شمانیوز
شما نیوز

سوختگی فرش را چگونه برطرف کنیم؟

با سوختن فرش همیشه قسمت سوخته در معرض دید می باشد و شکل خوبی به هیچ عنوان ندارد اما این مسئله را چگونه میتوان حل کرد ؟

سوختگی فرش را چگونه برطرف کنیم؟

سوختگی یکی از بدترین انواع آسیب به فرش ها و قالی ها به ویژه فرش های دستباف محسوب می گردد. برای رفع سوختگی ها بهترین روش جلوگیری از ایجاد ان بر روی فرش می باشد، ولی چنانچه بر اثر سهل انگاری و اتفاقی سوختگی بر روی فرش ایجاد شد می بایست با توجه به عامل ایجاد کننده سوختگی ونوع آسیب وارد شده، اقدام بر طرف نمودن آن نمود. اگر سوختگی ایجاد شده کوچک باشد بصورتی که زیاد عمیق نباشد می توان با راهکارهایی به برطرف نمودن و رفوی آن پرداخت.متاسفانه اغلب سوختگی های ایجاد شده عمیق بود و سبب از بین رفتن تارو پود فرش و سیاه شدن آن می گردند، این سوختگی ها معمولا غیرقابل برگشت ورفو ناپذیر می باشند. بنابراین توصیه می گردد در حفظ و نگهداری فرش ها بخصوص فرش های دستباف دقت بیشتری به خرج دهید.

سوختن فرش با زغال

سوختگی بوجود آمده بر روی فرش می تواند ناشی از :

    سوختگی با قابلمه داغ

     سوختگی با سیگار

     سوختگی با زغال قلیان

    یا سوختگی با اتو

 باشد که در ادامه مقاله به چگونگی ترمیم و رفوی انوع سوختگی ها در قالیشویی ها و روش های خانگی خواهیم پرداخت.

ترمیم سوختگی فرش

در صورت کلی اگر با سوختگی فرش مواجعه شدید قبل از استفاده از خدمات رفوگری ، در منزل موارد زیر را انجام دهید.

سوختگی فرش با قابلمه

این سوختگی اغلب بر روی فرش های آشپزخانه که محل پخت و پز می باشد صورت می گیرد. اغلب پیش آمده که قابلمه داغی را روی فرش باقی بگذارید و قابلمه به فرش بچسبد و یک لکه زرد رنگ بزرگ به اندازه کف قابلمه بر روی فرش ایجاد گردد. چنانچه سوختگی ایجاد شده توسط قابلمه خفیف باشد و به رنگ زرد در نیاید می توانید پرزهای خوابیده شده را با قرار دادن یک قطعه یخ بر روی آن ، ترمیم نمایید و سپس با یک شانه، پرزهای فرش را شانه بزنید تا یکدست شوند.

سوختگی فرش ناشی از سیگار در منزل بسیاری از کسانی که سیگار مصرف می نمایند، رخ می هد و چهره زشتی بر روی فرش ایجاد می نماید. سوختگی های ناشی از سیگار معمولا بصورت نقطه ای و سیاه رنگ می باشند. برای برطرف نمودن آنها ابتدا سطح سوختگی را با یک کاغذ سمباده بسابید. سپس سوختگی ها  وپرزهای سابیده شده را بوسیله جارو برقی پاک نمایید. با استفاده از یک قیجی نوک تیز و کوچک سیاهی های ناشی از سوختگی بر روی پرزها را قیچی نمایید. چنانچه هنوز لکه سوختگی باقی مانده است، یک محلول ده به یک اب اکسیژنه و اب تهیه نمایید و به ارامی بوسیله یک پارچه بر روی لکه بکشید  و در آخر محل لکه را با اب بشورید و سطح ان را کاملا خشک نمایید.

سوختگی با زغال قلیان

یکی از سوختگی های رایج بر روی فرش ها، سوختگی ناشی از افتادن زغال بر روی فرش می باشد. معمولا زغال، سوختگی  بزرگ ،عمیق و غیر قابل بازگشتی بر روی فرش باقی می گذارد. مراحل ترمیم سوختگی ناشی از زغال مانند مراحل ترمیم سوختگی با سیگار می باشد با این تفاوت که پس از قیچی نمودن پرزهای سوخته فرش، روی سوختگی، یک لایه ضخیم محلول شامپو فرش بکشید و بگذارید کاملا خشک گردد و در آخر سطح سوختگی را جارو برقی بزنید. چنانچه همچنان آثار سوختگی وجود دارد،  از یک محلول رنگ بر ضعیف استفاده نمایید. هرگز برای شستشوی لکه فرش ناشی از سوختگی از صابون استفاده ننمایید.

سوختگی با اتو

یکی دیگر از انواع سوختگی بر روی فرش، سوختگی ناشی از اتوی داغ می باشد. چنانچه باز هم سوختگی و زردی ایجاد شده کم و محدود بود، می توانید با استفاده از یک پیاز به رفوی ان بپردازید. پیار را نصف نمایید و روی سوختگی قرار دهید و در اخر محل لکه را با اب سرد بشورید. باید اضافه کرد که تمامی روش های پیشنهاد شده در این مقاله در خصوص سوختگی های خفیف و سطحی می باشد چنانچه عمق و حجم سوختگی بالا باشد جهت رفو و ترمیم می بایست از خدمات قالیشویی ها بهره گرفت.

منبع : نمناک

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۱ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied