شمانیوز
شما نیوز

تقویت بدن زنان پس از زایمان توسط این مواد غذایی !

متخصصان زنان و زایمان تاکید دارند مادران پس از زایمان نیازمند مصرف برخی مواد غذایی مفید هستند.

تقویت بدن زنان پس از زایمان توسط این مواد غذایی !

بسیاری از زنان باردار پس از زایمان به نخستین چیزی که فکر می‌کنند کاهش وزن و آب کردن چربی‌های اضافی است که در طول بارداری کسب کرده اند. با این حال، متخصصان زنان و زایمان تاکید دارند این زنان بیشتر از آنکه به فکر کاهش وزن باشند، باید برای تقویت خود  برخی مواد غذایی خاص را مصرف کنند.این مواد غذایی به فرآیند بهبود پس از زایمان و افزایش انرژی زنان برای شیر دادن به نوزاد کمک می‌کند. از مهمترین این خوراکی‌ها می‌توان به موارد ذیل اشاره کرد:

۱- ماهی سالمون

هیچ ماده غذایی کاملی وجود ندارد، اما ماهی سالمون اغلب مواد مغذی که مادران تازه فارغ شده به آن نیازمند هستند، داراست. ماهی سالمون دارای اسید چرب امگا ۳ است که در شیر مادر به وفور وجود دارد. این ماده برای سلامت بدن مادر و تقویت سیستم عصبی نوزاد مفید است.

۲- لبنیات کم چرب

مصرف لبنیات برای داشتن یک دوره کامل و سالم شیردهی در زنان توصیه می‌شود. لبنیات دارای ویتامین D و کلسیم و برای نوزاد و مادر مصرف آن‌ها ضروری است. رژیم غذایی سرشار از کلسیم مادر، باعث غنی‌تر شدن شیر و تقویت استخوان‌های نوزاد می‌شود.

۳- گوشت گوساله بدون چربی

گوشت گوساله همزمان با افزایش انرژی بدن، یکی از منابع غنی از آهن است. کمبود این عنصر در مادران می‌تواند باعث کاهش انرژی در دسترس بدن شود و در نتیجه مادر نمی‌تواند به طور کامل به نیاز‌های نوزاد رسیدگی کند. مادران تازه فارغ شده نیازمند ویتامین B۱۲ و پروتئین هستند که به وفور در گوشت گوساله وجود دارد.

۴- حبوبات

حبوبات یکی از منابع اصلی پروتئین، آهن و مواد معدنی است. به خصوص زنانی که از رژیم غذایی گیاهی پیروی می‌کنند باید مصرف حبوبات پس از زایمان را فراموش نکنند.

۵- برنج قهوه‌ای

بسیاری از زنان پس از زایمان به دنبال کم کردن مصرف کربوهیدرات برای کاهش وزن هستند. با این حال، متخصصان زنان و زایمان تاکید دارند نباید این مادران به سرعت به دنبال کاهش وزن باشند، زیرا این موضوع می‌تواند باعث کاهش حجم شیر آن‌ها و سوء تغذیه نوزاد شود. با این حال می‌توانید با افزودن غلات کامل مانند برنج قهوه‌ای به رژیم غذایی خود، میزان انرژی در دسترس بدن را افزایش دهید. کربوهیدات موجود در برنج قهوه‌ای می‌تواند کیفیت شیر شما را ارتقا دهد. همچنین به دلیل دارا بودن فیبر، مصرف برنج قهوه‌ای مانع از ابتلا به یبوست در این خانم‌ها می‌شود.

از دیگر مواد غذایی که مادران پس از زایمان باید آن‌ها را در رژیم غذایی خود بگنجانند می‌توان به بلوبری، مرکبات، تخم مرغ، نان کامل (سبوس دار)، سبزیجات و آب کافی اشاره کرد.

 

منبع : باشگاه خبرنگاران جوان

 

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۲ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied