شمانیوز
شما نیوز

با تب بالای بدن چگونه برخورد کنیم؟

یک رژیم شناس و متخصص تغذیه در خصوص باید‌ها و نباید‌های تغذیه‌ای هنگام بروز تب توضیحاتی را ارائه کرد.

با تب بالای بدن چگونه برخورد کنیم؟

دمای عادی بدن از ۳۶ تا ۳۷ درجه است که بیشتر از این مقدار، تب محسوب می‌شود. در واقع تب یک عکس العمل طبیعی برای خنثی کردن عفونت‌های باکتریایی یا بیماری‌های ویروسی محسوب است و بدن با بالا بردن دما باعث جلوگیری از تکثیر ویروس و باکتری‌های می‌شود.

او در ادامه افزود: در بیماری‌های آنفلوانزا، ذات الریه، کرونا و تمام بیماری‌های ویروسی و عفونی، تب وجود دارد. همچنین مصرف برخی دارو‌ها در بالا بردن دمای بدن موثر هستند.

اولیایی گفت: بهترین راهکار در این شرایط تلاش برای کاهش دمای بدن است. در صورتی که تب، بسیار زیاد و ادامه دار باشد ممکن است باعث ایجاد تشنج شود و وضعیت فرد را در شرایط نامناسب قرار دهد. برای کاهش تب می‌توان با استفاده از دستمال‌های خیس، صورت و بدن فرد را مرطوب کرد. همچنین انجام پاشویه هم بسیار موثر خواهد بود.تب

این رژیم شناس و متخصص تغذیه مطرح کرد: معمولا کسی که تب دارد، بی اشتها است و حتی از نوشیدن آب هم پرهیز می‌کند، اما باید فرد آب و غذا مصرف کند تا بدن او انرژی لازم را داشته باشد. توصیه می‌شود فردی که تب دارد، هر ۲ ساعت یکبار آب، آبمیوه طبیعی و آب سبزیجات میل کند؛ در واقع با وجود تب، آب زیادی از بدن دفع می‌شود که باید با مصرف موارد توصیه شده این کمبود آب جبران شود. بهتر است هنگام بروز تب فرد نصف لیوان آب ولرم را با نصف لیوان آب پرتقال طبیعی مخلوط کرده و استفاده کند. همچنین در صورتی که بدن با کم آبی شدید رو به رو شود، باید از سرم درمانی استفاده کرد.

اولیایی در ادامه افزود: در صورت بالا بودن دمای بدن می‌توان از غذا‌های آبکی حاوی انواع سبزیجات، آب مرغ یا آب گوشت استفاده کرد. در واقع سوپ‌های مقوی و مغذی بهترین انتخاب برای افراد تب دار هستند. مصرف بین ۲ تا ۳ لیوان شیر در روز برای این افراد بسیار مناسب است.

این متخصص تغذیه و رژیم درمانی در پایان تصریح کرد: در صورت بالا بودن دمای بدن از مصرف غذا‌های سرخ کردنی، نوشیدنی‌های گازدار، قهوه، فست فود، ادویه جات، کنسرو‌ها و مواد غذایی صنعتی پرهیز کنید.

 

منبع : باشگاه خبرنگاران جوان

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۱ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied