شمانیوز
شما نیوز

اختصاصی گسترش نیوز؛

صفر تا صد شرایط خرید ارز یارانه ای / دلار مسافرتی چند؟

تأمین ارز برای مسافران خارج از کشور موضوع مهمی است که مورد توجه سیاست‌های بانک مرکزی و برنامه‌های مسافران قرار گرفته است. همراه ما باشید تا در این گزارش به سؤالات شما در خصوص ارز مسافری پاسخ دهیم.

صفر تا صد شرایط خرید ارز یارانه ای / دلار مسافرتی چند؟
اگر برای سفر قصد خروج از مرزهای کشور را داشته باشید، باید قوانین پولی و بانکی کشور مقصد را بپذیرید. در نتیجه نیازمند ارزهای رسمی هستید. در ایران اصطلاحی به نام ارز مسافرتی داریم. دلار، یورو و پوند ارزهایی هستند که شما برای خروج از ایران نیازمند آنها هستید. به صورت خلاصه روند به این صورت است که وقتی برای خرید ارز مسافرتی به بانک بریم، بانک در ازای پول، یک حواله‌ی ارزی معادل ۳۰۰ دلار می‌دهد. بعد از خروج از گیت فرودگاه می‌توانید، ارز مورد نیاز را از بانک فرودگاه دریافت کنید. فراموش نکنید که این ارز تنها یک بار در سال به شما تعلق می‌گیرد. 

ماجرای ارز مسافرتی از کی شروع شد؟

صحبت درباره ارز مسافرتی از ۲۳ فروردین ماه سال ۱۳۹۷ شروع شد. در این سال بانک مرکزی بخشنامه‌ای پیرامون ارز مسافرتی ابلاغ کرد. در اصل ارز مسافرتی کمکی از طرف بانک مرکزی به مسافران برای سفرهای خارجی (سیاحتی یا زیارتی) است. 


ارز

 

چقدر ارز به مسافران ارائه می‌شود؟

در سال ۱۳۹۷ سقف ارز مسافرتی برای هر فرد ۳۰۰ دلار بود که در سال ۱۴۰۰ به ۲ هزار دلار رسید. در خصوص سایر ارزها نیز باید اشاره کنیم که به مسافران کشورهای هم‌مرز شامل ارمنستان، قزاقستان، قرقیزستان، گرجستان، مولداوی، روسیه، ترکمنستان، تاجیکستان، اوکراین، ازبکستان، ترکیه، افغانستان، بحرین، کویت، قطر، پاکستان، امارت، آذربایجان، استونی، لتونی، لیتوانی، بلاروس و قبرس  ۵۰۰ یورو، ارز مسافرتی ارائه می‌شود. 

رقم ارز مسافرتی برای مسافران سایر کشورها به‌جز عراق نیز حداکثر ۱۰۰۰ یورو است که این مقدار در برخی منابع تا ۲۰۰۰ یورو هم آمده است اما در بخشنامه‌های جدید قطعاً میزان آن کمتر است.

به‌منظور تسهیل شرایط سفر زائران ایرانی به عتبات عالیات، تأمین و پرداخت ارز مسافرتی به زائرین عتبات عالیات اعلامی از سوی سازمان حج و زیارت به مبلغ ۲۵۰ هزار دینار عراقی صورت می‌پذیرد. اگرچه این افراد نیازی به ارائه‌ی بلیت و گذرنامه خود ندارند، اما باید مشخصات آن‌ها به تأیید سازمان حج و زیارت برسد.

مدارک مورد نیاز برای دریافت دلار مسافرتی 

برای دریافت دلار مسافرتی در ابتدا نیازمند بلیت برای خروج از کشور هستید. در کنار بلیت باید اصل و تصویر گذرنامه‌، اصل کارت ملی، اصل رسید واریز وجه عوارض خروج از کشور، اصل و تصویر ویزا، فرم درخواست ارز و رسید پرداخت وجه نیز داشته باشید. فراموش نکنید که حضور شخص برای دریافت ارز ضروری است و پدر به جای فرزندانش نمی‌تواند، به بانک مراجعه کند. ارز مسافرتی تنها در فرودگاه‌های امام خمینی تهران، اصفهان، اهواز، ساری، ارومیه، شیراز، تبریز و مشهد ارائه می‌شود. 

ارز مسافرتی به چه کسانی تعلق نمی‌گیرد؟

بر اساس قوانین کشورمان به مسافران زیر ۱۲سال ارز مسافرتی داده نمی‌شود. به ایرانیان مقیم خارج از کشور هم ارز مسافرتی تعلق نمی‌گیرد. همچنین کسانی که گذرنامه خدمات و یا سیاسی دارند، ارز مسافرتی دریافت نمی‌کنند. نکته مهم نوع بلیت مسافران است و ارز مسافری فقط به مسافران هوایی تعلق می‌گیرد. 

برای ارز بانکی به کدام بانک باید مراجعه کنیم؟

مسافران بعد از آماده‌سازی مدارک لازم باید به بانک مراجعه کنند. در ایران بانک ملت، بانک تجارت، بانک پارسیان، بانک سامان و بانک ملی ایران ارز مسافری می‌دهند. 

دریافت ارز مسافرتی در فرودگاه به چه صورت است؟

برای دریافت حواله ارز مسافرتی بین ساعات ۱۰ صبح تا ۱ بعدازظهر باید به شعب منتخب بانک‌های عامل مراجعه کنید. قیمت ارز مسافرتی معمولاً از ساعت ۹:۳۰ صبح به بعد از سوی بانک مرکزی مشخص می‌شود، در نتیجه قبل از آن امکان تهیه‌ی حواله‌ی ارز مسافری وجود ندارد. 

ارز مسافری مشمول مالیات می‌شود؟

به تازگی شایعاتی پیرامون مالیات از ارز مسافری در رسانه‌ها مطرح شده بود که سازمان امور مالیاتی کشور، در این خصوص بیانه‌ای منتشر کرد و بر اساس آن مالیات شامل فروشندگان و خریداران ارز از طریق روش‌های قانونی برای تهیه ارز از جمله معاملات از طریق سامانه نیما و همچنین خرید ارز مسافرتی نیست. 

تفاوت قیمت ارز مسافرتی و آزاد

قیمت دلار مسافرتی برابر با قیمت رسمی دلار در صرافی‌های رسمی است. در زمان نگارش این گزارش قیمت دلار در صرافی ملی ۲۷,۵۰۰ تومان است و ارز مسافرتی شما در فرودگاه هم با همین قیمت ارائه خواهد شد. 

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied