شمانیوز
شما نیوز

احیای 100 بنای تاریخی در ایران/ جامعه بهره برداران تاریخی راه‌اندازی می‌شود

مدیرعامل صندوق توسعه و احیا با اشاره به راه‌اندازی جامعه بهره برداران تاریخی از احیای 100 بنای تاریخی در کشور خبر داد و گفت: در سال 1403 هر ماه یک افتتاح مرمتی انجام می‌شود

احیای 100 بنای تاریخی در ایران/ جامعه بهره برداران تاریخی راه‌اندازی می‌شود

به گزارش شمانیوز، شهاب طلایی در نشست خبری به مناسبت روز جهانی بناها و محوطه‌های تاریخی با اشاره به اینکه تا سال آینده روز جهانی بناها و بافت‌ها مانند هفته میراث‌فرهنگی در تقویم ملی ثبت خواهد شد، عنوان کرد: سال 1402 یکی از بهترین سال‌ها از زمان تاسیس صندوق توسعه بود که با حمایت‌های وزیر میراث فرهنگی بالاترین سطح همکاری را با معاونت میراث فرهنگی و ستاد وزارتخانه در 17 سال گذشته داشتیم. 

طلایی تصریح کرد: سال گذشته 126 بنا به مزایده گذاشته شد و 47 بنا نیز به بخش خصوصی برای احیا و مرمت واگذار شد، هدف‌گذاری ما برای سال جاری احیای 100 بنای تاریخی از طریق مشارکت مردم و بخش خصوصی است. همچنین 360 میلیارد تومان در سال گذشته برای مرمت و احیا جذب سرمایه از سوی مردم صورت پذیرفت. 

مدیرعامل صندوق توسعه و احیا بیان کرد: امسال از سوی رهبر معظم انقلاب سال رونق تولید با مشارکت مردم نام گذاری شده که یکی از کار ویژه‌های صندوق جذب مشارکت‌های مردم است. در سال گذشته 25 سفر استانی به 18 استان داشتیم، به همین منظور در سال گذشته برای شفافیت عملکرد صندوق توسعه و احیا مزایده‌ها را در سه استان با مشارکت مدیران کل استان‌ها برگزار شد. 

وی عنوان کرد: براین اساس تا مردادماه سال گذشته 30 بنای تاریخی که مرمت و احیای آن به دلایل مختلفی از جمله حقوقی و غیره متوقف شده بود، تعیین تکلیف شد. همچنین در شهریور ماه سال گذشته از طریق وزارت کشور به شهرداری‌ها موضوع تغییر کاربری که از سوی صندوق توسعه و احیا انجام شده ابلاغ شد تا مشمول مالیات نشوند. 

مدیرعامل صندوق توسعه و احیا تأکید کرد: همچنین این صندوق تنها مرجع واگذاری بناهای تاریخی در سراسر کشور است، جنس واگذاری‌ها و اهلیت بهره بردارها بررسی می‌شود. 

وی ادامه داد: براین اساس 186 بنای تاریخی در روستاها با همکاری دهیاری‌ها و بنیاد مسکن انقلاب اسلامی در سال جاری برای مرمت و مشارکت مردم تعیین تکلیف می‌شود. 

طلایی از ساماندهی مرمت گران، پیمانکاران و شرکت‌های مشاوره‌ای خبر داد و تصریح کرد: جامعه بهره برداران تاریخی مانند هتلداران راه اندازی می شود. 

مدیرعامل صندوق توسعه و احیا با بیان اینکه در سال جاری هر ماه یک افتتاح مرمتی انجام می‌شود، عنوان کرد: با انجام این کار موج مرمت و احیا خودش را نشان می‌دهد. همچنین باید بناهای تاریخی با توجه به اینکه تعداد زیادی از آن‌ها مالکان خصوصی دارد، ارزش‌گذاری شود تا مالکان بتوانند برای بیمه کردن یا وثیقه گذاشتن از سند ملکشان استفاده کنند. زیرا بیش از 10 هزار بنای تاریخی که ثبت ملی شده، مالکان آن برای فروش، وثیقه و بیمه دچار چالش هستند. 

وی درباره مالکیت بناهای تاریخی که در اختیار سایر دستگاه‌ها قرار دارد، عنوان کرد: قانون دستگاه‌های دولتی را مکلف کرده تا بناهای تاریخی که در اختیارشان قرار دارد با اعتبار خودشان مرمت کنند، به همین منظور برای تحقق این موضوع صندوق توسعه و احیا تعاملات خود را با دستگاه‌ها آغاز کرده است صندوق به دنبال انتفاع مالی نیست بلکه دنبال احیا است. 

طلایی درباره واگذاری کاروانسراهای ثبت جهانی برای مرمت و احیا گفت: از 54 کاروانسرا 34 کاروانسرا که جزو مصوبات قبلی دولت بوده برای مرمت و احیا واگذاری شده است این واگذاری‌ها هیچ تعارضی با ثبت جهانی اثر ندارد. 

مدیرعامل صندوق توسعه و احیا درباره واگذاری کارونسرای آهوان سمنان عنوان کرد: این کاروانسرا در اختیار ستاد اجرایی فرمان امام (ره) قرار دارد. هم اکنون کاروانسراهایی مانند بیستون و سعدالسلطنه که ثبت جهانی شده به مردم خدمات ارائه می‌کنند و این موضوع هیچگونه تعارض حقوقی با ثبت جهانی ندارد. 

طلایی همچنین در خصوص واگذاری و تغییر کاربری میدان مشق تهران نیز توضیحاتی ارائه کرد. 

 

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied