شمانیوز
شما نیوز

قدیمی‌ترین رادیو گرامافون کاخ گلستان به نمایش درآمد/ پخش نوای قاجاری

مدیر مجموعه میراث جهانی کاخ گلستان از نمایش قدیمی‌ترین رادیو گرامافون این مجموعه جهانی به مناسبت روز جهانی رادیو خبر داد و گفت: به مناسبت روز جهانی رادیو، رونمایی از سیستم صوت محوطه‌ای همراه با پخش نوای قاجاری صورت می‌پذیرد.

قدیمی‌ترین رادیو گرامافون کاخ گلستان به نمایش درآمد/ پخش نوای قاجاری

به گزارش شمانیوز، آفرین امامی با اشاره به روز ۱۳ فوریه که از سوی یونسکو به‌عنوان روز جهانی رادیو نام‌گذاری شده است، عنوان کرد: در این زمینه یکی از نفیس‌ترین و قدیمی‌ترین رادیو گرامافون‌های این مجموعه جهانی در معرض نمایش قرار گرفته است.

مدیر مجموعه میراث جهانی کاخ گلستان درباره ویژگی‌های این رادیو گرامافون گفت: سال ساخت این رادیو گرامافون مربوط به سال‌های ۱۳۰۸ الی ۱۳۱۶ در دوره پهلوی اول و تولید کشور هلند با شماره اثر ۷۱۹۰ در گنجینه کاخ گلستان به ثبت رسیده است.

امامی ادامه داد: این رادیو گرامافون نفیس با ترکیب‌بندی هنری از روز دوشنبه ۲۴ بهمن به مناسبت روز جهانی رادیو به مدت یک هفته در عمارت شمس‌العماره کاخ گلستان در معرض نمایش بازدیدکنندگان و گردشگران خواهد بود.

مدیر مجموعه میراث جهانی کاخ گلستان با اشاره به برنامه‌های روز جهانی رادیو افزود: یکی دیگر از اقدامات برای این روز، رونمایی از سیستم صوت محوطه‌ای همراه با پخش نوای قاجاری است.

 تاریخچه اختراع رادیو را باید از سال ۱۸۶۰ دنبال کرد که به ترتیب در سال‌های ۱۸۸۷ و ۱۸۹۴ و همچنین در سال‌های ۱۸۹۵ و ۱۹۰۲ روند ساخت رادیو در جهان متحول شد و درنهایت در سال ۱۹۲۰ نخستین پخش منظم رادیو در انگلستان شکل گرفت.

نخستین رادیو در ایران به سال ۱۳۰۵ وارد کشور شد و در سال ۱۳۱۱ موسسات بی‌سیم در ایران توسعه یافت. به ترتیب در سال‌های ۱۳۱۳، ۱۳۱۶ و ۱۳۱۹ تحولات رادیو در ایران شکل گرفت و در نهایت در سال ۱۳۲۷ استودیویی در میدان ارگ برای پخش اخبار ایجاد شد و در سال ۱۳۳۶ نام رادیو تهران به نام رادیو ایران تغییر یافت.

علی رمضانپور

 

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۱ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied