شمانیوز
شما نیوز

علی دایی

دیدار علی دایی با کریستیانو رونالدو صحت دارد؟

پس از اینکه رونالدو رکورد علی دایی را شکست حالا سفیر ایران در پرتغال پیشنهاد دیدار با دایی را به رونالدو داده است.

دیدار علی دایی با کریستیانو رونالدو صحت دارد؟

به گزارش شمانیوزعلی دایی (زادهٔ ۱۴ بهمن ۱۳۴۸) بازیکن فوتبال بازنشستهٔ تیم ملی ایران و باشگاه پرسپولیس است. علی دایی علاوه بر بازی در لیگ برتر ایران، سابقه حضور در لیگ‌های ستارگان قطر، امارات و بوندسلیگا آلمان را هم در کارنامه دارد. علی دایی همچنین لقب آقای گل جهان را از آن خود کرده بود.
علی دایی اکنون مربی فوتبال، تجارت‌پیشه، کارآفرین و بنیانگذار و مدیرعامل شرکت پوشاک ورزشی دایی است.

دیدار علی دایی با کریستیانو رونالدو؛ این اتفاق چقدر برایتان جذاب است؟ آیا هیجان‌زده نمی‌شوید؟ علی دایی سال‌ها آقای گل فوتبال جهان بود. کریستیانو رونالدو ابرستاره فوتبال جهان توانست این رکورد را بشکند. بعد از این اتفاق، رونالدو با احترام فراوان متنی برای دایی منتشر کرد و او را شهریار خواند. وقتی این رابطه مجازی اینقدر قوی و دوستانه است، چرا نباید فرصتی فراهم شود تا آن‌ها یکدیگر را از نزدیک ببینند؟ «مرتضی دامن پاک جامی» سفیر ایران در پرتغال از قضا این پیشنهاد را به طرف مقابل داده. او صحبت‌هایی با سفیر پرتغال در تهران و همینطور رئیس فدراسیون فوتبال این کشور داشته و می‌گوید امیدوار است دایی و رونالدو یکدیگر را در پرتغال ملاقات کنند. با سفیر فوتبالی ایران در پرتغال گفت‌و‌گویی اختصاصی و ویژه درباره درخشش ایرانی‌ها در این کشور و همین‌طور دیپلماسی ورزشی داشتیم.

آقای دامن پاک، درخشش مهدی طارمی در پرتغال گویا نام ایران را بیش از هر زمان دیگری در این کشور سر زبان‌ها انداخته است. یک مقدار از جوی که کلا با حضور ورزشکاران ایرانی در پرتغال به وجود آمده صحبت کنید.

خوشبختانه عملکرد خیلی خوب فوتبالیستی، چون طارمی باعث شده تا او تبدیل به ستاره شود. به تعبیری او در تیم پورتو یک فوق ستاره است. عملکرد طارمی باعث شده هم نام او و هم ورزش ایران به ویژه بعد از گلزنی‌هایش در لیگ قهرمانان پررنگ شود. حریفان از نام طارمی ترس دارند. طبیعتا ما اینجا ارتباط خوبی با طارمی و دیگر ورزشکاران ایرانی داریم. از دور مراقب هستیم و اگر کمکی نیاز داشته باشند، حتما کنارشان خواهیم بود.

رابطه شما با مهدی طارمی هم بسیار دوستانه است. این رابطه از کجا به وجود آمده است؟

حدود دو سال قبل که طارمی به باشگاه ریوآوه ملحق شد، من هم به تازگی سفیر شده بودم. مسائل کنسولی برای سفر او انجام شد. بحث رفت و آمد‌ها برای تیم‌ملی بود. همه کار‌ها با مساعدت سفارتخانه به درستی انجام شد. من اولین بار برای تماشای بازی ریوآوه و بنفیکا دعوت شدم و توانستم بازی را از نزدیک ببینم. بعد از بازی بیشتر با طارمی آشنا شدم و خوشبختانه ارتباط ما ادامه پیدا کرد. آخرین بار هم حدودا دو هفته قبل برای بازی پورتو و میلان دعوت شدم. بعد از بازی طارمی را دیدم و به او تبریک و خسته نباشید گفتم. عملکرد بسیار خوبی در این باشگاه داشته است.

امسال نمایندگان ایران در ورزش پرتغال بیشتر هم شده. می‌توان گفت همه چیز با طارمی آغاز شده است؟

البته قبل از طارمی، امیرعابدزاده در پرتغال حضور داشت. او در باشگاه ماریتیمو بازی می‌کرد و امسال به اسپانیا رفت. بعد مهدی آمد که باعث شد یک پایگاه قوی برای بازیکنان ایرانی درست شود. باید کارلوس کی‌روش هم تشکر کنیم که به تعبیری مشوق مهدی طارمی برای حضور در پرتغال بود. در واقع حضور او سرآغازی شد برای درخشش فوتبالیست‌های ایرانی. طارمی در ریوآوه بهترین گلزن شد. توانست به تیم پورتو منتقل شود. بعد بازیکنان دیگری مثل محبی، جعفر سلمانی، علیپور، بیرانوند، نیازمند و مغانلو هم آمدند. الان ما ۵-۶ فوتبالیست خوب در پرتغال داریم. علاقه پرتغالی‌ها به ورزشکاران ما به رشته‌های دیگر هم کشانده شد. دیدیم که حسین طیبی بازیکن ارزنده تیم‌ملی فوتسال به بنفیکا ملحق شد. من اتفاقا برای حضور در مراسم قرارداد ایشان دعوت شدم. همانطور که می‌دانید بنفیکا یکی از قدیمی‌ترین و اصیل‌ترین باشگاه‌های پرتغال است. امسال هم سه والیبالیست هم به لیگ والیبال پرتغال آمدند. خانم رحمانی و ایمانی هم در لیگ والیبال پرتغال هستند. یک اتفاق خوبی که دو هفته قبل افتاد انتقال خانم سمیرا ایمانی به تیم والیبال پورتو به عنوان مربی بود. کار‌های ویزای ایشان هم به زودی انجام می‌شود و تشریف می‌آورند.

در پرتغال شاهد دیپلماسی ورزشی ایران هستیم. این قدر تبلیغ برای ایران با چقدر هزینه باید انجام می‌شد؟ نظرتان را در این باره بگویید.

این موضوع قابل توجه است. مثالی برای شما بزنم که متوجه دیپلماسی ورزشی ایران در پرتغال شوید و اهمیت موضوع را درک کنید. اخیرا در دیدار وزیر خارجه پرتغال و عبداللهیان وزیر خارجه ایران در نیویورک بحث فوتبالی شد. وزیر خارجه پرتغال در جلسه گفت: «بنده طرفدار تیم پورتو هستم. مهدی طارمی شما چه بازیکن خوبی است. من بازی‌اش را دوست دارم و طرفدار این بازیکن هستم.» وقتی ایشان چنین جمله‌ای می‌گوید، شما به خوبی از اهمیت دیپلماسی ورزشی مطلع می‌شوید.

در سال‌های گذشته همواره ارتباط بین پرتغال و ایران حائز اهمیت بوده است. در ماجرای شکستن رکورد علی دایی توسط کریستیانو رونالدو به این موضوع بیشتر توجه شود. اتفاقا در تلاشیم تا دو اسطوره فوتبال ایران و پرتغال با یکدیگر ملاقات کنند. اتفاقا دو هفته پیش با رئیس فدراسیون پرتغال دیدار و گفتگو کردیم تا کار مشترکی انجام دهیم. البته بنده این موضوع را با سفیر پرتغال در تهران هم مطرح کردم که ایشان استقبال کردند. حرف ما این بود به دلیل جایگاه این دو چهره و همینطور جایگاهی که فوتبال پرتغال و ایران دارند، زمینه برای این دیدار مهیا شود. ایده مطرح شده و فدراسیون فوتبال پرتغال هم به گرمی استقبال کرد. در ایران که چنین چیزی ممکن نیست، ولی امیدواریم این دیدار در لیسبون انجام شود. همچنین از آقای عزیزی خادم رئیس فدراسیون فوتبال هم دعوت شده تا به پرتغال بیاید و با مسؤولان فدراسیون این کشور دیدار داشته باشد. تلاش ما این است که بتوانیم یک دیدار دوستانه را بین تیم‌ملی دو کشور هماهنگ کنیم. البته بسیار مهم خواهد بود که در برنامه بازی‌های تیم‌ملی پرتغال جای خالی وجود داشته باشد.

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied