شمانیوز
شما نیوز

اختصاصی گسترش نیوز:

سرنوشت ماینرها و ۳ بیت کوین سازمان بورس چه شد؟

ماینرهای بورسی با وجود اخبار ضد و نقیض به رسمیت شناخته شدند و در نهایت نیز مدعی شدند، ۳ بیت کوین استخراج شده است اما هنوز مشخص نیست ۸۲ ماینر و ۳ بیت کوین چه سرنوشتی پیدا کردند.

سرنوشت ماینرها و ۳ بیت کوین سازمان بورس چه شد؟
سرنوشت ماینرها و ۳ بیت کوین سازمان بورس چه شد؟
 

ماجرای ماینرها و بورس از مهر ماه امسال شروع شد و گرچه برای مسئولان تمام شده است اما سؤالات زیادی هنوز مطرح است. علی صحرایی مدیرعامل شرکت بورس تهران در ابتدا مدعی بود، ماینری در بورس نیست اما چند روز بعد به واسطه همین ماینرها استعفا داد. شفاف سازی درستی در خصوص ماینرها نشده است و سؤال اصلی مردم پیرامون سرنوشت ماینرها و ۳ بیت کوین استخراج شده است. در این خصوص تلاش کردیم با نماینده‌های مجلس شورای اسلامی که طرح تحقیق و تفحص را به صحن علنی ارائه دادند، گفتگویی داشته باشیم اما بیش از ۹۰ درصد نماینده‌ها تا موضوع مصاحبه را می‌شنیدند، از پاسخ‌گویی به روش‌های مختلف طفره می‌روند. در این میان گفتگویی با دو نماینده مجلس داشتیم که به پاسخ درستی نرسیدیم. در ادامه مشروح این گفتگو را بخوانید.

قوه قضاییه و مجلس پیگیری می‌کنند

کیومرث سرمدی واله عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی در گفتگو با گسترش نیوز گفت: مقوله استخراج بیت کوین به عنوان مبحثی نوظهور حتماً خلأ قانونی داریم و اساساً باید به سمت وضع قوانین موضوعه در این خصوص حرکت کنیم.

​سرمدی اظهار کرد: مسئول سازمان بورس اوراق بهادار این مسئله را مربوط به فعالیت غیرمجاز در سازمان بورس تهران عنوان کرد و آن‌ها را مسئول پاسخگویی دانستند. در حالی که این مقوله به نظر من یک نوع فرافکنی و فرار به جلو بود که قطعاً مجلس پیگیری می‌کند.

کیومرث-سرمدی

این نماینده مجلس تأکید کرد: پرونده حتماً در دادگاه صالح بررسی و اگر فعالیت غیر مجاز ثابت شود، باید برخورد پشیمان کننده با مسببان صورت گیرد.

محمدتقی نقد علی عضو کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس شورای اسلامی در پاسخ به پیگیری خبرنگار گسترش نیوز پیرامون سرنوشت ماینرهای بورسی گفت: خبرنگاران حالشان خوب نیست و به دنبال ضعف هستند. ماینرها به صاحبانش برگردانده شد. بحث ماینر و مصرف انرژی آن‌ها یک موضوع کلان است و کشف ماینر هم توسط سیستم قضایی پیگیری خواهد شد.

محمدتقی-نقدعلی

نقد علی اظهار کرد: مقررات و قوانین هست و بر اساس تخلفات محکومیت صادر می‌شود. اگر قانون تکلیف کرده باشد، ماینرها به نفع دولت مصادره می‌شود. پیگیری تمام موضوع با سیستم قضایی است و قاعدتاً پیگیری هم با سیستم قضایی است.

ابهام در بحث ماینرهای بورسی ماندگار می‌شود؟

در ماجرای بازار سرمایه و ماینرهایش باید به این موضوع اشاره کنیم که کشف ۸۲ ماینر و استخراج ۳ بیت کوین موضوعی جدی است و برخورد با نهادهای رسمی کشور باید سخت‌گیرانه تر باشد. این ماینرها از خرداد ۱۳۹۹ به مدت چند ماه در بورس نصب شده بود و در نهایت در مهرماه ۱۴۰۰ رسانه‌ای شد. طرح تحقیق و تفحص از بازار سرمایه یک سالی که مطرح شده است. چند روزی بعد از کشف ماینرها در بورس مجدداً پیرامون این موضوع صحبت شد اما هنوز به صورت جدی اقدامی انجام نشده است. محسن علیزاده رئیس کمیته بازار سرمایه مجلس شورای اسلامی در پاسخ به رسانه‌ها پیرامون محل هزینه کرد، بیت کوین استخراج شده توسط ماینرهای بورسی و افراد متنفع از آن نیز پاسخ درستی به رسانه‌ها ارائه نداده است. نکته جالب ادعای تحقیقاتی بودن ماینرها است. ماینرهای بورسی در حالت تحقیقاتی ۳ بیت کوین استخراج کرده‌اند!

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied