شمانیوز
شما نیوز

اختصاصی گسترش نیوز:

آماده باش برای واردات خودروهای خارجی

رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: طرح واردات خودرو، طرحی بود که هیات عالی نظارت بر حسن اجرای سیاست‌های کلی نظام نظر خود را در موردش داد، اما از نظر ما، وقتی شورای نگهبان آن را تایید کرده، یعنی قانون است و اکنون پروسه مربوطه را طی می‌کند.

آماده باش برای واردات خودروهای خارجی
واردات خودرو مدت هاست که به کشور ممنوع است و حرف اصلی مسئولان نیز این است که به دلیل تحریم و محدودیت های ارزی مجبوریم ارز را به سایر کالاهای مهم تر بدهیم. اما این موضوع باعث شده است که به نوعی یک رانت بزرگ برای خودروسازان داخلی به وجود آید. در نتیجه می‌توان گفت خودروسازان داخلی می‌توانند محصولات خود را با هر قیمت و کیفیتی بفروشند و مشتریان نیز مجبور به خرید آن محصولات هستند.

عصبانیت مردم از قرعه کشی خودرو

لازم به ذکر است که در این میان عرضه خودرو نیز به صورت قرعه کشی انجام می‌شود. شرایط نیز به گونه ای است که عرضه خودرو توسط خودروسازان بسیار محدود و میزان ثبت نام ها به دلیل اختلاف بالای قیمت کارخانه و بازار شدید است. در نتیجه حتی شاهد ثبت نام های ۵ میلیون نفری برای خرید خودرو هستیم. همین عامل باعث می‌شود که شانس برنده شدن افراد کاهش پیدا کند و مردم از قرعه کشی خودرو ناراضی باشند. در این میان افرادی هستند که حتی با بالای ۳۰ مرتبه ثبت نام در قرعه کشی خودرو برنده نشده‌اند.

​حال راهکار رفع این مشکلات چیست؟ شاید یکی از راه های افزایش رقابت در بازار خودرو و رفع تشنگی بازار واردات خودرو با استفاده از ارز با منبع خارجی یا در قبال صادرات قطعات و خودروهای داخلی باشد. این موارد موضوعی است که مجلس به شدت روی آن ها اصرار دارد هرچند که هنوز مشخص نیست سرنوشت واردات خودرو چه می‌شود و آیا این موارد عملیاتی خواهد بود یا خیر؟

واردات خودرو تبدیل به قانون شد؟

در رابطه با طرح واردات خودرو اخیرا رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: خودروسازان‌(ایران‌خودرو و سایپا) بهتر است با قواعد اقتصادی مانند آنچه در بخش خصوصی صنعت خودرو جریان دارد، اداره شوند.

عزت‌الله اکبری‌تالارپشتی افزود: خودروسازان نتوانسته‌اند رضایت عمومی را ایجاد کنند و برای اینکه این شرایط تغییر کند، باید مثل بنگاه‌های خصوصی اداره شوند تا بتوان به آنها به چشم بنگاه اقتصادی موفق نگاه کرد. اکبری گفت: خودروسازان نمی‌توانند محصولی بسازند که رضایت شهروندان را به دنبال داشته باشد. رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس اما در مورد سرنوشت مصوبه واردات خودرو گفت: طرح واردات خودرو، طرحی بود که هیات عالی نظارت بر حسن اجرای سیاست‌های کلی نظام نظر خود را در موردش داد، اما از نظر ما، وقتی شورای نگهبان آن را تایید کرده، یعنی قانون است و اکنون پروسه مربوطه را طی می‌کند.

با توجه به این صحبت ها که واردات خودرو به یک قانون تبدیل شده است باید منتظر ماند و دید که چه زمانی شاهد ورود مجدد خودروهای خارجی به کشور هستیم.

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied