شمانیوز
شما نیوز

پرسپولیس | واکسن

پرسپولسی‌ها واکسینه شدند | برکت یا سینوفارم؟

گفته می‌شد بازیکنان پرسپولیس واکسن برکت دریافت کرده‌اند ولی به نظر می‌رسد این گفته صحت نداشته است.

به گزارش شمانیوز: در چند روز گذشته اعلام شد تعدادی از ملی پوشان پرسپولیس در اردوی تیم ملی واکسن چینی و روسی زدند اما بقیه بازیکنان این تیم واکسن ایرانی برکت زدند. اکثر بازیکنان پرسپولیس واکسن برکت زدند و البته جعفر سمیعی هم همین واکسن را زده بود اما ملی‌پوشان پرسپولیس چون در اردوی تیم ملی بودند واکسن چینی و روسی زدند. به بعضی از فوتبالیست‌ها هم گفته بودند بعد از تزریق واکسن حداقل تا ۷۲ ساعت قلیان نکشید که همین مسئله حسابی سوژه شده بود!

حال امروز خبرهایی منتشر شد مبنی براینکه واکسن تمامی بازیکنان پرسپولیس در مرحله واکسیناسیون که به شدت مورد تاکید کنفدراسیون فوتبال آسیا قرار دارد، سینوفارم بوده است.

در حالی که برخی از سایت های خبری و روزنامه ها اعلام کرده اند بازیکنان و کادرفنی پرسپولیس واکسن برکت زده اند اما پیگیری ها نشان می دهد تمامی بازیکنان پرسپولیس از واکسن سینوفارم استفاده کرده اند و واکسن برکت برای آن ها استفاده نشده است.

گفتنی است کاروان پرسپولیس برای رعایت پروتکل های بهداشتی رقابت های لیگ قهرمانان آسیا همگی واکسینه شده اند تا در بازی های پیش رو دچار مشکل نباشند.

پرسپولیس باید روز 23 شهریور ماه در مرحله یک هشتم نهایی لیگ قهرمانان آسیا به مصاف استقلال تاجیکستان برود. سرخ پوشان این روزها در حال پیگیری تمرینات خود برای حضور پر قدرت در رقابت های لیگ قهرمانان آسیا هستند.

البته تمامی مربیان و بازیکنان پرسپولیس یک بار قبل از پرواز به دوشنبه، پایتخت تاجیکستان در تهران تست کرونا می دهند و بار دیگر به محض ورود به تاجیکستان، تست خواهند داد تا ناظر AFC و نماینده کنفدراسیون فوتبال آسیا سلامت آن ها را برای حضور در بازی تک حذفی مرحله یک هشتم نهایی لیگ قهرمانان آسیا تایید کند.

واکسن سینوفارم چیست؟

سینوفارم، شرکت چینی تولیدکننده واکسن کرونا که اکنون در حال تولید آن است، داده‌هایی را منتشر کرده که اثربخشی این واکسن را ۷۹ درصد نشان می‌دهد.

شرکت چینی سینوواک می‌گوید برای اخذ مجوز به نهادهای نظارتی درخواست داده است.

یکی از مزیت‌های این واکسن این است که می‌توان در دمای عادی یخچال نگهداری کرد. واکسن آکسفورد هم از این قابلیت برخوردار است.

این اولین واکسن از پنج واکسن کرونای چین است که اطلاعات مرحله آزمایش انسانی (مرحله سوم) آن به طور رسمی منتشر می‌شود.

امارات متحده عربی که برای اولین بار واکسن چینی سینوفارم چین را را ارزیابی کرد، اثربخشی آن را حدود ۸۶ درصد اعلام کرد.

سینوفارم اطلاعات کاملی در مورد واکسن این شرکت منتشر نکرده و سخنگوی سینوفارم از توضیح این اختلاف خودداری کرد و گفت نتایج دقیق بعدا منتشر می‌شود.

درباره واکسن‌های تولید چین چه می‌دانیم؟

امارات و بحرین از این واکسن برای کارکنان خط مقدم مبارزه با کرونا استفاده کرده‌اند.

در ادامه تلاش‌های جهانی برای تولید واکسن کرونا، به نظر می‌رسد چین با دو واکسن سینوفارم و سینوواک که در حال حاضر به بازارهای خارج از این کشور راه یافته‌اند، پیشرفت بزرگی کرده است.

سینوفارم یک شرکت دولتی داروسازی در چین است.

واکسن سینوفارم نیز همچون سینوواک دیگر واکسن کرونا چین، بر پایه ویروس مرده تولید شده است. به نظر می‌رسد ایران نیز تا حدی از همین روش برای تولید واکسن خود بهره‌ برده است.

نتایج آزمایش‌های حیوانی و مراحل اول و دوم آزمایش انسانی این واکسن‌ها با همکاری دانشگاه‌های مطرح چین پیشتر در نشریات معتبر انتشار یافته‌اند.

بنابر اعلام این شرکت، آزمایش مرحله سوم واکسن سینوفارم از اثربخشی ۷۹ درصدی این واکسن خبر می‌دهد که کمتر از دو واکسن فایزر و مدرنا و بیشتر از واکسن آکسفورد-استروزنیکا است. شرکت مدرنا از اثربخشی ۹۵ درصدی واکسن خود خبر داده است. بنابر داده‌ها اما میزان اثربخشی واکسن آکسفورد بریتانیا حدود ۷۰ درصد اعلام شده است.

اما حتی پیش از انتشار نتایج مرحله سوم، واکسن سینوفارم بر اساس یک برنامه اضطراری به تقریبا یک میلیون نفر در چین تزریق شده است. پروفسور دیل فیشر از دانشگاه ملی سنگاپور استفاده گسترده از یک واکسن بدون طی مرحله سوم را غیر معمول خوانده است.

اوایل ماه دسامبر امسال، کشور پرو آزمایش واکسن سینوفارم را به خاطر "رویداد جدی نامطلوبی" که برای یکی از داوطلبان رخ داد، به تعلیق درآورد. بعدتر اما این تعلیق برداشته شد.

توقف در جریان آزمایش‌های بالینی غیر معمول نیست. چنین اتفاقی در زمان آزمایش واکسن کرونا دانشگاه آکسفورد نیز روی داد.

در چین، عمدتا گسترش ویروس کرونا مهار شده و زندگی، آرام و آهسته "به یک وضعیت عادی جدید" بازمی‌گردد.

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۲ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied