسازی هستند و به اعتقاد خیلی از کارشناسان این دوران از مهمترین بخش های موفقیت یک تیم است. در حال حاضر استقلال و پرسپولیس و تراکتور سه تیم پرطرفدار فوتبال ایران نسبت به سال گذشته تغییرات اساسی در برنامه و تفکرات بدنسازی شان به وجود آورده اند.


امیرحاج قاسم مربی بدنساز سابق استقلال و تیم امید بسکتبال ایران دررابطه با این موضوع گفت:« موضوع بدنسازی چیزی است که مربیان تفکرات متفاوتی راجع به آن دارند. »


پرسپولیس یکی از تیم هایی است که تغییرات اساسی در نحوه بدنسازی اش ایجاد شده است. قهرمان سه دوره متوالی لیگ برتر در چهار فصل گذشته با مربی بدنساز کروات تمرینات سخت و پرفشاری را در پیش فصل می گذراند اما حالا مربی بدنساز اسپانیایی روش متفاوتی را به کار گرفته که به اندازه قبل پرفشار و دشوار نیست. حاج قاسم در این رابطه گفت:«من به شخصه به نحوه کار مارکو مربی بدنساز پرسپولیس اعتقاد دارم. به نظرم او فوتبال ایران را به خوبی می شناخت و توانست بازیکنان را به سطح مطلوبی برساند.» او افزود:« برانکو مربی است که اصولا با 14 بازیکن بازی می کند اما نحوه بدنسازی این تیم به گونه ای بود که کمترین میزان آسیب را داشت و در طول فصل کارایی بازیکنان بسیار بالا بود.»


مربی بدنساز استقلال در لیگ دوازدهم گفت:« من هم معتقدم که یک تیم باید در تمرینات پیش فصل فشار بیاورد و در طول فصل آمادگی اش را حفظ کند. تمرینات بدنسازی باید ترکیبی از تمرینات هوازی و غیرهوازی باشد و اگر در شروع فصل بازیکن تمرینات قدرتی نداشته باشد ورزشکار از نظر عضلانی دچار ضعف و آسیب می شوند. من زمانی از طرف فدراسیون فوتبال برای یک همایش به مالزی رفتم. در آن زمان مربی بدنساز تیم یوونتوس هم بود و می گفت باید در ابتدای فصل تمرینات قدرتی و با وزنه انجام شود. در تمام دنیا بازیکنان کار با دستگاه را انجام می دهند و در طول فصل باید عمق عضلات را تقویت کند. برخی از مربیان این کار را در طول فصل در کنار زمین انجام می دهند ودر کنار زمین وزنه می زنند.»


او در ادامه گفت:« بعضی از مربیان می گویند برای تمرینات قدرتی کش و وزنه می آوریم و در همان زمین تمرین کار می کنیم. اما موضوع مهم این است که آمادگی جسمانی اصل اساسی هر رشته ورزشی است. اگر مربی به سالن اعتقاد نداشته باشد باید دستگاه ها را ببرد کنار زمین کار کند.»


او همچنین گفت:« بعضی از مربیان ما به این نتیجه رسیده اند که مربی بدنساز خارجی خوب است در حالی که ما در ایران بدنساز خوب کم نداریم که کاملا نسبت به فوتبال ایران شناخت دارند. اما مربی های خارجی معمولا فوتبال ما را نمی شناسند. آقای منصوریان برای بدنسازی مک درموت را آورد اما متاسفانه برای این تیم کارایی نداشت. یک مربی بدنساز باید بازیکنانش را بشناسد. ما یک روزهایی به تمرین می رفتیم و بازیکن بزرگ تیم می آمد می گفت بچه ها از نظر روحی و روانی آمادگی تمرین پرفشار را ندارند و ما تمرین را خرد می کردیم اما مربی خارجی درکش از بازیکن ایرانی متفاوت است. کمتر بازیکنی در ایران هست که ساعت ده شب می خوابد و بدنسازی این بازیکن با آن بازیکن حرفه ای اروپایی متفاوت است.»


او در ادامه افزود:« یکی از دلایل موفقیت پرسپولیس میزان آمادگی این تیم در پیش فصل بود. برانکو تیمش را در پیش فصل به خارج می برد و در اردو 15 روز تحت فشار قرار می داد و این آماده سازی باعث می شد تا بازیکنی مثل سیدجلال حسینی با آن سن و سال بتواند متدوام و بدون نوسان باشد. پرسپولیس در سال های قبل بهترین بدنسازی را داشت و من به عنوان کسی که در تیم حریفش بودم این را به خوبی لمس کردم. » او گفت:« متاسفانه خیلی از مربیان ما برای مربی بدنساز ارزشی قائل نیستند اما مربیانی مثل برانکو از این موضوع به خوبی استفاده کرده و به موفقیت رسیدند. بازیکن اگر بدن آماده نداشته باشد نمی تواند درست فکر و عمل کند. مهمترین اصل آمادگی جسمانی این است که شش هفته اول فصل را خوب بدنسازی کند آن هم مربی که فوتبال را بلد باشد. من قبل از مسابقات برای گرم کردن پژمان منتظری و امیرحسین صادقی توپ های بلند برایشان می فرستادم؛ مربی بدنساز باید فوتبال بلد باشد.»


او درباره آندره آ استراماچونی سرمربی ایتالیایی و بدنساز جدیدی که به این تیم پیوسته هم گفت:« خیلی نزدیک تیم استقلال نیستم اما خب تک و توک برخوردهایی داشتم. استقلالی ها یک بار به آکادمی المپیک آمدند و آنجا آن ها را دیدم. نمی دانم عملکرد بدنساز استقلال چگونه است چون تا جایی که من می دانم تحصیلات آکادمیک یا رزومه خاصی نداشت.»


مربی بدنساز استقلال در لیگ دوازدهم در پایان گفت:« ما در سال 91-92 با یکی از مسن ترین استقلال های لیگ برتر به مقام قهرمانی رسیدیم. فرهاد مجیدی در 37 سالگی آنقدر آماده بود که می گفتند او دوپینگ کرده اما آندرانیک تیموریان، جواد نکونام و دیگر بازیکنان با تجربه چی؟ همه آن ها در بهترین شرایط بودند و تیم به جمع چهار تیم لیگ قهرمانان رسید و حتی می توانست قهرمان شود.»

 

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied