شمانیوز
شما نیوز

علیرضا بیرانوند

علیرضا بیرانوند جهان را انگشت به دهان نگه داشت

مهارت خاص دروازه‌بان تیم ملی بازهم بازتاب جهانی داشت.

علیرضا بیرانوند جهان را انگشت به دهان نگه داشت

به گزارش شمانیوز: علیرضا بیرانوند، دروازه ‎بان تیم ملی ایران، که به پرتاب دست‌های بلند معروف است، در جریان دیدار برابر سوریه در مسابقات انتخابی جام جهانی 2022 قطر پرتاب دستی 80 متری داشت.

این دروازه‌بان 28 ساله که در حال حاضر به صورت قرضی در تیم بواویستای پرتغال بازی می‌کند به تیم ملی ایران کمک کرد تا در اولین دیدار از گروه A با یک گل برابر سوریه به پیروزی برسد. تک گل این بازی را علیرضا جهانبخش، بازیکن سابق برایتون، در دقیقه 56 به ثمر رساند.

بیرانوند موفق شد بلندترین پرتاب دست خود را در نیمه دوم چهل و پنجمین بازی‌اش با پیراهن تیم ملی در ورزشگاه آزادی انجام دهد. این کار واقعا دیوانه‌وار است. او چطور می‌تواند توپ را در چنین مسافتی ارسال کند؟ این کاری باورنکردنی است.

علاوه بر توانایی بیرانوند برای ارسال توپ در مسافت‌های طولانی، روایت زندگی این بازیکن نیز به همین اندازه تاثیرگذار است. او در جوانی از خانه رفت تا به رویایش برای تبدیل شدن به یک فوتبالیست حرفه‌ای جامه عمل بپوشاند و به دلیل دوری از خانه، مدتی جایی برای زندگی نداشت. گاردین پیش از این خبر داده بود که او حاضر شده در تولیدی لباس، کارواش و به عنوان پاکبان کار کند. سپس داستان او در جام جهانی 2018 زمانی جهانی شد که در دیدار مرحله گروهی برابر پرتغال توانست پنالتی کریستیانو رونالدو را مهار کند.

اما بیرانوند تنها دروازه‌بان با استعداد این بازی نبود. ابراهیم عالمه، دروازه‌بان 29 ساله سوری، به واسطه تکنیک غیرعادی دفع توپش توجه بسیاری را به خود جلب کرده است. عالمه که در طول این سال‌ها برای چندین تیم در لیگ سوریه بازی کرده از سال 2012 تا به حال 61 بازی ملی انجام داده است. استعداد عالمه اولین بار در جریان دیدار دوستانه برابر ژاپن در سال 2018 توجه بسیاری را به خود جلب کرد. جایی که او برای شروع مجدد بازی از یکی از فنون والیبال کمک گرفت تا توپ را در میانه میدان به یکی از بازیکنان تیمش برساند. او در طول این سال‌ها چندین عملکرد درخشان را در چارچوب دروازه تیم ملی سوریه به نمایش گذاشته است.

این حرکت بیرانوند در بسیاری از رسانه های دنیا نیز بازتاب داشت. روزنامه آ.اس اسپانیا با انتشار فیلم این پرتاب، به وجد آمد و درباره این پرتاب نوشت: دروازه بانی که دست خارق العاده دارد دوباره ما را به وجد آورد. نشریه «آس» اسپانیا با استفاده از لفظ «'bionic arm» برای تشبیه دست بیرانوند استفاده کرده است. این اصطلاح برای افرادی استفاده می شوند که دست مصنوعی برقی دارند و با قدرت این دست می توانند کارهای خارق العاده کنند.

وب سایت givemesport نیز با تیتر "طولانی ترین پرتاب فوتبال تاریخ؟ تصاویری باورنکردنی از علیرضا بیرانوند ایران در برابر سوریه" در این خصوص نوشت: تصاویری از علیرضا بیرانوند در دیدار برابر سوریه منتشر شده که او پرتابی بلند از لبه محوطه جریمه خودی به سمت دروازه حریف پرتاب می کند.

این وب سایت در ادامه نوشته است: نمی توان به طور دقیق تخمین زد که پرتاب بیرانوند چقدر بوده ولی به نظر می رسد او حداقل 70 یارد (تقریبا معادل 70 متر) توپ را پرتاب کرده است. به گفته کاران تجوانی یک نویسنده فوتبال، او این استعداد را از بازی محلی به نام "دال پران" که شامل پرتاب سنگ از مسافت های طولانی است، به دست آورده است.

علاوه بر این، وب سایت sportbible نیز از قافله عقب نماند و در این خصوص نوشت: علیرضا بیرانوند دروازه بان تیم ملی ایران در سراسر جهان به پرتاب های بلند و جالبش مشهور است و پنجشنبه شب در بازی مرحله مقدماتی جام جهانی مقابل سوریه، مانند یک منجنیق فوق العاده، پرتابی بیشتر از 80 یارد را ارسال کرد.

سایر واکنش‌های جهانی به پرتاب بلند علیرضا بیرانوند

*علیرضا بیرانوند با پرتاب خود در بازی ایران و سوریه ما را شگفت زده کرد.

* دروازه بان ایرانی می تواند به وضوح آینده شغلی خود را در ورزش دیگری در نظر بگیرد یا به یک مربی پرتاب ویژه تبدیل شود.

*یک پرتاب بلند توسط علیرضا بیرانوند!

*پرتاب بلند و 70 متری علیرضا بیرانوند و فرود پاس او روی پای مهاجم را مشاهده می کنید.

*لطفاً در مورد این پاس/پرتاب علیرضا بیرانوند دروازه بان ایرانی صحبت کنید.

* ظاهراً او بازی دال پاران را انجام داده است. بازی ای که در آن شما سنگ پرتاب می کردید. می بینید که این تمرین برای او مفید بوده است.

*علیرضا بیرانوند دروازه بان ایرانی باید طولانی ترین پرتاب را در فوتبال داشته باشد!

*همیشه دوست دارم این پرتاب ها را از علیرضا بیرانوند ببینم. داستان خوبی نیز در پشت آن وجود دارد: این حرکت از دال پران سرچشمه می گیرد، بازی ای که شامل پرتاب سنگ در مسافت های طولانی است و سرانجام (هرچند غیرمنتظره)، برای علیرضا بیرانوند به عنوان یک دروازه بان مورد استفاده قرار گرفت.

 

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied