شمانیوز
شما نیوز

نگاهی به عملکرد تمام خارجی‌های تاریخ پرسپولیس

پرسپولیس همواره بیشترین ضربه را از خرید بازیکن خارجی بی‌کیفیت دیده و البته نفراتی هم بودند که در این میان توانستند یکشبه ره صدساله را بروند و به محبوب‌ترین بازیکنان تاریخ باشگاه تبدیل شوند.

نگاهی به عملکرد تمام خارجی‌های تاریخ پرسپولیس

به گزارش خبرنگارشمانیوز و به نقل از ایرنا: جذب بازیکن خارجی بی کیفیت همواره به یکی از معظلات فوتبال ایران تبدیل شده است. بازیکنانی که کارایی لازم را ندارند و پس از جدایی هم مشکلات زیادی روی دست باشگاه‌های ایرانی می‌گذارند.

پرسپولیس این روزها به دنبال یک مهاجم خارجی می‌گردد تا با اضافه شدن این بازیکن به خط آتش تیم گابریل کالدرون، فهرست پرسپولیس برای فصل پیش رو کامل شود. با این حال باید دید که این بازیکن چه زمانی می‌تواند در نهایت در پرسپولیس موفق عمل کند یا خیر.

بد نیست نگاهی به عملکرد برخی از بازیکنان خارجی تاریخ پرسپولیس داشته باشیم و کارایی آنها را در این تیم ببینیم.

ماریو بودیمیر

بازیکنی که به عنوان یک مهاجم هدف از دیناموزاگرب کرواسی به جمع سرخپوشان اضافه شد. برانکو بارها از او به عنوان «شکارچی» و «گل‌زن قهار» یاد کرد اما او در زمان حضور در پرسپولیس بیشتر به عنوان یک مهاجم سایه ایفای نقش می‌کرد و نقش مکمل علی علیپور را در میدان داشت. او در زمان حضور در پرسپولیس تنها ۲ گل برای برانکو به ثمر رساند. بودیمیر گل اولش را به پاختاکور در لیگ قهرمانان زد و گل دوم را هم که با قهرمانی سرخپوشان همراه بود در جم به پارس جنوبی به ثمر رساند.

البته او در نقش یک گلساز موفق تر عمل کرد و روی چهار گل پرسپولیس در نیم فصل دوم تاثیر گذار بود. اماری که او را به یکی از بهترین گلسازهای نیم فصل دوم رقابت های لیگ برتر تبدیل کرد.

این بازیکن پس از جدایی اش از پرسپولیس عنوان کرد که هیچ پولی از این تیم دریافت نکرده و به همین خاطر از پرسپولیس به فیفا شکایت خواهد کرد.

گادوین منشا

مهاجم نیجریه‌ای پس از درخشش در پیکان به پرسپولیس پیوست اما همانطور که انتظار می رفت او هم در پرسپولیس به عنوان مهاجم مکمل علیپور ایفای نقش می کرد تا نقش متفاوتی را نسبت به دوران حضورش در پیکان ایفا کند.

این بازیکن را می توان یکی از خارجی های موثر در پرسپولیس دانست. گل حساس او را به الدحیل در مرحله یک چهارم نهایی که مقدمات حضور سرخپوشان در فینال را فراهم کرد می توان یکی از حساس ترین گل های تاریخ پرسپولیس دانست.

این بازیکن که یکی از مهره های اصلی تیم برانکو بود، در اقدامی غیر منتظره در نیم فصل توسط سرمربی کنار گذاشته شد. البته مسئولان پرسپولیس در آن زمان برای جلوگیری از بروز مشکل با این بازیکن برای جدایی توافق کردند تا مشکلی پرسپولیس را برای ادامه لیگ تهدید نکند.

با این وجود منشا با ۱۴ گل زده توانسته عنوان دومین گل زن برتر خارجی تاریخ پرسپولیس را تصاحب کند.

بشار رسن

هافبک جوان تیم ملی عراق در شرایطی که حضور در ترکیب اصلی پرسپولیس سخت به نظر می رسید، به جمع شاگردان برانکو اضافه شد و خیلی زود هم توانست به یکی از مهره های اصلی پرسپولیس تبدیل شود. این بازیکن امسال چهارمین فصل حضورش در پرسپولیس را تجربه خواهد کرد.

بوژیدار رادوشوویچ

خیلی از پیشکسوتان پرسپولیس بر این باور بودند که نیازی نیست پرسپولیس برای دروازه‌بان نیمکت نشین، بازیکنی خارجی بیاورد اما این دروازه بان در سه فصل گذشته توانسته به عنوان یک ذخیره مطمئن برای بیرانوند ایفای نقش کند و نمایش خوبی را در مسابقاتی که وظیفه حفاظت از دروازه پرسپولیس را دارد، از خود به اجرا بگذارد.

این بازیکن هم امسال چهارمین فصل حضور در پرسپولیس را پشت سر خواهد گذاشت.

آنتونی گولچ

مدافع دو رگه استرالیایی کروات هم یکی از خارجی های مشکل ساز برای پرسپولیس بود.

این بازیکن که سابقه بازی در فینال لیگ قهرمانان آسیا را داشت، در شرایطی به پرسپولیس آمد که خیلی ها از او به عنوان یکی از عناصر اصلی خط دفاع پرسپولیس یاد می کردند اما این بازیکن در چهار بازی اول لیگ حتی در فهرست ۱۸ نفره پرسپولیس هم جایی پیدا نکرد و در نهایت هم با توجه به بند فسخ قراردادی که داشت از پرسپولیس جدا شد.

او بدون حتی یک دقیقه بازی رسمی پرسپولیس را ترک کرد و بعد ها هم با توجه به شکایت به فیفا خسارت زیادی را به پرسپولیس وارد کرد.

اوکراینی‌های پر حاشیه

پس از برگزاری اردوی آماده سازی پرسپولیس در اوکراین، در اقدامی عجیب دو بازیکن اوکراینی به پرسپولیس اضافه شدند. ولادمیر پریموف به عنوان مهاجم و الکسی پلیانسکی به عنوان یک مدافع. این بازیکنان که حتی از فیزیک بدنی مناسبی هم برخوردار نبودند در شرایطی به پرسپولیس پیوستند که حضور انها با انتقادات زیادی همراه بود. پریموف تنها یک گل در یازده مسابقه ای که برای پرسپولیس تنها یک گل زد. پلیانسکی هم تنها در چهار بازی به میدان رفت که امار دقایق بازی وی در مجموع از یک نیمه هم کمتر بود.

الکساندر لوبانف

در زمانی که پرسپولیس از ناحیه دروازه بان خیلی آسیب پذیر ظاهر شده بود سرخپوشان دروازه بان شماره یک تیم ملی ازبکستان را به خدمت گرفتند اما فیزیک این دروازه بان چندان مناسب نبود.

لوبانف هم نتوانست تا ضعف پرسپولیس در گل خوردن را ترمیم کند تا در نهایت پرسپولیس به خاطر آمار تفاضل گل کمتر نسبت به استقلال خوزستان نایب قهرمان لیگ شود.

وی پس از حضور بیرانوند در پرسپولیس به خاطر نیمکت نشینی این تیم را ترک کرد.

لوکا ماریچ

مدافع کروات که توسط برانکو به پرسپولیس معرفی شد، پس از پشت سر گذاشتن یک فصل نه چندان موفق به کشورش بازگشت.

جری بنگستون

این بازیکن که از جام جهانی همراه تیم ملی هندوراس به پرسپولیس آمد، در یک فصل حضور در این تیم به عنوان مهاجم سوم تیم به بازی گرفته می شد اما با این وجود توانست آمار گلزنی خوبی را از خود به جای بگذارد و ۷ گل در یک فصل حضور در پرسپولیس بزند. گل او به استقلال در دقیقه ۹۴ او را به چهره محبوبی نزد هواداران تبدیل کرد.

فرناندو گابریل

یک بازیساز برزیلی با شاخصه های هجومی بود و خیلی زود به یکی از مهره های اصلی تیم برانکو بدل شد اما حضور او تنها یک نیم فصل به طول انجامید وسپس عنوان شد او به خاطر مشکلات به برانکو او از پرسپولیس رفت. این بازیکن هم پس از جدایی پرسپولیس را تا آستانه کسر امتیاز پیش برد اما سرانجام ماجرا ختم به خیر شد.

مانوئل تادئو

یک مهاجم برزیلی با اضافه وزن بالا به تیم حمید درخشان اضافه شد تا مشکل گلزنی را در کنار رضا نوروزی، محمد عباس زاده، مهدی طارمی حل کند اما او تنها یک بازی در ترکیب اصلی به میدان رفت و تنها یک گل هم به ثمر رساند.

مایکل اومانیا

تیم ملی کاستاریکا در جام جهانی ۲۰۱۴ توانست شگفتی ساز شود و از گروه مرگ به یک چهارم نهایی جام برسد. مایکل اومانیا یکی از عناصر موفقیت آن تیم بود. این بازیکن دو فصل در پرسپولیس بازی کرد و عملکرد او در خط دفاع سرخپوشان قابل قبول بود.

مارکو سپانوویچ

هافبک تدافعی که با نظر مستققیم علی دایی به پرسپولیس اضافه شد و در بدو ورود هم شماره ۸ پرسپولیس به وی تعلق یافت اما او در یک نیم فصل زمان حضور دایی تنها یک بازی به میدان رفت و سپس در لیست مازاد قرار گرفت.

این بازیکن هم یکی از پر ماجرا ترین خارجی های تاریخ پرسپولیس بود چرا که پس از ترک این تیم شکایت ۴۰ صفحه ای را از پرسپولیس به فیفا ارائه کرده بود.

مارکو پروویچ و زلاتکو گروژدانسکی

این ۲ نفر هم بازیکنانی دیگری بودند که در پرسپولیس بازی کردند و پس از ترک این تیم به فیفا شکایت کردند. «کئون چون» بازیکن اهل کره جنوبی هم از جمله بازیکنان ناکام در پرسپولیس بود و تنها چند جلسه پس از عقد قرارداد با تیم تمرین کرد. روبرتو ده سوزا هم از جمله خارجی های چند سال اخیر پرسپولیس بود.

نیلسون کوریا جونیور

دروازه بانی که در سی و پنج سالگی از لیگ پرتغال به پرسپولیس امد و خیلی زود توانست به دروازه بان اصلی سرخپوشان تبدیل شود. این دروازه بان سه فصل در پرسپولیس عملکرد خوبی داشت اما اشتباه او برابر راه اهن در دقایق پایانی بازی یکی از عوامل اصلی بود تا قهرمانی از پرسپولیس در آن فصل گرفته شود.

روبرتو سوسا

بازیکن برزیلی که در اولین بازی برای پرسپولیس دچار مصدومیت شدیدی شد و به واسطه ان چند ماه از تمرینات دور بود. این بازیکن را هم میتوان از شاکیان پرسپولیس دانست اما باشگاه پرسپولیس در ان مقطع ادعا می کرد که نامه های این بازیکن از فیفا به باشگاه نمی رسد.

آسمیر آودوکوویچ

دروازه بان اهل بوسنی و هرز گووین در شرایطی به پرسپولیس پیوست که در آن زمان به خاطر قانون منع به کارگیری دروازه‌بان خارجی وی نتوانست در لیگ ایران برای سرخپوشان به میدان برود و تنها در ۷ بازی در لیگ قهرمانان آسیا به پرسپولیس اضافه شد.

ایمون زاید

بازیکنی که توانست ره صد ساله را یک شبه بپیماید. در دربی معروف ۷۴ که پرسپولیس ۱۰ نفره با نتیجه ۲ بر صفر از استقلال عقب بود، این بازیکن به زمین آمد و در ۱۰ دقیقه سه گل به استقلال زد تا زمینه ساز یک برد تاریخی برای پرسپولیس شود و یک شبه به بازیکنی تاریخ ساز برای پرسپولیس تبدیل شود. وی که در طول حضورش در پرسپولیس ۱۲ گل به ثمر رساند، به غیر از استقلال برابر راه آهن و الشباب هم با لباس پرسپولیس هت تریک کرد.

ممددوتال مدافع بورکینا فاسوئی با سابقه سه دوره حضور در جام ملتهای آفریقا و سکو برست با سابقه حضور در تیم هایی مانند وست برموویچ و موناکو هم از جمله بازیکنانی بودند که چندان نتوانستند برای پرسپولیس موفق عمل کنند. البته هروه اوسالو هم از بورکینافاسو به پرسپولیس آمد که نتوانست هرگز جایی در ترکیب تیم داشته باشد.

هوار ملا محمد

یکی از موفق ترین بازیکنان تاریخ پرسپولیس بود که در خط میانی توانسته بود کنار کریم باقری برای خود جایی در فهرست پرسپولیس دست و پا کند و به عقیده خیلی از کارشناسان یکی از بازیکنان برتر عراقی لقب بگیرد که به فوتبال ایران امده است. وی پس از جدایی از پرسپولیس در تیم های استقلال و ذوب آهن هم سابقه بازی دارد.

تیاگو فراگا

این بازیکن هم به مدت دو سال توانست جایی برای خود در ترکیب پرسپولیس دست و پا کند و در دو سال حضور در این تیم ۳۹ بازی برای پرسپولیس انجام بدهد.

وسلی برزیلیا

مهاجم برزیلی که در چهارده بازی برای پرسپولیس به میدان رفت و تنها دو گل به ثمر رساند با انتقادات زیادی از سوی پیشکسوتان این بازشگاه مواجه شد.

اشپیتیم آرفی

بازیکنی که با پیام مشهد توانست دومین گلزن برتر لیگ شود، را می توان یکی از خارجی های نه چندان بد پرسپولیس معرفی کرد. این بازیکن در دو فصل حضور در پرسپولیس ۸ گل برای سرخپوشان زد.

پائولو دیکارمو

افشین قطبی او را به پرسپولیس آورد و همچنین او را آقای گل لیگ برزیل عنوان کرد. قطبی در معرفی این بازیکن گفت که روزی او بهترین بازیکن لیگ ایران خواهد شد اما کیفیت پایین او خیلی زود نمایان شد و این بازیکن از پرسپولیس رفت. نکته جالب این بود که شغل اصلی این بازیکن پرنده فروشی بود! وی تنها یک گل برای پرسپولیس زد.

فرانک آتسو

مدافع توگویی هم با کیفیت نه چندان خوب به پرسپولیس آمد و موفق ظاهر نشد. ایوان پترووویچ دیگر بازیکن خارجی آن مقطع پرسپولیس بود که توانست در فوتبال ایران جایی برای خود دست و پا کند.

ابراهیم توره

از معدود خارجی های خوبی بود که به فوتبال ایران آمد و پس از درخشش در پیکان به پرسپولیس پیوست. او در دوران حضور در پرسپولیس ۱۳ گل زد اما در اقدامی عجیب مسئولان پرسپولیس تلاشی برای حفظ او نکردند تا پرسپولیس را ترک کند. وی سپس به سپاهان رفت و از انجا هم راهی تیم های عربی شد اما پس از چند سال سر از موناکو فرانسه درآورد و چندین سال مهاجم اول این تیم مطرح فرانسوی بود.

رافائل ادرهو و ماجرای کسر ۶ امتیاز

در سالی که پرسپولیس برای قهرمانی با سپاهان می جنگید شوک بزرگی به این تیم وارد شد و ۶ امتیاز از این تیم کسر شد. کسر ۶ امتیاز به خاطر شکایت رافائل ادرهو مهاجم نیجریه ای بود. این بازیکن که ادعا شد در امارات کارگری می کرده، به محمدحسن انصاری‌فرد مدیرعامل وقت پرسپولیس معرفی شداما معلوم نبود برچه روند عقد قرارداد با وی خیلی سریع طی شد و نکته جالب این بود که قرارداد پیش از حاضر شدن جواب آزمایشات پزشکی عقد شده بود. این بازیکن هپاتیت داشت و به همین خاطر قرارداد وی فسخ شد اما او توانست از پرسپئلیس به فیفا شکایت کند و خساراتش را بگیرد تا یکی از شاهکارهای مدیریتی را در پرسپولیس شاهد باشیم.

مدافعان پانامایی

دو مدافع پانامایی زمان حضور علی پروین به پرسپولیس آمدند که یکی از انها تنها یک بازی کرد. علی پروین پس از عملکرد فاجعه بار این بازیکن در اظهار نظری در رختکن عنوان کرده بود که کاری به توانایی فنی او ندارد اما اگر سن این بازیکنان را می دانسته هرگز به حضور آنها در تیم رضایت نمی داده است.

از اولین خارجی تا رکوردی دست نیافتنی

ویلیام مک لوری و آلن ویتل اولین بازیکنان خارجی تاریخ پرسپولیس بودند که سال ۱۳۵۶ به پرسپولیس پیوستند. نکته جالب رکورد گل های زده ویتل است. او با ۱۶ گل برترین گل زن خارجی پرسپولیس است و هیچ بازیکنی تا کنون نتوانسته رکورد او را در پرسپولیس بزند.

کریستوفرره، یان نیکلوسکی، رافائل ادریو، ولاتکو و ممدوتال سرجمع برای پرسپولیس یک امتیاز در لیگ نگرفته اما مبالغ بسیار از پرسپولیس گرفته و تا اینجای کار ۱۲ امتیاز از پرسپولیس کسر کرده‌اند که این میزان ممکن است به ۱۸ امتیاز هم برسد.

در این میان خیلی از بازیکنان دیگر هم که چندان خوب نبودند در پرسپولیس حضور داشتند که نام آنها را در فهرست زیر می خوانید.

 

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied