شمانیوز
شما نیوز

اختصاصی

تصاویر / تشییع جنازه باشکوه محمد علی کلی

محمد علی، بوکسور افسانه‌ای و فعال مدنی برجسته آمریکایی در مراسمی با شکوه در زادگاهش به خاک سپرده شد.

تصاویر / تشییع جنازه باشکوه محمد علی کلی
ده‌ها هزار نفر از مردم آمریکا روز جمعه در مراسمی باشکوه محمد علی، بوکسور افسانه‌ای و فعال مدنی برجسته را به خاک سپردند. محمد علی فعال مدنی که سه بار به قهرمانی بوکس سنگین وزن جهان رسید، جمعه گذشته در ۷۴ سالگی در گذشت.

مراسم خاکسپاری محمد علی یک هفته پس از مرگ او در زادگاهش شهر لوئی‌ویل ایالت کنتاکی برگزار شد. هزاران نفر روز جمعه در خیابان‌های شهر لویی‌ویل برای بدرقه کاروان حامل پیکر محمد علی صف کشیدند. خودروی حامل تابوت محمدعلی از مقابل اماکن مهم در زندگی او در حالی عبور کرد که جمعیت سوگوار با فریاد علی، علی به یکی بزرگترین چهره‌های قرن بیستم ادای احترام کردند.

تصاوير / تشييع جنازه باشكوه محمد علی كلي لونی علی، همسر محمد علی، در مراسم بزرگداشت او گفت: "وقتی یک پلیس سر صحبت را با نوجوانی باز می‌کند، معجزه اتفاق می‌افتد". اشاره‌ای به داستان آغاز آشنایی محمد علی با دنیای بوکس و همچنین کنایه‌ای پندآمیز به "خشونت‌های پلیس علیه سیاهپوستان در آمریکا". جمعیت حاضر در مراسم بعد از این جمله خانم علی بر پا خاستند و لحظاتی برای او کف زدند. لونی علی همچنین با اشاره به مبارزات مدنی محمد علی، به چهره‌های برجسته همزمان او در جنبش سیاه پوستان آمریکا و جهان، همچون مارتین لوترکینگ، مالکوم ایکس و نلسون ماندلا هم اشاره کرد و تلاش کرد آنها را به وقایع و وضعیت امروز جامعه آمریکا مرتبط کند تصاوير / تشييع جنازه باشكوه محمد علی كلي بیل کلینتون، رئیس جمهوری سابق آمریکا از سخنرانان اصلی مراسم بزرگداشت محمد علی بود. بیل کلینتون که دوستی نزدیکی هم با محمد علی داشت، در سخنان خود سعی کرد از لحظات خوب و به یاد ماندنی خود با محمد علی سخن بگوید اما در لحظاتی هم صدایش لرزید. او در میان سخنانش گفت: "محمد علی را برای خیلی چیزها ستودند اما فکر کنم کمتر یا اصلا کسی او را به علت هوش سرشارش ستایش نکرده است." تصاوير / تشييع جنازه باشكوه محمد علی كلي حامد کرزی، رئیس جمهوری سابق افغانستان در میان ده‌ها چهره برجسته سیاسی، هنری، ورزشی و اجتماعی در مراسم خاکسپاری محمد علی حاضر شد. تصاوير / تشييع جنازه باشكوه محمد علی كلي

آرنولد شوارتزینگر، هنرپیشه، قهرمان بدنسازی و فرماندار سابق کالیفرنیا در مراسم خاکسپاری محمد علی حاضر شد.

ویل اسمیت، هنرپیشه برجسته هالیوود هم در میان چهره‌های برجسته مراسم امروز بود.

تصاوير / تشييع جنازه باشكوه محمد علی كلي

در کنار چهره‌های سرشناس جهان، مردم عادی هم امروز فرصت یافتند در مراسم خاکسپاری محمد علی که به طور همگانی برگزار شد حضور یابند.

تصاوير / تشييع جنازه باشكوه محمد علی كلي

برادر محمد علی، رحمان، در میان مردمی که در خیابان‌های لویی‌ویل حاضر شده بودند. دختران محمد علی هم در مراسم بزرگداشت او سخن گفتند و از حاضران تشکر کردند.

تصاوير / تشييع جنازه باشكوه محمد علی كلي

هزاران نفر در خیابان‌های لوئی‌ویل با شاخه‌های گل خودروی حامل پیکر محمد علی را بدرقه کردند. حرکت خودورو در خیابان‌های شهر یک‌ ساعت دیرتر از وقت مقرر آغاز شد و خودرو از مقابل خانه کودکی محمد علی، موزه و مرکز فرهنگی محمد علی، مرکز میراث آفریقایی-آمریکایی و بلوار محمد علی عبور کرد.

پیکر محمد علی که روز گذشته در یک مراسم اسلامی آماده خاکسپاری شده بود، بعد از عبور از خیابان‌های لویی‌ویل به گورستان کیوهیل منتقل شد.

مراسم نماز میت بر جنازه محمد علی دیروز و با مراسمی اسلامی آغاز شد که در آن ۱۴ هزار نفر از جمله رجب طیب اردوغان رییس جمهور ترکیه، جسی جکسون فعال مدنی، یوسف اسلام (خواننده‌ای که پیشتر کت استیونس نام داشت) شرکت داشتند و محمد علی خواسته بود تا این مراسم "لحظه‌ آموختن" باشد. محمد علی در سال ۱۹۶۴ به اسلام گروید و نام قبلی خود، کاسیوس کلی، که آن را "اسم بردگی" خود می‌خواند کنار گذاشت.

تصاوير / تشييع جنازه باشكوه محمد علی كلي

دستکش‌های قرمز امروز نمادی از محمد علی بودند که همه جای مراسم مشاهده می‌شدند.

تصاوير / تشييع جنازه باشكوه محمد علی كلي

خانه محل تولد محمد علی در شهر لویی ویل است که در یک هفته گذشته مرکز توجه مردم برای ادای احترام به او بود.

باراک اوباما رییس جمهور آمریکا به دلیل شرکت در مراسم فارغ‌التحصیلی دختر بزرگش نتوانست در مراسم شرکت کند اما در یک پیام ویدئویی، محمد علی را کسی خواند که "ذهن آمریکایی‌های آفریقایی تبار را آزاد کرد تا بتوانند به آنچه هستند افتخار کنند." آقای اوباما و همسرش میشل همچنین فرستاده‌ای ویژه‌ای هم به این مراسم فرستاده بودند تا پیام آنها را برای حاضران بخواند.

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۲ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied