شمانیوز
شما نیوز

بخوانید / این بیماری مرگبار باعث مرگ ناگهانی می شوند

برخی بیماری‌ها مانند آپنه خواب، پارگی رگ‌های خونی و ... محدودیت سنی نداشته و منجر به مرگ ناگهانی می‌شوند.

بخوانید / این بیماری مرگبار باعث مرگ ناگهانی می شوند

دکتر تاتیانا چالیگینا متخصص قلب و مشکلات داخلی، برخی بیماری‌ها را برشمرد که حتی جوانان را با مرگ ناگهانی تهدید می‌کند.

به گفته او دلایلی که می‌تواند منجر به مرگ ناگهانی شود، عبارتند از آپنه خواب مرکزی یا وقفه تنفس هنگام خواب، پارگی رگ‌های خونی، لخته خون جدا شده، اختلال در عملکرد قلب و سندرم مرگ ناگهانی به دلایل مرموز.

این متخصص بیان می‌کند که آپنه خواب در اثر کمبود تشکیل نبض در سیستم عصبی مرکزی ایجاد می‌شود که باعث تحریک عضلات سیستم تنفسی و قطع تنفس در هنگام خواب می‌شود.

چالیگینا می‌گوید: علت این نوع بیماری کم کاری بطن چپ است و این اتفاق به دلیل وجود اختلال در رسیدن نبض از سیستم عصبی مرکزی به عضلات سیستم تنفسی رخ می‌دهد. به طور کلی، آپنه خواب ارتباط تنگاتنگی با سیستم قلبی عروقی، دستگاه تنفسی و خواب طبیعی و همچنین سیستم عصبی مرکزی دارد.

او اضافه می‌کند: افرادی که از این شرایط رنج می‌برند، معمولاً از اختلال، کم خوابی و خواب آلودگی در طول روز شکایت دارند، زیرا خواب کافی ندارند. کسانی هستند که به دلیل تنگی نفس از خواب بیدار می‌شوند که با قرار گرفتن در حالت نیمه نشسته یا قرار دادن چندین بالش زیر سر، این حالت از بین می‌رود.

این متخصص متذکر می‌شود که پارگی رگ ممکن است از علائم نارسایی قلبی باشد. این بیماری با کاهش هوشیاری و اختلال جریان خون در گردش خون مغزی همراه است. این بیماری با دارو و در برخی موارد با عمل جراحی به صورت موقت قابل درمان است، اما درمان دائمی آن امکان پذیر نیست.

جداشدن لخته خون نیز عامل مرگ ناگهانی بسیاری از افراد فعال است. اگر شخصی احساس تنگی نفس ناگهانی کرد، باید در اسرع وقت با پزشک مشورت کند.

این متخصص می‌گوید: گاهی اوقات تعیین علت بسیار دشوار است، با این حال گروه‌های خاصی در معرض خطر هستند. این گروه‌ها شامل افرادی هستند که بیماری‌های ارثی مانند کاردیومیوپاتی هیپرتروفیک دارند، کسانی که ضربان قلب نامنظمی دارند و همچنین افرادی که دچار نقص قلب قلب هستند.

 

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied