شمانیوز
شما نیوز

ریزِ عملکرد افشین قطبی در ایران و ژاپن-جدول

شبکه مردمی اطلاع رسانی(شمانیوز): نزدیک ترین گزینه به نیمکت پرسپولیس در صورت برکناری یا استعفای احتمالی حمید درخشان، سرمربی 51 ساله ای است که با لقب افشین امپراطور در میان هواداران سرخ شناخته می شود و واژه "دل شیر" او را همه به یاد دارند!

به گزارش خبرنگار شبکه مردمی اطلاع رسانی(شمانیوز): افشین قطبی اولین‌بار در لیگ هفتم حرفه‌ای با استقبال پرشور هواداران پای به فوتبال ایران گذاشت، زمانی که قرار شد به جای مصطفی دنیزلی مربی محبوب ترک تبار روی نیمکت پرسپولیس بنشیند. کمک مربی و آنالیزور سابق گاس هیدینک در تیم ملی کره‌جنوبی خیلی زود جای خود را میان قلب‌ هواداران سرخ باز کرد و به افشین امپراتور تبدیل شد و در نهایت قرمزها با او دومین و آخرین قهرمانی خود در لیگ برتر را جشن گرفتند.
ریزِ عملکرد افشین قطبی در ایران و ژاپن +جدول

قهرمانی با فاصله 15 امتیازی از آبی‌ها

به گزارش مشرق، افشین قطبی در پرسپولیس شروعی قابل تقدیر داشت؛ کسب 18 پیروزی و 11 تساوی در 34 هفته لیگ سبب شد تا پرسپولیس پس از 5 دوره ناکامی با 59 امتیاز قهرمان شود. قهرمانی سرخپوشان از آنجا شیرین تر شد که در دقیقه 97 با گل سپهر حیدری موفق شد سپاهان مدعی را شکست داده و ورق قهرمانی را به سود خود برگرداند.
تیمی که بالاتر از سپاهان (58) صبا (52) و ابومسلم (50) امتیازی قهرمان شد با رقیب سنتی‌اش استقلال 15 امتیاز اختلاف داشت و این بر محبوبیت امپراتور می‌افزود.
ریزِ عملکرد افشین قطبی در ایران و ژاپن +جدول

پرسپولیس با قطبی در لیگ هفتم، 5 مرتبه رنگ شکست را برابر سپاهان (2بریک) داماش (یک بر صفر) راه‌آهن (2بریک) ذوب‌آهن‌ (2برصفر) و استقلال اهواز (4بریک) تجربه کرد آن هم در شرایطی که با تفاضل گل 21+ بهترین عملکرد را در مجموع گل‌های زده و خورده میان سایر مدعیان داشت. استعفا از پرسپولیس برای هدایت تیم ملی در لیگ هشتم پرسپولیس با قطبی شروع بدی نداشت. قهرمان با سرمربی موفقش اول سایپا را یک بر صفر برد، بعد 3بریک پاس همدان را شکست داد. با این حال دو تساوی مشابه 2-2 با ملوان (انزلی) و ذوب‌آهن‌ (تهران) وقتی به شکست یک بر صفر مقابل مس ختم شد، آرام‌آرام جو را برخلاف انتظار امپراتور ملتهب کرد. پرسپولیس بعد از آن پیام مشهد و داماش را برد و البته در داربی یک-یک متوقف شد. با این حال دو شکست پی‌درپی برابر ابومسلم (4بر3)و فولاد (3بر2) دوباره تیم را به حاشیه برد. قطبی و پرسپولیس 4 بازی دیگر کنار هم بودند.

ریزِ عملکرد افشین قطبی در ایران و ژاپن +جدول

امپراتور و قرمزها برق و سپاهان را بردند و برابر فجر یک بر صفر شکست خوردند با این حال در شب تساوی 2-2 با صبا سرمربی محبوب که در شیراز با هواداران خداحافظی کرده و دور افتخار هم زده بود، تصمیم خود را عملی کرد و از پرسپولیس استعفا داد تا سر از تیم ملی ایران در آورد و به جای علی دایی 3 بازی حساس ایران در مقدماتی جام جهانی 2010 را هدایت کند. 6 برد، 4 تساوی و 4 شکست عملکردی بود که در همکاری قطبی و پرسپولیس در لیگ هشتم ثبت شد. کارنامه ملی افشین قطبی مربی موفق لیگ هفتم برای نخستین بار دوشنبه 11 خرداد سال 88 روی نیمکت تیم ملی فوتبال ایران نشست و در بازی دوستانه با چینی‌ها با شکست یک بر صفر کار خود را آغاز کرد. قطبی تا شنبه 2 بهمن سال 89 یعنی 4 سال و یک ماه و یک روز قبل سرمربی تیم ملی فوتبال بود تا هم سه بازی آخر مقدماتی جام‌جهانی 2010 آفریقای جنوبی را تجربه کند و هم جام‌ملت‌های آسیای سال 2011 را. قطبی تا افتخار رسندن ایران به جام جهانی تنها 8 دقیقه فاصله داشت اما گل تساوی بخش کره جنوبی در سئول آرزوهای ایران و قطبی را که از یک ایران ناامید یک تیم پرامید ساخته بود، بر باد داد و تیم ملی از صعود به جام جهانی آفریقای جنوبی بازماند. خیلی ها تساوی در خاک کره شمالی، شکست امارات و تساوی در سئول را نتیجه بدی نمی دانستند و معتقد بودند اگر ایران در تهران به عربستان نمی باخت قطبی ماموریتش را به نحو ممکن انجام داده بود.

ریزِ عملکرد افشین قطبی در ایران و ژاپن +جدول

این مربی در جام ملتها هم روی نیمکت ایران نشست و برای آخرین بار در مرحله یک چهارم نهایی جام‌ملت‌های آسیا 2011 (2بهمن 89) با شکست یک بر صفر مقابل کره‌جنوبی در وقت‌های تلف شده از هدایت ایران برکنار شد و بعد از آن به علت بدهی مالیاتی و امکان ممنوع الخروج شدن به ایران بازنگشت. وی طی مدت یاد شده 31 مرتبه هدایت تیم ملی را برعهده داشت تا 16 پیروزی، 7 مساوی و 8 شکست را در کارنامه‌اش به ثبت برساند و تحت هدایت او 41 مرتبه موفق به گلزنی شد و 29 بار مغلوب ضربات رقبا شد. ریزِ عملکرد افشین قطبی در ایران و ژاپن +جدول شیمیزو تجربه جدید امپراتور به گزارش مشرق، مربی مدنظر پرسپولیس پس از برکناری از تیم ملی، راهی ژاپن شد تا در لیگ 2011 ژاپن روی نیمکت شیمیزو اسپالس در جی لیگ بنشیند، تیمی که پیش از قطبی سال 2010، با 54 امتیاز و 15 پیروزی روی پله ششم لیگ برتر ژاپن ایستاده بود. تیم جدید قطبی در سال‌های 2008 و 2009 هم پنجم و هفتم شده بود در شرایطی که به ترتیب 55 و 51 امتیاز به نام خود سند زده بود. به عبارت ساده‌تر امپراتور قرمزها راهی تیمی می‌شد که معمولا «میانه‌نشین» جدول جی لیگ بود و سودای قهرمانی در سر نداشت. اولین 3 امتیاز ژاپنی قطبی در اولین تجربه ژاپنی‌اش روی نیمکت شیمیزو اسپالس موفق نبود؛ تیم امپراتور شنبه 14 اسفند 89 به خانه کاشیوا ریسول رفت تا 3 تایی شود. البته قطبی برای کسب اولین پیروزی ژاپنی‌‌اش چندان انتظار نکشید. اسپالس در ایستگاه دوم جی لیگ 2011 میزبان آویسپا فوکوئوکا بود و موفق شد با گل دقیقه 89 اومائه حریفش را شنبه 3 اردیبهشت ماه سال 90 شکست دهد. شیمیزو با سرمربی ایرانی‌اش در اولین‌ سال همکاری 11 پیروزی به دست آورد و 12 مساوی به ثبت رساند تا با 45 امتیاز روی پله دهم جی لیگ بایستد. پیروزی های قطبی و اسپالس در فصل 12-2011 آویسپا فوکوئوکا (یک بر صفر) - اومیا آردیجا (4بر یک) - یاماگاتا (2 بر یک) - اوراوا رد (3بریک) - وگالتا ساندای (یک بر صفر) - ونت فورت کوفو (2 بر یک) - آلیبراکس نیگاتا (2 بر یک) - اومیا آردیجا (3 بر صفر) - اوراوا رد (یک برصفر) - ناگویا گرامپوس (2 بر صفر) - ونت فورت کوفو (3 بر صفر)

ریزِ عملکرد افشین قطبی در ایران و ژاپن +جدول

یک پله صعود با طعم شکست تلخ برابر کاشیوا سال 2012 تعداد پیروزی‌های اسپالس با قطبی نسبت به فصل قبل بیشتر شد. این‌بار شیمیزو با 14 پیروزی و 7 مساوی 49 امتیاز گرفت تا با یک پله صعود نسبت به گذشته نهم شود. قطبی این‌بار هم اولین پیروزی‌اش را مثل سال 2011 در ایستگاه دوم مسابقات جشن گرفت؛ آنجا که 27 اسفند ماه سال 90 در پیروزی 2 بریک اسپالس برابر سانفرس هیروشیما نقش اصلی را ایفا کرد. البته امپراتور دو شکست بد هم برابر گامبا اوزاکا با نتیجه مشابه 3 بر یک داشت. در کنار این دو، ناکامی باخت 5 بر 3 در ایستگاه هجدهم مسابقات به کاشیوا ریسول هم چندان قابل توجیه نبود. آن روز (شنبه 24 تیر ماه 91) بازی تا دقیقه 92 با نتیجه 3 - 3 مساوی بود که میزونو (92) و کودو (95) دو گل برابر مهمان به ثمر رساندند. البته 2 سال و 7 ماه و 8 روز قبل داور مسابقه مذکور ایواشیتاد (44) و یوشیدا (67) از شیمیزو اسپالس و واگنر (66) از کاشیوا را اخراج کرد تا بازی با 19 نفر به پایان برسد. 14 پیروزی قطبی و اسپالس در فصل 13-2012 سانفرس هیروشیما (2 بر یک) - کونسالدو ساپورو (یک بر صفر) - ویسل کوبه (یک برصفر) - جوبیلو ایواتا (3 بر 2) - اف سی توکیو (یک برصفر) - کاشیما آنتلرز (3 بر صفر) - وگالتا ساندای (یک بر صفر) - سانفرس هیروشیما (2 بر یک) - ناگویا گرامپوس (3 بر 2) - ساگال توسو (یک بر‌صفر) - کونسالدو ساپورو (2 بر صفر) - وگالتا ساندای (3 بر یک) - جوبیلو ایواتا (یک بر صفر) و کاشیما آنتلرز (2 بر یک)

ریزِ عملکرد افشین قطبی در ایران و ژاپن +جدول

اسپالس 50 امتیازی شد به گزارش مشرق، شیمیزو با قطبی در سومین فصل همکاری طرفین دوباره نهم شد با این تفاوت که به جای 14 پیروزی به 15 برد دست پیدا کرد. امپراتور سابق سرخ‌ها شروع خیلی بدی با اسپالس داشت. ثبت تساوی 2 - 2 با اومیا آردیجا و سپس شکست 5 بر صفر خانگی برابر یوکوهاما مارینوس نتایج خرد‌کننده‌ای بودند. خصوصا که در ادامه تساوی یک - یک با شونان و شکست 4 بر صفر برابر سانفرس هیروشیما هم رقم خورد. با این وجود آسمان قطبی و تیمش آرام آرام از هفته پنجم جی‌ لیگ در سال 2013 آفتابی شد. این تیم شنبه 17 فروردین سال 92 اولین پیروزی‌اش را برابر ساگان توسو جشن گرفت. قطبی به‌طور میانگین 1.47 امتیاز از هر بازی گرفت تا نسبت به دو فصل قبلی فعالیتش در اسپالس پیشرفت داشته باشد. اگر چه رسیدن به امتیاز 50 یک نتیجه خوب برای قطبی به شمار می‌رفت اما تیمش در نهایت نهم شد.

ریزِ عملکرد افشین قطبی در ایران و ژاپن +جدول

15 پیروزی قطبی و شیمیزو در فصل 14-2013 ساگان توسو (یک بر صفر) - جوبیلو ایواتا (یک‌بر صفر) - اوراوا رد (یک بر صفر) - ونت فورت کوفو (2 بر صفر) - وگالتا ساندای (2 بر صفر) - اویتا ترینیتا (3 بر یک) - شونان بلمار (3 بر یک) - کاشیما آنتلرز (4 بر 3) - اویتا ترینیتا (3 بر 2) - ناگویا گرامپوس (2 بر یک) - ونت فورت کوفو (2 بر یک) - ساگان توسو (6 بر 4) - جوبیلو ایواتا (یک بر صفر) - اومیا آردیجا (یک بر صفر) - وگالتا ساندای (2 بر یک) اخراج بعد از پیروزی 3 بر صفر قطبی در چهارمین فصل فعالیت ژاپنی‌اش برای نخستین‌بار مسابقات را با پیروزی آغاز کرد. شیمیزو شنبه 10 اسفند سال 92 ناگویا را در خانه‌اش 3 بر 2 شکست داد با این حال پس از آن 4 هفته پی در پی رنگ پیروزی را ندید! امپراتور با اسپالس 4 هفته رویایی هم داشت؛ شیمیزو طی ایستگاه‌های ششم تا نهم به ترتیب ونت فورت کوفو، اومیا آردیجا، توکوشیما و وگالتا ساندای را شکست داد و 12 امتیاز پی در پی گرفت. اما دوباره 7 هفته شانس از قطبی و تیمش فراری شد تا بالاخره یکشنبه 5 مرداد سال 93 افشین و اسپالس در ایستگاه آخر نیم‌فصل به پیروزی ششم خود دست پیدا کردند. البته پیروزی قطبی و اسپالس با نتیجه 3 بر صفر مقابل کاشیوا ریسول چندان برای این مربی خوش‌یمن نبود. به واقع 6 ماه و 27 روز قبل دقایقی پس از این پیروزی قطبی با ثبت 6 برد، 3 مساوی و 8 باخت اخراج شد تا این سرمربی پس از این مدت بدون تیمی به یکی از نزدیکترین گزینه های نیمکت پرسپولیس تبدیل شود.

جدول کامل عملکرد افشین قطبی روی نیمکت شیمیزو اسپالس طی سال‌های 2011-2014 در جی لیگ ژاپن
برای دیدن سایز اصلی روی جدول کلیک کنید منبع: مشرق
آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied