شمانیوز
شما نیوز

هشدار / این بیماری مغزی نفستان را می گیرد

بیماری نورون حرکتی باعث می‌شود اعصاب ستون فقرات و مغز، عملکرد خود را به مرور زمان از دست بدهند.

هشدار / این بیماری مغزی نفستان را می گیرد

بیماری نورون حرکتی (MND) نام گروهی از بیماری‌هاست که اعصاب خاصی را تحت عنوان اعصاب حرکتی یا نورون‌های حرکتی تحت تأثیر قرار می‌دهد. این بیماری یک بیماری پیشرونده است که معمولاً به آرامی شروع می‌شود و با گذشت زمان بدتر می‌شود.

علائم MND چیست؟

علائم بیماری نورون حرکتی گاهی اوقات از یک طرف بدن شروع و سپس گسترش می‌یابد. معمولاً اولین چیز‌هایی که مردم متوجه می‌شوند عبارتند از: لکنت زبان، ضعف در پاها، ضعف شانه، بلند کردن را دشوار می‌کند،گرفتگی عضلات.

- فرد مبتلا به MND ممکن است حرکت کمی داشته یا هیچ حرکتی نداشته باشد.

- در گفتگو، تنفس و بلع مشکل دارد.

- تعداد کمی از افراد مبتلا به MND به نوعی زوال عقل مبتلا می‌شوند.

اگر MND داشته باشید، حس بینایی، لامسه، بو، شنوایی و چشایی شما تحت تأثیر قرار نمی‌گیرد.

چه عواملی باعث ایجاد MND می‌شود؟

علت دقیق MND مشخص نیست. نمی‌توانید MND را از کسی بگیرید. به طور کلی، اعتقاد بر این است که این بیماری به دلیل ترکیبی از عوامل محیطی، سبک زندگی و عوامل ژنتیکی ایجاد می‌شود. بیشتر موارد بیماری نورون حرکتی خود به خودی و بدون هیچ دلیل مشخصی رخ می‌دهد. تقریباً از هر ۱۰ مورد یک مورد به دلیل جهش ژنتیکی (یا خطا در ژن) "خانوادگی" به معنای ارثی بودن شرایط ایجاد می‌شود.

اگر فردی جهش ژنتیکی مرتبط با MND داشته باشد، فرزندان او احتمال وراثت جهش ژنتیکی مربوط به MND را دارند. همچنین اگر فردی در خانواده شما به بیماری نورون حرکتی مبتلا باشد، می‌توان افراد دیگر خانواده را آزمایش کرد تا ببینند آیا جهش ژنتیکی دارند یا خیر.

افرادی که جهش ژنتیکی را به ارث می‌برند، شانس زیادی برای ابتلا به بیماری نورون حرکتی دارند اما همه افراد مبتلا به جهش ژنتیکی به MND مبتلا نمی‌شوند.

چگونه MND تشخیص داده می‌شود؟

تشخیص MND در ابتدای بروز علائم دشوار است. پزشک ممکن است شما را به یک متخصص مغز و اعصاب ارجاع دهد که شما را معاینه و آزمایشات مختلفی را انجام دهد. این‌ها ممکن است شامل این موارد باشد: آزمایش خون، نمونه برداری از عضلات، مطالعاتی را برای اندازه گیری میزان کارایی اعصاب و عضلات.

 

منبع:باشگاه خبرنگاران جوان

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied